Avatar billede spliid88 Nybegynder
08. juni 2011 - 14:07 Der er 5 kommentarer

Beregner hele tiden!

Hejsa!

Jeg har løbende arbejdet med en fil, og pludselig er den taget meget til i størrelse. Der er ikke rigtig nogen grund til den store størrelse, på trods af, at der er en del vba code mm.

Status baren viser HELE tiden beregner, og når jeg så indtaster noget i en celle er den lidt slow.

Jeg har prøvet at fjerne de change_event der er tilføjet, men det er ikke dem. Det er somom der kører noget før eventen.

Jeg benytter også custom funktioner, men de har bare været der hele tiden, mener jeg.

HELÅ please!
Avatar billede spliid88 Nybegynder
08. juni 2011 - 14:10 #1
Jeg kører til automatisk uden datatabeller! Skifter jeg til manuel er den fin, men hvordan finder jeg ud af, hvad den beregner?
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2011 - 14:27 #2
Hvis du kan/vil sende filen skal jeg gerne forsøge at hjælpe
hans.knudsensnabelamail.tele.dk
Avatar billede spliid88 Nybegynder
08. juni 2011 - 14:32 #3
dkhanknu.

Sorry, det kan jeg ikke :-(! Det er ikke privat desværre!
Avatar billede Pantzer Praktikant
08. juni 2011 - 18:08 #4
Formler --> Beregningsindstillinger --> Manuelt.
Så beregner den ikke hver gang du taster i en celle.

Det er ikke vba der gør din fil langsom. Hvis du har sammenkædet data, eller beregninger på sammenkædet data, kan de bagvedliggende beregninger godt trække en del på din maskine.
Jeg har haft nogenlunde samme problem, da jeg sad med et ark, med en tabel, hvor der var ca. 30 rækker og over 30.000 rækker.
Da jeg så trak data over i en SUMPRODUKT formel, lavede den beregninger for HELE projektmappen, hver gang jeg ændrede en celle.

I dette tilfælde, er der desværre ikke så meget at gøre, andet end at begrænse din data eller sætte beregningsindstillingerne til manuelt.
Avatar billede spliid88 Nybegynder
08. juni 2011 - 18:54 #5
Hey!

Takker Pantzer.

Jeg har dog allerede prøvet manuelt, og det virker, men det var netop for at undgå at skulle trykke F9 hele tiden.

Den brokker sig over to kæder, som jeg ikke kan få lov at slette. Det er lidt undetligt, da jeg ikke benytter de kæder til noget som helst.

Nogen ide om det er de to, som driller?