Avatar billede JannieE Nybegynder
21. juni 2011 - 09:58 Der er 29 kommentarer

Hjælp til nyt grafikkort

Jeg har haft en del bøvl med mit grafikkort. Eller det vil sige det kørte fint ind til jeg opdaterede driveren. Har mailet frem og tilbage med producenten og prøvet alverdens ting, men intet har hjulpet. Så nu ryger det ud!
Men da jeg ikke har det mindste forstand på den slags er jeg i tvivl om hvad jeg skal vælge. Det er ikke en gaming computer som sådan, men jeg spiller en del spil heriblandt The Sims, som jo trækker en del kraft. Ville gerne have et kort så jeg kan spille det nyeste skud på stammen og har via en selv-test, på en eller anden hjemmeside, fundet ud af at jeg som minimum skal bruge et Geforce fx5900. Så kræver jo ikke det nyeste af det nye bare bedre end det jeg har. Som forøvrigt er et geforce 5670, der jo som nævnt har været ok. Men skal det skiftes ud kan jeg jo ligeså godt købe noget bedre. :-)
Så altså hvad kan I anbefale jeg køber for et kort? Det skal ikke være alt for dyrt og jeg har som sagt ikke de højeste krav.
Avatar billede Blueeyez Mester
21. juni 2011 - 10:05 #1
Hvor stor en strømforsyning er der i din pc? Har strømforsyningen 1 el 2 x 6 pin stik? eller har den ingen?

Hvad er max prisen? Kan anbefale følgende kort:

http://www.proshop.dk/Grafikkort/Sapphire-VAPOR-X-HD-6770-(1-GB)-2273226.html

Det er ikke et high end kort, men til folk som vil kunne game men ikke smide flere tusinde i det så er kortet nu meget godt ud fra hvad jeg har læst om det, har selv ati hd 5770 endnu som koster ca det samme, men ati hd 6770 er rimeligt kraftigt i forhold til og derfor synes jeg du skulle overveje dette, medmindre du vil have de fordele som nvidia giver deres købere.
Avatar billede JannieE Nybegynder
21. juni 2011 - 10:25 #2
Altså nu er jeg bare en helt alm. husmor så aner det ikke. Men kan fortælle at strømforsyningen hedder ATX-250PA. :-/

Vil kigge lidt på det link. Ser umiddelbart ok ud. Jeg er for nærig til at give over 1000 kr for det.
Og så kræver jeg bare at det ikke larmer ligeså meget som det jeg har! :-)
Avatar billede jeanpicasso Nybegynder
21. juni 2011 - 10:45 #3
det grafikkort der anbefales her, kræver minimum 450W strømforsyning. din strømforsyning er så vidt jeg kan se 250W, så det vil ikke kunne køre i din pc.

faktisk vil de være svært at finde bare et mellemstort grafikkort som kan køre på en 250w strømforsyning.

Jeg har ikke kigget efter hvilket kort der vil kunne køre med den, men jeg ville bare lige advare mod at købe et 6770 med den strømforsyning. :o)

ved du iøvrigt hvad dit nuværende grafikkort hedder?
Avatar billede JannieE Nybegynder
21. juni 2011 - 10:58 #4
Tak for advarslen :-)

Ja det hedder Geforce 5670 GS. Ganske ok bortset fra støjen og at det nu er outdated. :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
21. juni 2011 - 14:42 #5
Nu skrev du så heller ikke før efter hvor stor en strømforsyning du har, så derfor vil jeg godt høre dig ad om det er en pc du har købt samlet ved en forhandler om det er en du har fået samlet af en? Og hvilket styre system kører den med? XP, Vista, 7 eller andet?
Avatar billede JannieE Nybegynder
21. juni 2011 - 15:08 #6
@Blueeyez som sagt så er jeg en totalt noob hvad angår hardware.
Det er computer der købt samlet for nogle år siden, så har først haft den åbnet nu i forbindelse med redningsforsøg.
Jeg kører pt. med windows 7 tiny som styresystem. (det var et af forsøgene på at gøre noget ved grafikkortets fejl). Men der ligger en vista på harddisken også.
Hvad angår strømforsyning kan jeg kun oplyse model nr. Jeg kan se den i maskinen men aner ikke hvordan jeg ser hvad den kan eller hvor kraftig den er. Modelnr. oplyste jeg i forrige post. :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
21. juni 2011 - 15:32 #7
"JannieE: Ja det så jeg godt og ud fra det kan man se at det er en 250W strømforsyning, men jeg er interesseret i pcens model nr eller andet information? Er det en HP, Acer, Dell, Packard Bell eller andet? Hvis det er en af nævnte så må du godt lige kigge på om der et et mærke på den hvor der står et serial number eller andet (Ikke licens kode til windows)

