Avatar billede blister09 Nybegynder
03. juli 2011 - 13:40 Der er 54 kommentarer og
1 løsning

Logitech Z5500 surround?

Hej, Har nu sat mit logitech Z5500 surround sound til, og alt virker :)

Lige udover Surrounden...

Der er sat Rear speakers, Front Speaker, Center/Sub, Side speakers til.. og der er ikke surround effekt.. boksen står på PLII Music ..

Hvordan får jeg den fulde effekt?

Tak :)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
03. juli 2011 - 13:57 #1
Fordi at du har indstillet den til ProLogic II Music.

Hvordan har du sat det op rent fysisk? Du skal have de to front højttalere foran dig, de to surroundhøjttalere bag ved dig, og center højttaleren i midten. Subwooferen kan du stille på gulvet.
Avatar billede tiger_dk Mester
03. juli 2011 - 14:39 #2
Prøv lige at se her

http://www.radarsync.com/drivers/d190390-ati_high_definition_audio_device

prøv at opdatere driveren, her er de nyeste drivere nemlig !
Avatar billede blister09 Nybegynder
03. juli 2011 - 15:00 #3
Hardwareguy,

det står lige præcis som du siger det..

men kørte en surround test på nettet.. og kan høre at der kommer lyd ud af center når de højre og venstre spiller..

Tiger, det prøver jeg lige. skriver bagefter!
Avatar billede tiger_dk Mester
03. juli 2011 - 15:19 #4
lige en ting, på den fjernbetjerning du har, står der nemlig direct, optical og coax på ! jeg fik afvide engang, at hvis jeg fik sådan et optisk kabel http://www.av-connection.dk/?ML=312, så var det noget med at der var bedre overførelse af lyden, så derfor fik jeg fåt i sådan et !

Lige en ting, hvis du skal bruge kabler til diverse ting inden for elektronik, så er http://www.av-connection.dk stedet at handle, jeg handler der selv ! kanon butik, de har et kanont udvalg !
Avatar billede blister09 Nybegynder
03. juli 2011 - 15:21 #5
Hej igen Tiger. har nu opdateret det hele..

Der var faktisk en Audio Device driver der var out of date.. Men synes stadig det er det samme..

Når jeg tester center højtaleren, kommer der lyd ud af højre front speaker.

når jeg tester på de bagerste kommer der ingenting...
Avatar billede blister09 Nybegynder
03. juli 2011 - 15:22 #6
Jeg tror ikke jeg kan sætte sådan et ind i min pc?
Avatar billede tiger_dk Mester
03. juli 2011 - 15:23 #7
...lige en ting mere, på fjernbetjerningen er der en knap der hedder Test, har du prøvet at trykke på den ! Der kan man teste hele herligheden !
Avatar billede tiger_dk Mester
03. juli 2011 - 15:25 #8
har diu prøvet at se om, ledningerne sidder rigtigt i, bag i højtalerne. Det kan godt sidde lidt løst !
Avatar billede blister09 Nybegynder
03. juli 2011 - 15:25 #9
Her er lige et billede af computeren bagpå som det sidder nu,

og hvordan det ser ud på skærmen..

http://img841.imageshack.us/img841/715/dscn0527t.jpg

http://img88.imageshack.us/img88/4390/unledxhp.png
Avatar billede blister09 Nybegynder
03. juli 2011 - 15:26 #10
Ledningerne sidder fint..

Hvis jeg fx sætter en Ipod i spiller alt rigtigt godt! Som sagt før, alt spiller.. Men får ikke rigtig virkningen af surround.. det kan jeg se når jeg tester det..
Avatar billede tiger_dk Mester
03. juli 2011 - 15:29 #11
lige en ting det lydkort du har, er det lyd du trækker ud af selve bundkortet eller det kort der sidder i en port på bundkortet ! Altså et der er sat på bundkortet !
Avatar billede blister09 Nybegynder
03. juli 2011 - 15:32 #12
lydkortet sidder i en port på bundkortet..

det er ikke en "plade" jeg selv har sat på..
Avatar billede tiger_dk Mester
03. juli 2011 - 15:35 #13
ved mig, der står det således at jeg simbelthen har hængt højtalerne op på væggen. Hvor højre og venstre front selvefølig sidder foran og midt højtaleren sidder lige uden foran mig. De to bagerst højre og venstre, sidder lidt højt i forhold til de andre. Mens Subwoferen står i et hjørne længst væk fra pc'en, da den jo indeholder en mega magnet.

