Avatar billede Nanek Nybegynder
07. juni 2011 - 16:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Modellering af spørgeskemaundersøgelse

Hejsa

Jeg skal have lavet en database således at man kan indsætte resultaterne fra et spørgeskema i den. Jeg har kigget på denne model som inspiration:

http://www.databaseanswers.org/data_models/questionnaires_for_marketing_surveys/index.htm

Modellen viser hvordan man kan modellere sådan en database. Dog har jeg svært ved at se, hvordan tabellerne for mine spørgsmål og svar skal se ud, da der er mange forskellige typer af spørgsmål. Feks er der spørgsmål, som er freetext, dvs man bare skal skrive noget tekst som svar. Så er der andre spørgsmål, hvor man skal krydse nogle felter af, som i kan se på dette billede:

http://img690.imageshack.us/img690/6034/spoergeskema.jpg

Og så er der spørgsmål, hvor man kan vælge mellem 1-5 som svar..

Har i nogen forslag til hvordan denne database skal laves? Eller et link hvor jeg evt. kan læse noget om det.

På forhånd tak
07. juni 2011 - 17:01 #1
Jeg går ud fra, at du har fastlagt formålet med undersøgelsen (hvad det er du vil undersøge og hvordan du vil bruge resultaterne af forespørgslen) og har fastlagt hvordan spørgeskemaet ser ud.  Det du så søger hjælp til er at udforme de database tabeller hvor du skal gemme resultaterne af forespørgslen og hvorfra du skal kunne trække resultater ud.  Det er i den forbindelse ikke så afgørende, om et spørgsmål besvares med fri tekst, med en afkrydsning, eller med valg mellem et antal muligheder.  Det afgørende er hvilke slags data du indfanger i spørgeskemaet og hvordan disse hænger sammen.  Jeg foreslår at du viser os dit spørgeskema (eventuelt et link til hele spørgeskemaet) og fortæller lidt mere om undersøgelsen.  Så vil det være nemmere at komme med forslag til modellering.
Avatar billede Nanek Nybegynder
07. juni 2011 - 22:39 #2
Hej Christian_Belgien! Mange tak fordi du gider at tage dig tid til at svare :)

Alle dine antagelser er korrekte.

Jeg ville ønske jeg kunne give et link til spørgeskemaet, men det har jeg af diverse årsager ikke mulighed for :/

Formålet med spørgeskemaet generelt er at samle en masse informationer om forskellige virksomheder, for at finde ud af hvilken slags teknologier de bruger i forbindelse med deres produktion.

Spørgeskemaet er strukturere således at der er 5 forskellige emner / kapitler, som hver især har en række spørgsmål, som kan have flere svar.

Det kunne se således ud:
--
Hovedemne: Produktionsteknologi
Spørgsmål: Hvor mange af følgende teknologier havde arbejdsstedet i det pågælgende år?

A. CNC
B. Robotter
X. XXXX
Y. YYYY

Man skal så stille et kryds uden for årstallet, hvis virksomheden havde den pågældende teknologi.

Andre spørgsmål kan være gå ud på at nogle kolonner skal krydses af, og andre skal besvares med tekst.

Spørgsmålene skal nummeres med kapitel og underkapitel, således man f.eks. kan have spørgsmål 20.1.A

Jeg har derfor lidt svært ved at se, hvordan jeg skal modellere tabellerne. Jeg håber dette kan hjælpe dig jer lidt på vej til at hjælpe mig.

På forhånd tak
Avatar billede Nanek Nybegynder
07. juni 2011 - 22:48 #3
Kapitel og underkapitel skal forstås på den måde at et hovedemne kan have et underemne, som kan have et spørgsmål, som f.eks. har 5 forskellige svarmuligheder.

Hovedemne: Produktionsteknologi
Underemne: Fremstillingsteknologier
Spørgsmål: Hvor avanceret er jeres teknologi? (kryds af fra 1-5)
Avatar billede neoman Novice
07. juni 2011 - 23:03 #4
PÅ figuren fra dit link, kig på Design note.
08. juni 2011 - 08:41 #5
Det forstår sig.  Men så har jeg nok for få oplysninger til at kunne komme med kvalificerede forslag.  Jeg bakker ud.

Så må vi håbe at der er medlemmer med mere indsigt end jeg der kan hjælpe.

Jeg lægger mærke til at dette er dit første spørgsmål på Eksperten, så lad mig forklare (måske ikke nødvendigt,) at skulle der ikke være nogen der kan komme med et behjæpsomt svar, så skal du selv oprette et svar (indlæg med prik i svar) og acceptere dette svar for at lukke spørgsmålet.
09. juni 2011 - 08:38 #6
Nanek, du fik ikke andre indlæg.  De andre medlemmer finder muligvis, som jeg, at dit spørgsmål er for abstrakt til at kunne foreslå en løsning.  Med mindre du bliver i stand til at gøre det mere konkret, så som at vise spørgeskemaet, vil jeg foreslå, at du lukker spørgsmålet igen.  Opret et indlæg som svar og accepter det.
Avatar billede Nanek Nybegynder
09. juni 2011 - 10:54 #7
Det i er orden. Tak for forsøget :)