Avatar billede Niclas Praktikant
04. juni 2011 - 11:54 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problemer med allokering af Ram til Java

Hej, har ikke den store viden indenfor dette emne så jeg håber ikke det lyder helt tåbeligt det jeg spørger om, men;

Jeg har prøvet at køre min egen Minecraft Server, Minecraft er baseret på Java og når jeg starter serveren kan jeg så starte den med mere eller mindre ram, jo flere ram jo bedre loading af den verden man spiller i.

Jeg får følgende oplysninger af joblisten, af hvor mange ram jeg har, når jeg ikke har nogle programmer åbne;

I alt: 6142 mb ram
Cache: 2400 mb ram
Tilgængelig: 4469 mb ram
Ledig: 2181

Mit problem er så at jeg ikke kan starte min server med mere end 1,5 GB ram, uden at få en fejlmeddelelse om at der ikke er nok ram.
Kan det virkelig passe at jeg ikke kan hive mere end 1,5 GB ram ud af de 6 GB :O ?
Og ja, jeg kører den nyeste version af Java.
Kører derudover Windows 7 Professional, 64-bit.

Håber i har nogle gode forslag, har tænkt på at formatere/reinstallere OS, men ved ikke om det hjælper?

På forhånd tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2011 - 16:09 #1
Du faar fejl hvis Xmx saettes til mere end ca. 1.5 GB?

Bruger du en 64 bit udgave af Java?

(hvis du bruger en 32 bit Java, saa er det ca. som forventet)
Avatar billede Niclas Praktikant
05. juni 2011 - 13:15 #2
Altså, tror faktisk jeg bruger 32-bit versionen til Java, da jeg ikke kunne finde 64-bit versionen... Det må jeg lige tjekke.
Avatar billede Niclas Praktikant
05. juni 2011 - 13:32 #3
Jeg har fundet og installeret versionen til 64-bit nu. Det ser ud til at virke, jeg kan i hvert fald godt starte med mere end 1.5 GB ram nu, (og ja via "Xmx").

Men lige en ting til, hvad betyder de forskellige betegnelser for mine ram? Cache, tilgængelig, ledig..
Bare et kort svar hvis du har lyst, ellers så smid et svar @Arne_v så du kan få dine point.

Tak for hjælpen.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2011 - 16:27 #4
available = RAM som dit program kan faa
cache = noget som systemet midlertidigt har laant
free = bruges slet ikke

available = cache + free
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2011 - 16:27 #5
og svar
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2011 - 16:49 #6
Husk ioevrigt at Xmx angiver virtuel hukommelse og ikke RAM.