har du også prøvet at trykke på Effect knappen på fjenbetjeningen  ?
Avatar billede tiger_dk Mester
03. juli 2011 - 15:37 #14
Det er som om, der er noget der ikke sidder rigtigt
Avatar billede blister09 Nybegynder
03. juli 2011 - 15:40 #15
Sådan er det også her.. Mine højtalere hænger godt nok lidt længere oppe end hoved højde. Center sidder lige foran mig.. har prøvet effekt knappen.. den står på FLII Music nu.. og der spiller alle..

Det kan også være at det bare er mig.. eller højtalerne måske sidder for langt oppe!

Men synes bare det burde komme lyd når hjeg trykker på de to bagerste i det program jeg viste et billede af.. det gør der nemlig ikke.. men trykker jeg test på fjernbetjeningen, virker alle..
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
03. juli 2011 - 15:43 #16
Blister, jeg kan se at du køre med onboard lydkort. har dit onboard lydkort en optical input? Hvis ikke kan du evt. købe et lydkort og montere i enten et ledigt PCI eller PCIe 2.0 slot.

Du kan så forbinde lyden via et optisk kabel.

http://www.avxperten.dk/audiokabler/optisk-kabel/optisk-kabel.asp

Du skal indstille Z-5500 til DTS for at køre med surround. Husk også, at baghøjttalerne kun skal spille når der er en surround effekt. Til musik er det normalt at køre med 2 front højttalere (stereo) + evt. en sub.
Avatar billede blister09 Nybegynder
03. juli 2011 - 15:48 #17
Hvordan indstallerer jeg så Z-5500 til at køre med surround?
Er det ved at forbinde lyden emd et optisk kabel?
Fordi det kan jeg ikke indsætte nu kan jeg se... :-)

Og takker jer begge to mange gange for hjælpen!
Avatar billede tiger_dk Mester
03. juli 2011 - 15:50 #18
jeg tror desværre det er andet lydkort i, for at få den fulde effekt også et optisk kabel, så er den hjemme !

Det her http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=97178 er også sådan et jeg har jeg, og der kører det hele bare perfekt med det i ! Og der kan du nemlig også koble et optisk kabel til !

Jeg havde sku ikke lige se billedet i #9 før nu, ved ikke lige hvad der er gået galt !
Avatar billede blister09 Nybegynder
03. juli 2011 - 15:59 #19
Den side gemmer jeg lige til næste weekend :)
Så tror jeg at jeg får sådan et også.. Hvoprdan ved jeg det passer til mit bundkort?

og mht det optiske kabel.. er det bare et kabel der går fra lydkort til Logitech boksen? og så virker alt?
Avatar billede tiger_dk Mester
03. juli 2011 - 16:10 #20
Ok, den pc du har har, er det en du selv har bygget op eller en du har købt færdig f.eks. i El-giganten, Fona ect. ? står der et nummer eller noget på fronten af tårnet, så kan jeg hurtigt finde ud af og det kan sidde i maskinen ! Eller har du nogen papirer omkring maskinen, hvor der står et navn !

og mht det optiske kabel.. er det bare et kabel der går fra lydkort til Logitech boksen? og så virker alt?

ja, hvis du ser på bagsiden af den firkantede boks, hvor der på forsiden er sådan en sølvskive som du kan skrue op og ned for lyden, er der sådan et stik i højre side. Alt efter for hvordan du vender den, det er uden for knappen input på forsiden af boksen. Der kan man sætte sådan et optisk kabel i og bag i det lydkort der det samme. Når man har sat kablet i den ene ting, må man ikke kigge ind i enden af kablet, da det et meget skarp lys, der kan skade ens øjne !
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
03. juli 2011 - 16:13 #21
Køb dette:

http://www.dustinhome.dk/pd_5010197341.aspx

Køb optisk kabel som nævnt i #16.

Indsæt Logitech Z5500 til at køre DTS så burde den være i land.
Avatar billede tiger_dk Mester
03. juli 2011 - 16:20 #22
jeg vil nok give hardwareguy15 ret her, får det her http://www.compware.dk/shop/default.asp?varespec=482430 istedet, da jeg nemlig har fundet ud af at, det jeg jeg har åbenbart ikke understøtter Windows 7, nu er det også en del år siden jeg købte mit !

