Avatar billede c-holst Novice
14. juni 2011 - 22:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

OHM - kombination af anlæg med højtalere

Hej.

Her et home cinema system hvor højtalerne ikke dur
og et andet system, hvor drevet ikke dur.

Det system som dur, anviser at højtalerne skal have et OHM tal

mens de højtalere som du kører med et andet.

Går det an at prøve det af, eller er det ikke tilrådeligt.
14. juni 2011 - 22:38 #1
Hvilke 'tal' på omtalte enheder ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. juni 2011 - 22:43 #2
Hvis din forstærker data er feks.100Watt i 4 ohm så får du 50 Watt i 8 ohm.
Avatar billede c-holst Novice
15. juni 2011 - 22:34 #3
Der er tale om, at forstærkeren "leverer"
6 ohm til subwoferen og 8 ohm til de øvrige højtalere.

De højtalere jeg vil sætte til er angivet til
6 ohm i center og sub
12 ohm i de fire andre højtalere

Håber i kan få noget ud af det?
Avatar billede richardjensen Seniormester
17. juni 2011 - 16:49 #4
De OHM-værdier der er tale om er impedans (vekselstømsmodatand , som typisk angives ved 1000 HZ). I dit system er der vel delefiltre, som foretager fordeling af frekvenser til de rigtige højttalertyper (bas/mellem/diskant), og der vil jo være væsentlig højere effekt( og tilsvarende lavere impedans ) i bas end i diskant.
En forstærker har det bedst ved at belastes med sin udgangsimpedans, (og det giver også bedst kvalitet - alt andet lige).
Dine tal ser fornuftige ud, -jeg mener du roligt kan koble,som du ønsker, - men om dine højttalere kan klare 'mosten' hvis du skruer op , afhænger af deres/forstærkerens ydeeevne (watt).
Avatar billede c-holst Novice
23. december 2011 - 14:42 #5
Richardjensen
vil du have point, må du lige smide et svar

Tak for hjælpen i øvrigt. det kører fint.

god jul og godt nytår