Avatar billede flappyflop Nybegynder
01. august 2001 - 13:28 Der er 22 kommentarer

Sony supermonitor..

Jeg har for øjeblikket en Samsung 1200 NF skærm med resterende bytteret på, som jeg ikke er tilfreds med.

Til en pris af 8000 kr., og ekseptionelt pralende informationer fra firmaet, om netop denne monitor, lever den slet ikke op til forventninger.

Jeg havde en Samsung 900 sl+ før (19\") og den havde faktisk en bedre billedkvalitet end denne, til trods for at den kun kostede 3400, og var en hulmaskeskærm,(1200nf er gitter).

Den nuværende står en anelse mere uskarpt.
Dette ses bedst ved når jeg kører f.eks 1280x1024 at bogstaver på hvid baggrund afgiver skygger \"ghosting\",
har et assymetrisk billede til trods for brug af samtlige indstillingsmuligheder, og værst af alt : afgiver en sitrende/pivende lyd når der er visse farvesammensætninger på skærmen.

Det holder slet ikke i en skærm til 8000, der gerne skulle være creme de la creme.

Og jeg er overbevist om at det ikke er unikke fejl, der kun er i min skærm.

Derfor overvejer jeg at tage skridtet fuldt ud, og købe en SONY GDM F520, som efter mine oplysninger faktisk burde være den bedste skærm af alle.

Jeg vil ikke have fw900\'en da den p.g.a. wide screen formatet strækker billedet så det bliver uproportionelt i standardopløsninger(det er de færreste spil der understøtter denne skærms format, så hvorfor købe den medmindre man ar grafisk designer...)

Nå, MEN tilbage er altså f520 som har verdens laveste grille pitch (0.22 mm) og kombineret med sony\'s formodede høje kvalitet, og hvad jeg har læst, vurderes af mig til at være den bedste gittermaskeskærm, penge kan købe.

Den bedste hulmaskeskærm burde være EIZO F980, efter hvad jeg har forstået.

The bottomline is : Er der nogle herinde der ejer en Sony f520\'er, som kan give mig en kvalificeret beskrivelse af billedkvaliteten på deres skærm, eller med andre ord; er det en god/mindre god osv. skærm.

På forhånd tak...
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. august 2001 - 13:34 #1
Lyder som om den er helt gal, den må være defekt med så mange fejl på en gang.
Der må ikke være skygger på bogstaver, de skal stå helt skarpt.
Hyleriet er også uacceptabelt, tyder på at dens strømforsyning ikke kan følge med.
Jeg skal prøve og se om jeg kan finde det testbilledeprogram jeg plejer at bruge til justering af monitor!
Avatar billede lingoman Nybegynder
01. august 2001 - 13:40 #2
Nu ved jeg godt at dit spørgsmål går ud på erfaringer med Sony f520. Derfor er mit indlæg blot en kommentar og ikke noget svar. Jeg bruger selv den widescreen (GDM-900W) du også nævner og kunne ikke være mere tilfreds med kvaliteten eller 3-års servicen.

Men inden du går ud og køber Sony skærmen, synes jeg at du også bør kigge på Mitsubishi DiamondPro 2040u, som er en 21\" med høj opløsning og som står exceptionelt skarpt.

mvh geo
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. august 2001 - 13:48 #3
Her kan du hente Nokia test billede, jeg ved godt det ikke hjælper dig af med problemet, men den er rar at have, hvis du får brug for dokumnetation ved evt. klager!

http://www.nss.pl/download/nokia-monitor-test/
Avatar billede flappyflop Nybegynder
01. august 2001 - 13:48 #4
Det er altså ikke alle skærme der evner at producere HELT skarpe bogstaver i høje opløsninger.

Desuden tror jeg ikke at strømforsyningen er defekt; det lyder som om at lyden kommer fra selve gitterlaget, og den kan være helt lydløs når jeg f.eks. er på en internetside, med f.eks tekst, og lidt logoer, men hvis jeg så f.eks. evt. scroller nedad og der kommer en vis sammensætning af farver, så larmer den

Det er pænt af dig at prøve på at diagnosticere min skærm, men som jeg har skrevet nederst i mit spørgsmål, er jeg mest interesseret i at få oplysninger om f520, da jeg under alle omstændigheder dropper denne skærm, da jeg mener at billedkvaliteten på min skærm er generel for denne model.