Men det andet kan det samme !

Hvis du vil have det, så få det hvor jeg linker til, der sparer man 215 ,- !
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
03. juli 2011 - 16:24 #23
480,00 Dkk incl. moms for et X-Fi Titanium det er satme et godt køb. Den ville jeg snuppe ASAP. Og så et optisk kabel så er du kørende.
Avatar billede blister09 Nybegynder
03. juli 2011 - 16:46 #24
Super. så er det det jeg gør..

og det passer hundrede % på mit bundkort? iflg SIW står der:

MSI

model: P55M-GD45 (MS-7588)
Avatar billede tiger_dk Mester
03. juli 2011 - 16:55 #25
jamen så er det det du gør ! lad mig høre når du har fået sat det i, hvordan det hele kører osv. ! jeg var lidt sløv mht. svar til pointgivning, men det kan jeg vel leve med ! Så hardwareguy15 fik hele dyngen !
Avatar billede blister09 Nybegynder
03. juli 2011 - 16:56 #26
Det skal jeg nok!
- og det passer til mit bundkort, ikke?
Avatar billede tiger_dk Mester
03. juli 2011 - 16:57 #27
du kan f.eks. se her http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=482430 hvad lydkortet kan !
Avatar billede blister09 Nybegynder
03. juli 2011 - 17:01 #28
Perfekt! Men ved jeg at det passer til mit bundkort?
Avatar billede tiger_dk Mester
03. juli 2011 - 17:04 #29
- og det passer til mit bundkort, ikke

Jo, det står faktisk her http://dk.msi.com/product/mb/P55M-GD45.html#Spec sort på hvidt !

PCI-Ex1 - 1 dvs. der er plds til en af den slags på dit bundkort !

Grænsefladetype - PCI Express x1 - det er hvad der står her http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=482430
Avatar billede blister09 Nybegynder
03. juli 2011 - 17:06 #30
'Super. så bestiller jeg det nu + et optisk kabel.. og så håber jeg sku alt virker perfekt..

Men forstår bare ikke hvordan Center højtaleren så ved at den kun skal spille center og ikke Rear speaker også..
Avatar billede tiger_dk Mester
03. juli 2011 - 17:09 #31
du skal så huske, at når du har sat det her kort i, skal du deaktivere det andet lydkort. Det skal skal gøres i BIOS'en, men det kan vi lige vende tilbage til !
Avatar billede blister09 Nybegynder
03. juli 2011 - 17:13 #32
Ja okay! Jeg lader denne her topic være, og så skriver jeg her :)
Avatar billede blister09 Nybegynder
03. juli 2011 - 17:15 #33
Og 1000 tak for hjælpen begge to :)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
03. juli 2011 - 17:16 #34
#30 Når du har fået monteret lydkortet, så findes der en indbygget funktion "tester" surround effekten i dine højttalere. Den kan du så passende køre for lige at få en demonstration af hvad dit Logitech Z550 er i stand til at præstere.
Avatar billede blister09 Nybegynder
03. juli 2011 - 17:36 #35
Okay - simpelthen et program der er når man har monteret lydkortet?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
03. juli 2011 - 17:45 #36
Det er en del af Creative's drivers så ja.
Avatar billede blister09 Nybegynder
03. juli 2011 - 17:53 #37
Kanon! :)  Jeg skriver næste weekend om der er nogle problemer!
Er i militæret så er først hjemme Fredag.!

Tak for hjælpen indtil videre! Er jeg meget glad for!

Og lydkortet + kablet er nu bestilt! :-)
Avatar billede jannavictoria Nybegynder
04. juli 2011 - 08:35 #38
Prøv at omarrangere det i standard opsætning for at bruge sit fulde potentiale
Avatar billede blister09 Nybegynder
07. juli 2011 - 22:45 #39
Så... Nu er det hele hjemme. har sat lydkorttet i, installeret alt. sat optisk kabel i..

Men under input på logitech boxen står der nu: Input: Optical: No Digital Data..

= ingen lyd...

hvad nu ? :p
Avatar billede blister09 Nybegynder
07. juli 2011 - 23:01 #40
der er nu lyd som før og det lyder bedre!

