Avatar billede tekker Nybegynder
06. juni 2011 - 05:32 Der er 27 kommentarer

computer vil ikke starte op

Hej er der en der har et godt råd til hvad der kan være galt med min computer. Den kan ikke starte op, den kommer lige frem med windows logo det er xp så genstarter den bare jeg har prøvet at køre xp cden men så. Skriver den at den ikke kan finde nogle harddisk. Inde. i. Bios kan jeg godt finde harddisken hvad kan der være galt
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juni 2011 - 06:53 #1
Hej tekker har du problemer med at se de spørgsmål du opretter?
Jeg kan se du har oprettet 4 spørgsmål med samme problem indenfor en kort periode.
His du har mulighed for det ville det være fint at lukke de tre af dem igen, da det forvirrer. I disse tråde lægger du næste gang "svar" som sdu så selv accepterer så der kommer en grøn prik ved tråden.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juni 2011 - 06:56 #2
Er det en bærbar/stationær?
Kan du starte op i fejlsikret tilstand? (tryk med det samme på F8 gentagne gange under opstart)
KAn du det skulle du forsøge med en systemgendannelse til før problemet opstod.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juni 2011 - 06:57 #3
Nå jeg mås smutte. Arbejdet kalder, og jeg kommer på igen i eftermiddag.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juni 2011 - 06:58 #4
mås er en fejl der skulle stå "må"
Avatar billede tekker Nybegynder
06. juni 2011 - 10:41 #5
Det er en stationær jeg har jeg har prøvet at starte op i fejlsikret det kunne jeg ikke og prøvede systemgendannelse det var det samme
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. juni 2011 - 13:10 #6
Er det en SATA disk? og hvilken SP version af XP har du.
det kunne tænkes at du har mistet filtabellen.
Avatar billede tekker Nybegynder
06. juni 2011 - 17:25 #7
Det er en Samsung hd642jj

Det er windows xp med service pack 2 står der på cden men jeg har jo nok opdatere den senere
Avatar billede tekker Nybegynder
06. juni 2011 - 17:36 #8
Jeg kom til at tænke på jeg kørte en scanning med ad-ware dagen før kan det have noget at sige. Mener ikke den fandt noget
Avatar billede tekker Nybegynder
06. juni 2011 - 21:58 #9
Jeg tænkte på om det kan være noget i bios der kan være galt. Hvad gør jeg hvis den har mistet filtabellen
Avatar billede tekker Nybegynder
07. juni 2011 - 18:26 #10
Hej igen

jeg har kikket lige på min computer, og kan stadig ikke få den til at starte op, jeg har prøvet at skifter ram, uden held, så har jeg prøvet at boote den fra win xp cd, så kommer den med følgende stop kode.
***stop: 0x0000007b (0xf78d2524, 0xcooooo34, 0x00000000, 0x00000000)

er der nogle der ved hvad det betyder.
Avatar billede carstengp Nybegynder
08. juni 2011 - 16:03 #11
Hvis den ikke kan finde harddisken under windows install, skyldes det sandsynligvis at du mangler den driver til harddisk-controlleren (SATA).
Gå ind på bundkort- eller computerprducentens hjemmeside og hent en boot-diskette til controlleren.
Indsæt disketten og tryk F6 under opstart af windows-cd'en (når det står i bunden af skærmen) og installer driveren.

Kig desuden efter defekte lytter på bundkortet
http://www.1080p.dk/SCI10.JPG
Hvis en eller flere ser ud som den til højre på billedet (lækket) er det sandsynligvis derfor din pc ikke kan starte.

Du kan trykke F8 under opstart og se om du kan starte i fejlsikret tilstand.
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. juni 2011 - 16:12 #12
carstengp
Hvis du læser #2 #5 #7 han har prøvet og det er Sp2 så sata driveren skulle jo være der.
Avatar billede carstengp Nybegynder
08. juni 2011 - 21:41 #13
poko1: har han tjekket lytter? - Jeg tvivler

Jeg har en XP SP3 - Der er stadig controllere, der ikke er understøttet på cd'en!
Avatar billede tekker Nybegynder
08. juni 2011 - 21:48 #14
Hej igen

jeg har prøvet at kikke bundkortet igennem og syntes ikke jeg kan se noget der er galt på det.

jeg syntes også jeg har været alle kabelerne i gennem.

jeg har lige prøvet at boote fra cd og kommer dertil hvis jeg skal vælge om jeg vil installere eller reparere, det er så lige meget hvad jeg vælger så skriver den at der er ikke fundet nogen harddisk.

