Avatar billede Tumaxi Nybegynder
26. juni 2011 - 18:35 Der er 31 kommentarer

Harddisk drev: Kæmpe plads forskel på C: og D: !

http://img14.imageshack.us/img14/2356/udklipx.png

Jeg har haft 2 problemer med den nye asus bærbar jeg har købt.
Det ene var grafikkort problemer (som nu er fixed)

det andet kan ses på overstående link.

Hvorfor har mit C: så lidt plads i forhold til D:
når det er C: der bliver brugt til alt, fx. installation af spil?!

Kan jeg flytte pladsen på D: over til C:
hvis ja, hvordan?

Er der en løsning?

Min bærbar er en: Asus N53SV
26. juni 2011 - 19:25 #1
Principielt:

Du/I skal altid skrive under hvilket Styresystem det drejer sig om!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?

---

Hvis du har nogle EGNE DATA: Dokumenter, foto, lyd/musik, billeder, ... så kan det flyttes over til D:

http://support.microsoft.com/kb/310147/da

---

PS: Du bør undgå at INSTALERE PROGRAMMER/SPIL til at peje på D: - Men alt andet på D:
Avatar billede hanzelanz Nybegynder
26. juni 2011 - 19:26 #2
Det som du har der er faktisk en rigtig god løsning på opdelingen af plads på din pc. På di C: ligger installationen af dit styresystem. På dit D: har du alt andet liggende, spil dokumenter etc.

Det smarte ved det er at hvis du skal formatere din pc på et tidspunkt vil du kunne beholde hvad der ligger på dit D: og kun formatere C:
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. juni 2011 - 19:31 #3
Det kan du undgå ved at vælge at programmer, spil m.m. skal installeres på D.

Formatterer du din pc, skal alt der er installeret på D: alligevel også geninstalleres.

Men du har fordelen ved at kunne gemme dokumenter m.m. (altså filer oprettet af dig selv) på D: så når der skal formatteres ligger de sikkert på D.
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. juni 2011 - 19:32 #4
Og jeg kan se at du lige fik 3 svar, men vi er ikke enige... :D
26. juni 2011 - 19:33 #5
Ref #2: Hvis man nu forestiller sig at du har instaleret en håndfuld PROGRAMMER/SPIL på D: ... alt virker osv. ... Så får du den smarte idé at GENINSTALL STYRESYSTEMET (C:)... så skal du på ingen måde forvente at dine tidligere INSTALEREDE PROGRAMMER/SPIL på D: så bare vil virke igen med det samme; de skal INSTALERES 100% igen for at virke... Der er diverse elementer i Windows/RegBasen som skal med i instalationen, for at det givne program/spil vil virke...

(Sevfølgelig vil det simpleste PackMan spil nok virke igen på D:; men det er nu ikke det der er tale om her *S* ?)
26. juni 2011 - 19:33 #6
(Vi krydsede hinanden...)
Avatar billede Tumaxi Nybegynder
26. juni 2011 - 21:01 #7
I er jo geniale, det er derfor jeg elsker den her side, man får sku altid nogle svar man kan bruge til noget!

@karise Jeg har aldrig nogensinde geninstalleret styresystemet, og regner ikke med at komme til det ;)

Pointen her er at jeg skal installere mine spil på D: og flytte mine filer over på D: også? fx. video, musik, andre filer

Og egentlig bare lade C: være?
26. juni 2011 - 21:10 #8
* STYRESYSTEM/PROGRAMMER/SPIL/ på C:
* Egne data, dokumenter, video, musik, ... på D:

Se #1 ...

---

Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?
Avatar billede Tumaxi Nybegynder
26. juni 2011 - 21:23 #9
@karise

Windows 7

Men der er jo kun plads til få spil (jeg har mange) hvis jeg skal bruge C: til spil?
Alene GTA IV fylder de 10-12 gb
26. juni 2011 - 21:28 #10
http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/ (Specielt punktet [Register]...)

http://www.alt-til-windows.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763

* CCleaner - værktøjer - Systemgendannelse - Slet de gamle punkter ...

HAR du flyttet alt andet ? Se #8 ...
Avatar billede Tumaxi Nybegynder
26. juni 2011 - 21:34 #11
Vil det skade at installere spil på D: i stedet for C: ?
26. juni 2011 - 21:37 #12
Se #5 !!

HAR du flyttet alt andet ? Se #8 ...
Avatar billede Tumaxi Nybegynder
26. juni 2011 - 21:44 #13
se #7,

jeg geninstallerer aldrig styresystemet
26. juni 2011 - 21:52 #14
HAR du flyttet alt andet ? Se #8 ...

