Avatar billede peta04 Nybegynder
02. juni 2011 - 10:03 Der er 3 kommentarer

Genkendelse af et tal

Hej jeg er en ny bruger der har fået anbefalet denne side.

Jeg har to ark der skal arbejde sammmen
1. Der bliver noteret en masse fejlrapporter, hvor genkendelses talet er en Råvarekode. Alle oplysningerne er på en linje

2. Der bliver lavet nogen afsluttende test af produkterne, hvor råvarekoden også bliver tastet ind. Hvis der er en råvarekode der er tilknyttet en fejl, skal den vises eller på enden måde gøre opmærksom på der har været en fejl tidligere i produktionen.
Avatar billede hellstern Nybegynder
03. juni 2011 - 09:36 #1
Hej,
Nu skriver du ikke hvilken version af Excel du bruger, men det er 2007 eller 2010 kunne du måske bruge Betingetformatering.
Hvis dine data står i samme ark kan du på den måde få markeret dubletter og dermed en råvarekode der er indtastet 2 gange.

Hvis det er sådan at dine data står i 2 forskellige ark vil jeg bruge VBA kode til at få fortaget formateringen.

/Tue
Avatar billede peta04 Nybegynder
03. juni 2011 - 17:53 #2
Hej Tue

Det er desværre en 2003 model :-)

Mine data kommer til at stå i forskellige ark

/Peter
Avatar billede Tryphon Nybegynder
06. juni 2011 - 09:05 #3
Og, hvis man ikke er stå stiv i VBA en formel, der kunne hedde

=hvis(er.fejl(lopslag(a1;ark2!$a$1:$a$10;1;0))=sand;"Fejl";"OK")

Ark 1 indeholder alle råvaredata og ark2 indeholder alle testede råvaredata.

Hvis data ikke findes på ark2, vil lopslag gå i fejl, og du kan dermed validere på det.

Du kan selv eksperimentere lidt med formlen, så du rammer din datastruktur.