Jeg vil os påpege at hvis du vil have ovenstående graffikkort så kræves en strømforsyningsopgradering jo og dertil vil jeg påpege følgende som er på 500W (50W ekstra end hvad der anbefales), jeg vil os lige igen påpege at hvis andet skal opgraderes så vil en større strømforsyning nok være en god ide, evt en 650W koster ca 100 kr ekstra men her er den på 500W: http://www.proshop.dk/Stroemforsyning/Corsair-Builder-Series-CX500-2242258.html

Den har 2 x 6 pin hvor du skal bruge 1 til graffikkortet nogle graffikkort bruger 2 men jeg ved ikke med ati hd 6770 ved blot ati hd 5770 kræver 1, men jeg har os 2 da jeg har den strømforyning af samme mærke som blot er på 650W

men inden du lige bestiller noget hjem så skal du finde ud af hvad model din pc er da jeg ved nogle færdig købte maskiner IKKE kan opgraderes i graffikkortet (Dog kun set ved en HP) men det er ret surt når man har bestilt noget hjem og så skal man os lige have nyt bundkort mm...
Avatar billede JannieE Nybegynder
22. juni 2011 - 10:42 #8
Så har jeg fået kigget på computeren igen. Det er en Acer Aspire T671-AB79.

Jeg vil ikke nødvendigvis have det nævnte kort. Kan jeg slippe for at skifte mere end grafik-kort vil det være klart det nemmeste. Men er det umuligt at få et bedre grafikkort uden at skifte strømforsyning så gør jeg det.

Jeg tror godt kortet kan skiftes...det kan ihvertfald tages ud. :-/Men ja er det umuligt er det surt at opdage når man står med det nye kort. Og jeg gider heller ikke gå i Fona eller lign. og så blive prakket et eller andet skidt på til en milliard. Er derfor jeg beder om hjælp her. :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
22. juni 2011 - 14:14 #9
Har søgt og må nok sige at med en 250W strømforsyning derunder finder jeg intet som jeg synes helt kan betale sig... hvis vi derimod blot går op til 300W så er der flere muligheder, men jeg ved ikke rigtigt noget om graffikkortet og derfor vil jeg godt have dig til og gøre følgende:

Hente følgende program (Skal ikke installeres) : http://www.techpowerup.com/downloads/1978d/GPU-Z.0.5.3.exe

Derefter skal du tage et screenshot af det skærmbilled den viser, og uploade det til: http://tinypic.com/

Derefter skal du smide et link herind til billedet som du får på siden når du har uploadet det dertil, så kan jeg præcist se hvad dit nuværende kort kan og så kan vi undgå at kortet vi måske finder frem til bliver ringere da man godt kan finde kort der bruger mindre end 250W men det er ikke dem der bliver solgt flest af mere..
Avatar billede JannieE Nybegynder
22. juni 2011 - 15:41 #10
@Blueeyez surt show...Nåmmen sådan er det jo bare.