Men under denne test:  http://www.metacafe.com/watch/354351/ac3_dolby_digital_5_1ch_sound_test/

kommer alt lyd kun ud af center højtaleren....  nogle af side højtalerne siger slet ingenting..

Men alle spiller under Itunes. ???
Avatar billede blister09 Nybegynder
07. juli 2011 - 23:14 #41
de to forreste + centeren siger rigtigt i testen i X-fi programmet. Men de to bagerste højre og venstre siger intet. det gør de to forreste i stedet. den øverste til højre er både øverste højre og bagerste i testen.. samme i venstre side.  i Itunes spiller alt.. Men tror ikke på det virker optimalt og jeg får alt 100 % ud af det når testen ikke er korrekt?
Avatar billede tiger_dk Mester
08. juli 2011 - 14:04 #42
jeg har også prøvet at køre den test, jeg er også kommet frem til det samme resulat som dig. Jeg tror ikke man skal stole 100 % på den ! Det virker somdet skal her !

Men under input på logitech boxen står der nu: Input: Optical: No Digital Data..

det gør den og ved mig mig, det spiller kanont alligvel !

Prøv at spil den her http://www.youtube.com/watch?v=U6_GG3Euj74 og tryk på effect knappen på fjernbetjningen imens den kører ! og hør hvordan det lyder !

Jeg kan sige dig, at der på det her anlæg kan der eddermange skrues højt op for, jeg på det på det kraftige ikke anbefalde det !
Avatar billede tiger_dk Mester
08. juli 2011 - 14:08 #43
prøv den her test http://www.metacafe.com/watch/yt-h8cefHinC2U/surround_test_5_1_recommended/ istedet det virker da hverfalde !
Avatar billede tiger_dk Mester
08. juli 2011 - 14:10 #44
Men under input på logitech boxen står der nu: Input: Optical: No Digital Data..

det er lige indtil der komemr lyd ud af højtalerne, det står der noget andet !
Avatar billede blister09 Nybegynder
08. juli 2011 - 14:13 #45
Nu står den på Stereo x 2... og når jeg spilelr fra Itunes, kører nummeret, men ingen lyd? Vil du ikke fortælle mig hvad der skal slås til inde under programmet til X-fi?

Tror det er det jeg fucker op. der er jo 1000 forskellige ting den kan stå på :D
Avatar billede blister09 Nybegynder
08. juli 2011 - 14:15 #46
når jeg skruer oåp nu er der bare skrat lyd.. ingen musik.. slår jeg  SVM til skratter alle bare. ingen lyd.
Avatar billede tiger_dk Mester
08. juli 2011 - 14:22 #47
kan du prøve at sende et prt scr. af indstillinger der inde, så jeg ved lidt om hvad jeg har med at gøre
Avatar billede tiger_dk Mester
08. juli 2011 - 14:29 #48
når det hele spiller i itunes, så skal det sku også virke på pc'en, jeg er hel sikker på, det er et spørgsmå om nogle instillinger der skal sættes korrekt !
Avatar billede blister09 Nybegynder
08. juli 2011 - 15:07 #49
Ja men der er mange! Har du ikke en msn, facebook eller noget hvor en chat kan virke? det er lidt nemmere! :)

Men indstillingerne står under "Entertainment Mode" hvor den siger lyd skulle lyde bedst ved!
Avatar billede blister09 Nybegynder
08. juli 2011 - 15:10 #50
EAX er slået fra,
X-Fi CMSS-3D er slået til og står på 100 % surround,
X-Fi Crystalizer er slået fra,
Play Stereo mix using Digital Outsup er slået til,
Bit matched recording er slået til,
Avatar billede tiger_dk Mester
08. juli 2011 - 15:14 #51
jeg har msn, min mail er: peter_als@hotmail.com
Avatar billede tiger_dk Mester
08. juli 2011 - 15:19 #52
har du lige sendt en invitation til mig på msn ?
Avatar billede blister09 Nybegynder
08. juli 2011 - 15:20 #53
Ja :)
Avatar billede tiger_dk Mester
08. juli 2011 - 18:25 #54
jeg synes lige du skulle skrive, af hvad vi kom frem til at løsning, så evt. andre i samme situation ville have nemmere ved at komme frem til en løsning !
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. juli 2011 - 02:01 #55
Du må aldrig sætte SVM Smarte Volume Manager til, den ødelægger lyden totalt!