Nogle af fejlene er måske unikke, men ikke uskarpheden, det nægter jeg at tro på, og jeg HAR, som nævnt før, afprøvet samtlige indstillingsmuligheder, skiftet kabel, etc.
Avatar billede flappyflop Nybegynder
01. august 2001 - 13:58 #5
Til Lingoman :

2 spørgsmål :

Står sorte bogstaver på hvid baggrund HELT skarpt ved f.eks. 1280*1024, og

er din skærm HELT Stille i alle henseender ??
- det er ikke meget min skærm siger, men jeg tror at jeg har gode ører, og når jeg først har lagt mærke til det, er det f****** irriterende,

det er vel ikke generelt for alle gitterskærme !!

Det er min første, derfor spørger jeg..
Avatar billede lingoman Nybegynder
01. august 2001 - 14:36 #6
Jeg kan med sikkerhed sige at jeg har gode ører, skarpt syn og lille tegnebog.

>Skarphed/Farve
Opløsningen på 1280 x 1024 er intet problem, men jeg bruger som oftest 1920 x 1200 fordi jeg som regel bruger flere programmer samtidigt. Ved denne høje opløsning kan jeg se en smule uskarphed (fks på 1 pixel brede hvide linier på sort baggrund). Det er dog begrænset til de yderste områder ved skærm hjørnerne da jeg har indstillet den til at stå helt skarpt på andre områder, og bestemt ingen gene i daglig brug ( omkring 10 timer per dag ). Farverne er kanon gode og jeg mærker ingen træthed i øjne selvom denne model er 3 år gammel og \'kun\' klare 76Hz ved 1920 x 1200.

>Lyde
Der kan høres et klik og en 1-sekunds-brummen når man aktiverer skærmen. (Den er altid tændt og er sat til at gå i dvale efter 30 min )  .Der høres ingen lyd ( min PC\'er kan høres ). Min tidligere skærm var en EIZO. Den gav en meget højfrekvent lyd som de fleste ikke kunne høre, men som jeg fandt generende. Sony skærmen gør det ikke ( så må der i alle fald bedre ører til)

>Support/garanti
Jeg tegnede en udvidet garanti på 3 år ved købet, og det var jeg meget glad for!  Da der var gået 1 år gik skærmen i sort :(
Jeg ringede og beskrev symptomerne (der var jo ikke mange :)) og de både hentede og afleverede den 42kg tunge skærm.

Jeg havde ikke brugt en krone på reparationen og den virker perfekt!

På trods af alle de gode erfaringer tror jeg ikke man skal satse på at det automatisk gælder for andre Sony modeller. Men jeg ville uden tøven kunne anbefale denne model, og i det øjeblik den ikke virker vil jeg skrabe skillingerne sammen og købe den nye model af samme skærm: Sony GDM-FW900  2300 x 1440 @ 85 Hz, hvis blot jeg kan finde et grafikkort som understøtter disse specs.

mvh geo
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. august 2001 - 14:42 #7
lingoman> Den lyd du kan høre er Degaussingen, afmagnetisering af skærmen, der sendes en kraftig strøm igennem en spole der sidder omkring billedrøret.
Avatar billede lingoman Nybegynder
01. august 2001 - 14:59 #8
>retaxes, tak for oplysningen
>Flappyflop, jeg glemte at kommentere om billedet står HELT fast.
Der må jeg nok sige at hvis den har været helt slukket så vipper skærmbilledet med nogle få grader en gang i mellem. Men når den har været tændt en 30 min tid sker det ikke længere. Derfor har jeg den altid tændt og bruger kun dvale tilstand. Kun når jeg tager på ferie bliver den helt slukket. En særhed, men en jeg godt kan leve med.

mvh geo
Avatar billede techno_dk Nybegynder
01. august 2001 - 15:15 #9
Du kan være sikker på at det med uskapheden er en fejl i din skærm. Jeg har en 19\" LG Studioworks 995E til 3,745 kr. og da jeg købte den var den lidt uskab i øverste højre hjørne. Så jeg gik ned hvor jeg havde købt den og sagde at det var noget lort og jeg ville have en ny og så kiggede de på den og sagde at jeg havde ret, og så fik jeg en ny, som er fuldstendig skarp over det hele og der er ingen skygger. Og det er der heller ikke her 1 år efter.