Det lille program gav mig et link til billedet: http://gpuz.techpowerup.com/11/06/22/f2w.png

Tak for al din hjælp og store arbejde!
Avatar billede Blueeyez Mester
22. juni 2011 - 16:43 #11
Dejligt med en mindre oversigt over hvad du har nu, jeg har søgt en del men lidt forgæves så jeg endte med og opgive at finde et graffikkort som kun kræver en 250W strømforsyning som du har, men da du jo heller ikke søgte et nyere kraftigt graffikkort så valgte jeg og finde et graffikkort der benytter 350W og en strømforsyning som leverer 350W (Det graffikkortet kræver er til hele systemet) jeg gik os lidt efter og finde et graffikkort lidt bedre end det du har nu til en så lav pris som muligt da prisen os har noget og sige med hvad du får ud af det...

Jeg ved dog ikke om det er IDE harddisk eller sata i din pc, men jeg går ud fra det er sata, forskellen er at IDE er et bredt kabel på ca 3 - 5 cm og sata er ca 1 cm bred (Hvis jeg husker nogenlunde korrekt, ud over det så er der et rigtigt stort stik sat til bundkortet på pcen, den må du godt lige tjekke hvor mange huller der er i, hvis der er 24 i så passer denne strømforsyning ellers skal vi lige have fundet en anden, ud, men her er hvad jeg har fundet ved en forhandler som jeg selv benytter ofte:

Graffikkort: http://www.proshop.dk/Grafikkort/Club-3D-GeForce-8400GS-Noiseless-256-MB-2208458.html&ref=edbpriser

Strømforsyning: http://www.proshop.dk/Stroemforsyning/LC-Power-Super-Silent-LC6350-2098026.html

Husk nu ikke at bestille noget hjem endnu da jeg vil sikre mig at delene her kan fungere i din pc / med din pc..
Avatar billede JannieE Nybegynder
23. juni 2011 - 11:04 #12
Altså så vidt jeg kan se så sidder der et stort stik med 24 ledninger i. Kan jo så krydse fingre for det er den du mener. :-D

Det ser fint ud det du har fundet. Bestiller hvis du mener det kan fungere på min gamle computer.... Er især glad for de hedder noget med silent! Den nuværende lyder som et mindre fly selv når den står på stand by.
Avatar billede jeanpicasso Nybegynder
23. juni 2011 - 12:22 #13
de fleste nye strømforsyninger er rimelig stille nu om dage :).

Har du skiftet dit grafikkort ud tidligere? for så vidt jeg kan se skulle din pc være født med et ati x700.

hvad der undrer mig lidt, er at det kort du har i nu, faktisk også har en 450W strømforsyning som minimums krav.

nå, men under alle omstændigheder vil jeg også anbefale at du får en større strømforsyning, men i høj grad at du allierer dig med en som har lidt erfaring med at samle en pc. :o) , det er ikke altid helt let at smide en ny strømforsyning i.
Avatar billede Blueeyez Mester
23. juni 2011 - 14:29 #14
#12 Så burde denne strømforsyning godt kunne bruges, dog skal jeg lige høre om du gider se om det er sata eller IDE harddisk der er i pcen, grundet min tvivl omkring dette er det graffikkort mm der sidder i pcen ikke ligefrem er så langt fremme i skoene så vidt jeg kan forstå..

Men lige inden vi går videre for ud fra det jeg læste fra: #13 så vil jeg godt lige vide hvilket bundkort du har, for hvis bundkortet kan håndtere bedre end det jeg har fundet så synes jeg det skal udnyttes, os så jeg ihvertfald finder det rette udstyr til dig så at sige ;)

Derfor skal du hente følgende program (Under installationen vil den installere en ASKToolbar, den skal du undlade der er 3 - 4 ting du skal fjerne x fra så det ikke ændres på din pc, så må du selv lige huske det under installationen at kigge før du klikker ;)

ftp://ftp.cpuid.com/pc-wizard/pc-wizard_2010.1.961-setup.exe

Når du har installeret det, så vil der være en fane i programmet der hedder "Mainboard" i den øverst vil der stå:

Manufactory:
Model:

De 2 ting vil jeg godt vide så jeg hurtigt kan finde bundkortet og se hvad det lige har i sig ;)

Der er os en fane der hedder CPU: Der vil jeg godt vide følgende:

Name:

Det står under processor (Øverst)

Hvis du gider finde de ting og skrive herinde så kan du snart ende med og få det som pcen nok vil kunne udnytte meget godt ;)
Avatar billede JannieE Nybegynder
23. juni 2011 - 15:48 #15
@jeanpicasso nej jeg har ikke skiftet grafikkort før. Den er helt jomfruelig hvad angår hardware-pilleri. ;-) Så jeg ved ikke helt hvad der er med den. Der sidder et fint klistermærke med ATI Radeon Express 200 på fronten. Så ja der noget ATI ting i....Hov kan se det der program siger ATI Xpress 1250!