Men kan det være inde i BIOS den er gal, det er jo næsten det eneste sted jeg kan komme ind. ville det hjælpe noget at opdatere den måske.

kan jeg på nogen måde teste om harddisken er defekt, eller der er noget andet galt med den.

hvad hvis den sata driver ikke er der mere, jeg kan jo ikke se det på nogen måder.

jeg må indrømme jeg er lidt på bar bund
Avatar billede tekker Nybegynder
08. juni 2011 - 22:09 #15
nu vil jeg lige prøve at hente den bootdiskette i morgen og se om det kan hjælpe noget, nu skriver du det er en bootdiskette, men nu har jeg ingen diskettedrev, det betyder vel ikke noget, eller hvordan.

nu må jeg nok hellere komme i seng, jeg kikker ind i morgen, men tak for de gode råd indtil videre mon ikke det lykkes, at få den op og kører igen
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. juni 2011 - 22:20 #16
Hvis du i bios kan se noget omkring AHCI så prøv at ændre instillingerne.
Avatar billede tekker Nybegynder
09. juni 2011 - 09:15 #17
Det kan jeg godt finde har prøvet at ændre. Det til IDE men det hjalp desværre ikke
Avatar billede carstengp Nybegynder
10. juni 2011 - 23:13 #18
Hvis du skal bruge en driver fra producenten og du ingen diskettedrev har, så kan du vist integrere driveren på din XP-cd.
- Det er der sikkert også nogen der kan hjælpe dig med herinde.
Men først og fremmest skal du finde ud af, hvilken driver du skal have fat i. Hvilket bundkort sidder der i maskinen?
Avatar billede tekker Nybegynder
18. juni 2011 - 16:21 #19
Hej igen

undskyld det sene svar, jeg har haft computeren til eftersyn og der skulle ikke væree nogle hardware fejl, men fik at vide at der var noget galt med windows xp som er installeret, men så ville jeg jo boote den var min cd med xp på, men den melder så fejl når den når den kommer et stykke, købte en ny HDD men samme problem, så det må vel være min cd der er i stykker, men så skal jeg vel oprette en nyt spørgsmål om dette?
Avatar billede carstengp Nybegynder
18. juni 2011 - 17:00 #20
Det kan jo også være laseren i dit CD-ROM drev der skal renses... (eller skiven der er defekt) :)
Avatar billede carstengp Nybegynder
18. juni 2011 - 17:01 #21
Hvor gammel er maskinen? hvilket bundkort?
Avatar billede tekker Nybegynder
18. juni 2011 - 18:34 #22
Hej igen

maskinen er vel 1 1/2 år gammel vil jeg tro, jeg har lidt oplysningen om bundkortet, det er et Asrock 4core1600twinsp35
skal bundkortet bruge nogen driver til Harddisken.
Avatar billede carstengp Nybegynder
18. juni 2011 - 19:13 #23
Ja, du skal downloade fra:
http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=4Core1600Twins-P35&o=XP

SATA RAID Driver
(For system to read from floppy diskette during Windows installation)

Læs:
http://news.softpedia.com/news/Install-Windows-XP-On-SATA-Without-a-Floppy-F6-47807.shtml

Det nemmeste ville dog nok være at låne et USB-floppy-drev og så lægge driveren på den og trykke F6 under opstart.
Avatar billede tekker Nybegynder
18. juni 2011 - 22:09 #24
Det vil jeg lige prøve det kunne godt tænkes det var det der er galt. jeg har skiftet dvd drevet ud, for at se om det kunne være det, måske lidt, nu kan jeg godt boote fra windows dcen indtil den kommer med om jeg skal installere eller reperare, så skriver den nemlig at windows ikke kan finde nogen harddisk, det er både med den gamle og den nye, så det kunne godt tyde på der mangler noget
Avatar billede carstengp Nybegynder
18. juni 2011 - 23:28 #25
Ja sata-driveren
Avatar billede tekker Nybegynder
05. juli 2011 - 21:19 #26
Hej igen

undskyld det sene svar, men jeg fandt ud af det, det var SATA driveren der manglede så point til carstengp der ledte mig på sporet
Avatar billede carstengp Nybegynder
05. juli 2011 - 22:34 #27
Håber du fik det op at køre så! :)