...så når jeg kan få byttet min 19\" til 3745 kr til en ny fuldstendig skarp skærm (1280*1024*32 90 hz), der er helt lydløs. Så burde du sku\' også kunne få byttet din 21\" skærm til 8000 kr
Avatar billede hoejrup Nybegynder
01. august 2001 - 15:43 #10
Sony Trinitron skærme er de bedste på markedet til prisen, de andre skærmfabrikanter prøver bare at efterligne dem. Men de når aldrig op deres niveau.

/per
Avatar billede flappyflop Nybegynder
01. august 2001 - 15:50 #11
Hoejrup : Det lyder spændende, kan du uddybe det lidt:

Hvorfor er Sony\'s skærme de bedste:
Avatar billede techno_dk Nybegynder
01. august 2001 - 15:51 #12
-->hoejrup: Har du glemt der er noget der hedder Eizo :)
Avatar billede flappyflop Nybegynder
01. august 2001 - 15:55 #13
Hr. techno : Hvorfor mener DU at de er så gode
Avatar billede techno_dk Nybegynder
01. august 2001 - 15:59 #14
De har den længste levetid af alle skærme, og holder sig skarpe længst. Hvis jeg skulle købe en 21\" fætter ville jeg købe en Eizo FlexScan F930
Avatar billede techno_dk Nybegynder
01. august 2001 - 15:59 #15
men den koster så 10.370 kr
Avatar billede limemedia Nybegynder
01. august 2001 - 16:04 #16
Sidder med lillebroderen G520 og G420 og kan kun varmt anbefale dem.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
01. august 2001 - 16:27 #17
techno.dk> De bedste skærme til prisen, og EIZO plejer at være i en dyre prisklasse.

/per
Avatar billede techno_dk Nybegynder
01. august 2001 - 16:48 #18
ja ok det har du så ret i.
Avatar billede shamanic Nybegynder
01. august 2001 - 20:19 #19
det der med at den hyler er en spole indeni der er vibreret løst i monitoren, den skulle hyle mest når du smækker en hel hvid baggrund på skrivebordet, det er en fabriksfejl, og skulle gerne blive dækket af garantien
Avatar billede lingoman Nybegynder
07. august 2001 - 13:43 #20
Når du er tilfreds med vores svar må du meget gerne lukke spørgsmålet
Avatar billede flappyflop Nybegynder
07. august 2001 - 17:00 #21
ja, lingoman, men der er ikke en eneste, der har svaret på spørgsmålet : Beskrivelse af en f520; dens billedkvalitet, såjeg lukker ikke før der er nogen der har gjort det...!!
Avatar billede maj006 Nybegynder
10. februar 2003 - 07:39 #22
Spørgsmål til flappyflop:
Jeg håber du tillader et spørgsmål direkte til dig selvom det ikke direkte har noget med dit spørgsmål at gøre, men grunden er, at det lyder som om du har rimeligt meget forstand på skærme. Jeg er den lykkelige studerende (læs fatige) ejer af en AOC 7Glr - ja en billig skærm som jeg ikke desto mindre har været meget tilfreds med. Der er dog nu kommet et lille problem: Der står en ret så tydelig skygge ca. 3 mm til højre for lodrette bjælker som tydeligst af alt faktisk ses på den lyseblå farve som eksperten.dk bruger i højre og venstre frame. Er dette noget jeg kan indstille mig ud af eller er det en fejl i min 3 år gamle skærm? Jeg har forresten forsøgt at fjerne alt der evt. kunne genere skærmen fra bordet...