@blueeyez

Mainboard :    Acer MRS600M
Chipset :    ATI Xpress 1250
Processor :    Intel Pentium XE 925 @ 3000MHz
Physical Memory :    1024MB (2 x 512 DDR2-SDRAM )
Hard Disk :    Western Digital WD4000AAJS-22TKA0 ATA Device (400GB)
DVD-Rom Drive :    HL-DT-ST DVD-RW_GSA-H41N
CD-Rom Drive :    HUAWEI Mass Storage USB Device
CD-Rom Drive :    DTSoftBusCd00
Network Card :    Marvell Semiconductor (Was: Galileo Technology Yukon 88E8056 PCIe Gigabit Ethernet Controller
Operating System :    Windows 7 Ultimate Professional 6.01.7600 (32-bit)
DirectX :    Version 11.00
Windows Performance Index :    1.0 on 7.9

Jeg kender en der plejer at være god til at samle computere, men han bor lidt langt væk så satser på jeg selv kan rode med det. Hvis alt går galt må jeg gå i panik. :-D
Avatar billede Blueeyez Mester
23. juni 2011 - 16:28 #16
Hvis du åbner cpu-z og vælger "graphics" vil du se hvad graffikkortet hedder, jeg går ud fra nvidia kortets navn da gpu-z nævnte det (Hvis jeg husker korrekt) for det ati kort du snakker om ser kun ud til og være til bærbare ^_^ så det er ngoet helt andet.. blot så vi kan få afkræftet ati myten.. ud fra hvad jeg ved så burde du kunne bruge det kort jeg har linket til med den strømforsyning, da graffikkortet du har nu er i en x16 pci-e port og deri skal det nye kort os (Udskift strømforsyning efter du har taget dit gamle graffikkort ud og dernæst sæt det nye graffikkort i til sidst (Så er der mere plads og arbejde med) ^_^

Harddisken du skriver du har i pcen går jeg ud fra er denne:
http://www.streetprices.com/western-digital-wd4000aajs/1000013320296

hvilket kan undre mig lidt da jeg går ud fra du har en stationær og ikke en bærbar, men bruger nu os selv 2.5" harddiske i min stationær... og det er en sata drive som strømforsyning kan tilkobles til 2 af (Du har 2 disk drev, hvilket måske kan være til hindring af det, da denne kun har plads til 2, men jeg ved ikke om det er sata eller molex ? (Molex har 3 - 4 ledninger i sig) så hvis du lige vil undersøge dette ville det være super ;)
Avatar billede JannieE Nybegynder
25. juni 2011 - 09:43 #17
@Blueeyez

Ja det er en stationær jeg har, men altså klistermærket sidder nu på....Mærkeligt.
Så vidt jeg kan se hedder grafikkortet Nvidia CUDA. Det navn er jeg ikke stødt på før...
Altså den ene hardisk har 8 ledninger i og den anden 4. Kan se der står ATA på den ene (den med 4) men ved ikke om du kan bruge det til noget... Har som sagt købt den samlet (i Fona tror jeg) så aner ikke hvad der i.
Suk mand føler mig som den største tåbe. Irriterer mig jeg ikke aner hvad jeg har med at gøre.... :-/
Avatar billede Blueeyez Mester
25. juni 2011 - 17:02 #18
Det år nu nok, er her for at hjælpe jo ;)

