Avatar billede stimmedmarine Nybegynder
06. juni 2011 - 23:27 Der er 8 kommentarer

Opladning af Bilbatteri med Solcelle oplader, hvor langtid tager det ?

Jeg har et 74 AH 12 vol bilbatteri som jeg gerne vil oplade med den her sol celle:

http://www.conrad.com/websale7/?Ctx={ver%2f7%2fver}{st%2f3ec%2fst}{cmd%2f0%2fcmd}{m%2fwebsale%2fm}{s%2fconrad-int%2fs}{l%2fint%2fl}{tpl%2fint%2ftpl_read_prod_rating.htm%2ftpl}{p1%2fdbc2541481d4b47c04cfda227de7a65e%2fp1}{md5%2f37eca246b9ec69ac0c75ea6f93dc9343%2fmd5}&act=product&prod_index=855360&cat_index=SHOP_AREA_14724_0312032&otp1=tablink3

Hvor længe tager det at lade batteriet op fra 0 til 100%? Med høj sol.

Mange tak for hjælpen.

Og evt hvis der findes en hjemmeside med formler over spørgsmål som dette, ville være rart.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. juni 2011 - 23:45 #1
Meget grov udregning: 74 AH x 12 = 888 WH. Solcellerne giver 15W, så ideelt:  888/15 = knap 60 timer. Effektiviteten ved opladning er slet ikke 100% - jeg ved ikke hvad den er - lad os sige 50% for det er nemt at regne med (den er givetvis lavere): 120 timer.  Hvis du optimistisk har 8 timers solskin om dagen, så 15 dage.
Avatar billede pstidsen Novice
06. juni 2011 - 23:53 #2
Det er længe at være uden bil *G*
Avatar billede stimmedmarine Nybegynder
06. juni 2011 - 23:59 #3
hvis vi skal have en sol celle der kan lade vores batteri op på 2-3 dage hvor mange Watt skal sol cellen så op på ?

Fx sådan en her: http://cgi.ebay.de/Solarmodul-50W-Solarpanel-Solarzelle-Photovoltaik-SR-50-/130528702571?pt=Solaranlagen&hash=item1e641df06b

Hvor længe skal den bruge på at lade batteriet ?
Avatar billede stimmedmarine Nybegynder
07. juni 2011 - 00:00 #4
Det er forresten til et Musik Anlæg til roskilde festival ;)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. juni 2011 - 00:05 #5
Statistisk set burde Roskilde festivalen vel snart få en uge med konstant regn ;)

I mit regnestykke skal du så have 5 gange så meget effekt (15 dage til 3 dage), men jeg har ikke styr på effektiviteten, der er noget lavere end de 50%.

Hvad med at købe et par stykker af de der batterier i stedet for?
Avatar billede stimmedmarine Nybegynder
07. juni 2011 - 00:21 #6
Syntes nu at sol energi lød meget godt, men giver jo slet ikke nok åbenbart ? Måske man skulle prøve med Vindmølle ?

Men nogle som kan svare på hvilken sol celle jeg skal have fat i hvis jeg vil lade mit 74AH batteri op på 2-3 dage med solcelle ?
07. juni 2011 - 06:15 #7
Velkommen til ...

Jeg kan godt forstå, at du som ny bruger har svært ved at finde rundt i dette forum.
Det er en dog god ting at vide, at denne kategori er beregnet til fejl og forslag ved brug af Eksperten.dk...
Derfor syntes jeg at du burde have oprette dit spørgsmål under en anden mere passende kategori
www.eksperten.dk/spm/Hardware/Elektronik/

www.eksperten.dk/faq#faq-2-2 ?
Passer denne beskrivelse på dit spørgsmål?:
- NB.: KUN spørgsmål "om" Eksperten i denne kategori. For at få et hurtigt og præcist svar, find den bedst egnede kategori !!!!

Til slut skal/bør du lige at lukke dette spørgsmål, ved selv at lægge et [svar] og efterfølgende sætte flueben i firkanten accepter og afgiv point til dig selv.

---

PS: Du skal ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning), som der står. Når man ser oversigten over spørgsmål, tror folk at der er lagt løsning/svar og så bliver spørgsmålet sprunget over...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. juni 2011 - 09:02 #8
Jeg kan se een mulighed for dig og dit musikanlæg på Roskilde festival. Der er nemlig vedvarende energi, som sikkert kan udnyttes. Den er der konstant, uanset vejret, nogenlunde jævnt fordelt over døgnet, og i rigelige mængder.

Du laver et stort pissoir, hvor kraften fra urinstrålerne driver et hjul, li'som på et vandkraftværk, som så driver en dynamo. Der skal regnes lidt på det, for at finde ud af hvor mange ståpladser du har brug for, og evt. udvide med siddepladser.

Ellers kan du komme længere med musikken ved ikke at spille så højt. Det tager måske noget af ideen med dit setup, men de sidste watt lydeffekt giver ikke meget ekstra lyd, men tapper batterierne.