Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2011 - 12:38 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Device til opsplitning af segment med 802.1q VLAN tags

Jeg har en host (A1), der modtager VLAN tagged frames fra et netværk (B) gennem ét kabel.

Nu vil jeg til at lave failover/load balancing med en ekstra host (A2).
Hvilket device (switch, hub, ell. lign) kan jeg sætte på dette kabel for at kunne forbinde netværk (B) til de to hosts - uden at strippe tagsne fra. Kan en simpel hub løse dette?

/1
Avatar billede chalde Seniormester
17. juni 2011 - 13:53 #1
Nej, du skal have en switch der har support for 802.1q.
Kan godt klares til fornuftige penge.
Og generelt er hub's et fy-ord i netværk IMO :)
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2011 - 14:11 #2
Kan man få en switch, der ikke stripper tagsne og ikke kræver, at man konfigurerer alle VLANs?
Switchen skal ikke tage stilling til noget - den skal bare smide pakkerne videre til de 2 hosts uden at analysere hvilket VLAN de kommer fra, men bibeholde det VLAN tag pakkerne har.
Avatar billede madsko Nybegynder
17. juni 2011 - 22:41 #3
Hej
Hvis du bare skal have en switch der skal kunne håndtere vlan kan du tage en Cisco Small Business Smart Switch SLM2005, men du kommer ikke uden om at du skal lave lidt arbejde, den nye switch kender jo ikke de vlan der er i domainet. Du skal sætte den om til at køre VTP imellem switch A og B som tillader alle vlans, der udover skal du konfigurere den port. Men jeg vil så lige sige som det sidste at en host normalt ikke kan læse alle vlan da hosten så også skal kunne dot1q og det er kun ved støre servere osv de kan de, en almindelig pc (host) kan ikke køre dot1q.

Håber det hjalp lidt.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2011 - 16:23 #4
Hej - har jeg virkelig været en måned om at læse dette svar? sorry..

Tak for dit svar - jeg tror jeg vil skaffe én af disse switche.
Jeg kører linux, så 802.1q er fuld supporteret - dog kun i sw, men det kører uden problemer indtil videre.