Her er et billed hvor du kan se de 2 typer hvor af du har den ene eller begge i din maskine (Tjek harddiske + andre drev:

http://www.computer-hardware-explained.com/image-files/sata-vs-ide-labelled.jpg
Avatar billede JannieE Nybegynder
26. juni 2011 - 18:06 #19
@Blueeyeze Jamen der sidder en af hver slags i. En stor i det ene drev og en lille i det andet. :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
28. juni 2011 - 15:01 #20
Hej #19 beklager vente tiden, men skulle lige have bekræftet at strømforsyningen kan bruges og det kan den, der er til 2 sata enheder og 4 x IDE drev/harddiske, hvis du blot gider og tjekke om hvor mange sata og IDE enheder der er i pcen ialt så tror jeg snart du kan bestille en ny strømforsyning samt graffikkort hjem (:
Avatar billede JannieE Nybegynder
29. juni 2011 - 19:32 #21
Det er da bare i orden. :-) Der er en af hver slags. Der sidder sådan en stor dims med en hel masse ledninger ud af, hvor der går en stor i en disk og en lille i en anden og så to løse der ikke sidder noget i....

Krydser fingre for jeg får oder to go. :-D
Avatar billede Blueeyez Mester
29. juni 2011 - 20:41 #22
den store dims er strømforsyningen går jeg ud fra;) Men ud fra hvad jeg har læst mig til og os sikret mig ved og spørge ved andre erfarne så kan du fint få de 2 dele i din pc, husk nu og få strømforsyning og graffikkort ud og derefter sætte den nye strømforsyning i og dernæst graffikkortet og held og lykke med samlingen skønt det er en mindre operation ^_^
Avatar billede jeanpicasso Nybegynder
30. juni 2011 - 12:06 #23
Det er godt nok en interessant sag denne her. mere interessant er det hvad det helt nøjagtigt ER for en pc du har. :o) .

Det er sgu lige før jeg tilbyder at komme forbi og undersøge den pc, men det er nok lige at gå for langt.
spændende er det ihvertilfælde. :o)
Avatar billede JannieE Nybegynder
30. juni 2011 - 14:39 #24
@Blueeyez Tusind tak for hjælpen, jeg bestiller tingene og vil forsøge mig med en ombytning. :-)

@jeanpicasso Ja jeg er også helt overrasket over hvor underligt den åbenbart er sat sammen. Er som sagt en Fona model der aldrig ( i modsætning til dens forgænger) er blevet rodet med. :-/ Kan da se om jeg kan tage et billede af dyrets indre. :-D Kan da være jeg kan sælge entre-billeter til de som vil se. ;-) Kan være jeg skriger på hjælp når den skal samles igen, så inviterer jeg gerne på en kop kaffe. ;-)
Avatar billede Blueeyez Mester
30. juni 2011 - 19:15 #25
#24 Lyder godt, hvis det går helt skævt kan du jo skrive herinde ;) Men så vidt jeg kan forstå så er den ikke den ældste og mest komplicerede, blot husk og sæt kabklerne der i hvor de skal samt rigtigt ;)
Avatar billede jeanpicasso Nybegynder
01. juli 2011 - 13:18 #26
Hvis du aldrig før har samlet en pc, er jeg vist nødt til at bøje mig i respekt over at du kaster dig ud i det. :o). jeg håber det kommer til at virke. ellers er det bare at få tændt for kaffemaskinen ;o)
Avatar billede JannieE Nybegynder
26. juli 2011 - 11:12 #27
@jeanpicasso Jeg har ALDRIG rodet med den slags før, men tror selv på at det kan jeg da sagtens. :-D
Får først bestilt tingene efter min ferie. Så vender tilbage med et hurra eller et hjælp derefter. :-)
Avatar billede JannieE Nybegynder
04. august 2011 - 11:51 #28
Så er det sket! :-D Jeg købte kun grafikkortet, satte det i og det kører upåklageligt. Hurra! Helt underligt med en lydløs computer....Men skønt. Tusind tak for hjælpen til alle!
Avatar billede jeanpicasso Nybegynder
09. august 2011 - 13:59 #29
super! det er godt at det lykkes for dig :o)