Se også #10 opryder...

Og hvor meget plads (C:) har du så ledigt ?

Det er også rent BackUp mæssigt af dine EGNE DATA, som så kun ligger på D: - bare en BackUp af hele D: til externt medie - ...

---

Også for at dele 'ting og sager'
* PROGRAMMER én sted
* EGNE DATA et andet sted
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. juni 2011 - 22:40 #15
Pointen her er at jeg skal installere mine spil på D: og flytte mine filer over på D: også? fx. video, musik, andre filer

Lige præcis.

#8
* STYRESYSTEM/PROGRAMMER/SPIL/ på C:
* Egne data, dokumenter, video, musik, ... på D:

Det er 100% ligemeget hvor spil/programmer er installeret.
Men du må gerne forklare hvorfor du er på tværs.
27. juni 2011 - 06:54 #16

* STYRESYSTEM/PROGRAMMER/SPIL/ på C:
* Egne data, dokumenter, video, musik, ... på D:

Video, musik, ... fylder jo nok en del - derfor på D:
(Det er formegentlig dine 'egne' data ? *S*)

Og hvor meget plads (C:) har du så ledigt ?
Avatar billede Tumaxi Nybegynder
27. juni 2011 - 11:06 #17
Uanset hvor meget cleaner jeg kører og hvor meget plads jeg sparer, så vil 100 gb på C: aldrig være nok.

Jeg har spil som fx. WoW der fylder de 30 gb bare alene.
27. juni 2011 - 12:35 #18
Gentager:

Hvor meget plads (C:) har du så ledigt ?
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juni 2011 - 14:15 #19
WOW kan sagtens blot flyttes til D.
Avatar billede Tumaxi Nybegynder
27. juni 2011 - 14:53 #20
Det eneste jeg har brug for at vide lige nu er om jeg kan installere alle mine spil på D:
synes det er lidt ord mod ord her

@Karise Hvad mener du hvor meget plads jeg har ledigt?

Som jeg svarede tidligere, bruger jeg windows 7
27. juni 2011 - 15:25 #21
WIN7 har i DISKHÅNDTERINGEN mulighed for at "udvide" C: men kun henover et "ikke alokeret"/tomt område - og her har du jo D:

Så hvis du har mulighed for at copy ALT på D: til andet medie (ext. HD?) -> DISKHÅNDTERINGEN -> D: - Nedlæg partion -> DISKHÅNDTERINGEN - C: (HøjreMusseTast) - Udvid partion (følg guiden)...
Derefter kan D: (gen)opettes på (resten af) Harddisken... og dine data copy tilbage igen...
Avatar billede Tumaxi Nybegynder
27. juni 2011 - 18:19 #22
i diskhåndteringen? Meget fin guide du har lavet, men kan ikke rigtig finde det.

Kan du uddybe det en smule?
27. juni 2011 - 20:13 #23
HAR du fundet nævnte [Diskhåndtering] ?

www.it-artikler.dk/2008/05/20/sdan-bruges-diskhndtering/
Avatar billede Tumaxi Nybegynder
27. juni 2011 - 20:24 #24
Ja, hvordan gør jeg så?
27. juni 2011 - 20:32 #25
HAR du ryddet D: ?
Se #21

* copy ALT på D: til andet medie (ext. HD? - og afmonter denne ext HD så du ikke kommer til at vælge den i det videre forløb)

* DISKHÅNDTERINGEN - HøjreMusseTast på D: - [Slet diskenhed]

* DISKHÅNDTERINGEN - HøjreMusseTast på C: - [Udvid diskenhed] (følg guiden)...

* DISKHÅNDTERINGEN - HøjreMusseTast på den 'tomme' partion (som før var D:) - [Formater]

Dine data copy tilbage igen til den 'nye' lidt mindre D:
Avatar billede Tumaxi Nybegynder
27. juni 2011 - 20:35 #26
Kan man ikke bare formindske D:?
Avatar billede Tumaxi Nybegynder
27. juni 2011 - 20:37 #27
Nvm, jeg prøver at følge din guide
Avatar billede Tumaxi Nybegynder
27. juni 2011 - 20:38 #28
er der nogen risiko ved at gøre det?
27. juni 2011 - 20:42 #29
...Kan man ikke bare formindske D:? ... - mener ikke man kan det MED data på ... Tihvertifald ikke med WIN7 'simple' metode - så skal det 3. parts program til...
Avatar billede Tumaxi Nybegynder
27. juni 2011 - 20:47 #30
men var der nogen risiko ved at slette det?
13. juli 2011 - 10:17 #31
(Hmmm... er du stadig igang ?)