Avatar billede Berti12 Nybegynder
28. juni 2011 - 23:45 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Opgradering og nedgradering af fag i gymnasiet?

Hej,
er der nogle der har nogen viden om opgradering og nedgradering af fag i gymnasiet(STX)? Jeg kunne godt tænke mig at opgradere 2 fag er det muligt? :)
Avatar billede Berti12 Nybegynder
28. juni 2011 - 23:46 #1
Og det skal lige tilføjes at jeg skal ind efter sommerferien...
Avatar billede OliverGlue Nybegynder
28. juni 2011 - 23:51 #2
Hvad mener du med at du skal "ind efter sommerferien"? - du starer der, eller skal du i gang med den årgang, hvor du skal have to niveauløft af fag?

Jeg går personligt på HTX, men jeg vil tror STX er samme vilkår ? - hvor man enten skal vælge c-niveau fag eller lave niveauløft hvert år, samtidig kan man vha. aftale niveau løfte to fag, hvorved man kan opnå op til 6-7 a-fag.

Men du SKAL som minimum have et niveauløft.
Avatar billede OliverGlue Nybegynder
28. juni 2011 - 23:52 #3
Men hvilken studieretning er du da interesseret i?
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2011 - 23:56 #4
Min viden begrænser sig til min erfaring.
Du kan tage ét valgfag i 2.g og forhøje ét fag til A-niveau i 3.g.
Det er en hovedregel.

Hvis du skal forhøje to forhøjede fag, er det et yderst særligt tilfælde. For det første skal du nok lige have lidt følelse med gymnasiearbejdsmængden, før du kaster dig ud i et fag mere end alle dine kammerater.
For det andet skal de fag, du ønsker forhøjet, selvfølgelig passe sammen til dit skema, så du ikke skipper noget andet, der måske er obligatorisk.

For det tredje tror jeg, at man skal have en god grund.

Men rolig nu - du har god tid. Først på 3.g bliver det relevant og først i andet halvår af 2.g skal du tage beslutningen.

PS: 6-7 A-fag lyder nu en smule overdrevet. 5 A-niveaufag når man op på på alment gymnasium, hvis man har ét mere end alle andre.
Avatar billede Berti12 Nybegynder
29. juni 2011 - 00:09 #5
Altså jeg skal starte på gym. efter sommerferien.

Lige nu har jeg:
A: dansk, historie, biologi og spansk
b: Engelsk, matematik og kemi
c: Olitidskundskab, religion, idræt, fysik, samfundsfag og mediefag

Er det muligt at få FysikC op på FysikB og MatB op på MatA?
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2011 - 00:15 #6
Du kan ikke få begge dele. Jeg tror det praktisk er umuligt.

Du har valgt en pakke, hvor du på forhånd har taget valget om dit forhøjede fag. De fleste fagpakker har kun 3 A-fag, hvor det fjerde vælges i 3.g.
Men når du har valgt denne, har du på forhånd taget dette valg. Jeg kan fortælle dig at på en alm. årgang er det kun ganske få, måske en håndfuld maks., der opnår 5 A-fag.

Husk, at dine lærere nok kommer til at blive spurgt, om det er en god ide at give dig det ekstra A-fag. Du må bevise, at du virkelig er skarp og har styr på din lektielæsning. Som sagt, tag lige det meste af 1.g før du tager nogen beslutning - men så skal du også i gang med at kontakte din lærer og skolenkontoret mht., hvordan det kan lade sig gøre.
Avatar billede Berti12 Nybegynder
29. juni 2011 - 00:18 #7
Okay tak for svaret!
Et sidste spørgsmål= hvad er forskelene på A-niveau og B-niveau fag?:)
Avatar billede Berti12 Nybegynder
29. juni 2011 - 00:18 #8
forskellene*
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2011 - 00:23 #9
Uhh... Altså, det er jo et noget højere niveau.

C-niveau snuser lidt til faget. B-niveau øver Jer grundigt i at bruge tingene og håber på, at I bliver fanget af det. A-niveau... Lad mig sige det sådan, at hvis du er den type, der går op i tingene, så vil du gå fra gymnasiet med følelsen af, at du kan alt!
Avatar billede Berti12 Nybegynder
29. juni 2011 - 00:30 #10
Okay tak skal du have steeven...nu ved jeg det efterhånden er blevet mange spørgsmål, men hvis jeg får(lad os sige et snit på 10,5) med de fag jeg har nu når jeg går ud, ved du så om det er nok til at blive læge? :) du får 100 point mere hvis du vil :)
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2011 - 00:40 #11
For at blive læge starter du med at gennemføre en uddannelse i medicin på et universitet. http://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/bacheloruddannelser/sundhedsvidenskabeligebacheloruddannelser/medicin.aspx

Adgangskravene for at starte på studiet er høje, men 10,5 er skam også et ret så godt snit. http://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/bacheloruddannelser/sundhedsvidenskabeligebacheloruddannelser/medicin.aspx#fold6

Hvis du har mulighed for det (efter gymnasiet højst sandsynligt), så tag da også lige og gennemfør et førstehjælpskursus - og det skal være mere end bare det til kørekort... - eller tag et smut igennem værnepligten så du får en førstehjælpsuddannelse med.
Det kan da rette dig ind på sporet.
Avatar billede Berti12 Nybegynder
29. juni 2011 - 00:53 #12
Okay tak for svaret og rådet!
Avatar billede finb Ekspert
29. juni 2011 - 09:23 #13
Du kan vist få 6 x A-fag på Niels Brock.
Der skal man være klog og flittig.

mvh finb
Avatar billede Berti12 Nybegynder
29. juni 2011 - 14:03 #14
Tro mig! Hvis der er en der kender noget til lærerstaben på Niels Brock så er det mig...elendigt personale...
Avatar billede Berti12 Nybegynder
29. juni 2011 - 14:04 #15
Men jeg vil ikke gå i detaljer(får det dårligt) ;)