Avatar billede Tobinobi Nybegynder
28. maj 2011 - 23:53 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Mærkværdig opstartsproblem!

På min stationære PC, med Xp, har jeg fået et underligt problem ved opstart. Vil høre om andre har oplevet det før, og evt kender en løsning. Tvivler selv på at det er en hardware fejl men kan tage fejl.
Computeren starter sådan set fint, og begynder indlæsning af XP, når denne indlæsning starter normalt en kort oplyst sortskærm. Denne forsvinder normalt hurtigt, og dernæst kommer login siden.
Mit problem er bare at computeren nogle gange stopper ved denne sorte skærm, og må slukkes manuelt. Når den så slukkes fortsætter tastatur og mus med at lyse.
Indtil videre kan jeg løse problemet, ved at tænde computeren igen, og starte Bios, for at exit bios med det samme igen. Så starter den op ugen problemer, det kan dog godt være tilfældigt.

Derudover crasher computren af og til, ved at den pludselig fryser under Battlefield BC 2, når den manuelt slukkes efter dette, lyser tastatur og mus også stadig, indtil den startes op igen, og lukkes ordentlig ned.

Nogle bud? Ønsker dog helst ingen alt for risikofyldte forslag, da jeg er igang med en større opgave, som helst skal skrives på denne Com.
Avatar billede noltus Novice
29. maj 2011 - 00:23 #1
Har du checket temperaruren på din cpu og gpu,måske trænger den bare til en rengøring
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
29. maj 2011 - 00:37 #2
Efter en lille times surfing på nettet, giver Speedfan mig følgende temperaturer.
GPU: 49C
HD0: 36C
Core 0: 46C
Core 1: 44C

Det er vel ikke i nærheden af problematisk? Og problemet skete idag, efter at computeren havde været slukket i næsten et døgn.

Det har dog været et problem tidligere, så en enkel rengøring vil nu nok være en god ide ligemeget hvad. :)
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
29. maj 2011 - 00:40 #3
Det kan selvfølgelig godt være årsagen til de Battlefield BC 2 crash der sker. :S

Jeg må nok rengøre den en gang. :$

Hvad er de kritiske temperaturer? Og hvad betyder de 4 ovenstående begreber egentlig (GPU, HD0 og Core 0 og 1)
Avatar billede helt83 Nybegynder
29. maj 2011 - 07:24 #4
GPU = grafikprocessor
HD0 = Harddisk
Core 0 = hver kerne af din CPU = processor
Core 1 = hver kerne af din CPU = processor

mvh
helt83
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2011 - 07:27 #5
tror mere på en ram fejl

http://www.ultimatebootcd.com/

boot op på den - kommer der røde tal er det en eller flere klodser der skal skiftes

m.v.h
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2011 - 08:25 #6
Får du problemet hvis du starter pc i fejlsikret tilstand? (tryk f8 med det samme under opstart)
Jeg håber da for dig, at du har din opgave liggenede som backup andetsteds end kun på pc der er i udu?
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
29. maj 2011 - 15:23 #7
Jeg downloader det, og brænder det ned på en cd, som jeg smider ind i Computeren, og så køres det når den starter op? Korrekt?

Jeg har endnu ikke forsøgt, da genstart har klaret det hver gang endnu. Så ved det ikke.
Ja, jeg har det liggende andre steder også, men da der skal køres forskellige statistik programmer som analyse, vil jeg være ked af at skulle bruge en bærbar. ;)
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2011 - 15:56 #8
du kunne prøve med burn in test - den burde sladre om hvad det er

http://www.passmark.com/products/bit.htm

m.v.h
Avatar billede noltus Novice
29. maj 2011 - 16:14 #9
Når du starter op på boot cd'en skal du sikre boot priority står til cd rom
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
29. maj 2011 - 17:01 #10
Men skal jeg prøve en burn in test først?
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
30. maj 2011 - 02:44 #11
Burn in testen meldtefejl, på grund af at jeg ikke har indsat nogen cd, i et virtuelt drev jeg ikke kan få fjernet. Jeg har heller ingen filer jeg kan placere på det virtuelle drev så fejlen ikke kommer.
Men ud fra hvad jeg ellers kunne læse var der ingen fejl på de andre test.

Hvordan fungerer det der UBCD? Jeg kan ikke finde nogle isofil at brænde ud på en cd. Skal jeg så bare kopiere alle filerne til cd'en eller hvad?
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
30. maj 2011 - 02:47 #12
Burn in testen meldtefejl, på grund af at jeg ikke har indsat nogen cd, i et virtuelt drev jeg ikke kan få fjernet. Jeg har heller ingen filer jeg kan placere på det virtuelle drev så fejlen ikke kommer.
Men ud fra hvad jeg ellers kunne læse var der ingen fejl på de andre test.

Hvordan fungerer det der UBCD? Jeg kan ikke finde nogle isofil at brænde ud på en cd. Skal jeg så bare kopiere alle filerne til cd'en eller hvad?
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
30. maj 2011 - 02:48 #13
Burn in testen meldtefejl, på grund af at jeg ikke har indsat nogen cd, i et virtuelt drev jeg ikke kan få fjernet. Jeg har heller ingen filer jeg kan placere på det virtuelle drev så fejlen ikke kommer.
Men ud fra hvad jeg ellers kunne læse var der ingen fejl på de andre test.

Hvordan fungerer det der UBCD? Jeg kan ikke finde nogle isofil at brænde ud på en cd. Skal jeg så bare kopiere alle filerne til cd'en eller hvad?
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
30. maj 2011 - 02:49 #14
Det var da irriterende...

Fik vidst f...... det lidt op, kunne hvis godt nøjes med at sende det en enkelt gang... ;)
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2011 - 06:54 #15
ultimate boot cd henter du som en iso fil du brænder som en bootbar cd og booter op på ligesom når du installerer windows

du henter den her et eller andet sted

http://www.ultimatebootcd.com/download.html

det er udmærket bare at køre burn in test uden cd i men du kunne have brugt en tilfældig cd men når den ikke viser noget må det være hardware relateret og tror stadig det er ram men kan muligvis være en bios opdat men er noget i tvivl om det hjælper men kan komme på tale

m.v.h
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
31. maj 2011 - 12:56 #16
Jeg ahr nu fået fat i en tom cd, som jeg ahr brændt det over på.

Den smider jeg så i computeren og genstarter, og hvad så?

Skal jeg åbne bios eller hvad. og hvordan ved jeg om boot priority står til cd rom?

Kan jeg komme til at slette noget hvis jeg vælger forkert?
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2011 - 16:50 #17
se link 15 igen de 2 første linier

husk den skal brændes som en bootbar cd ellers vil den ikke virke

ram skal altid tjekkes inden windows er starter eller er der andet der kan influrere på om der er gode eller dårlige

køber du ny pc senere bruger du cd igen til at teste med
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
31. maj 2011 - 17:07 #18
Årrhhh damn..

Så må jeg nok skaffe en ny tom cd.

Hvordan kan jeg sikre mig at den brændes som en bootbar cd? - Jeg har som hjemmesiden anbefalet hentet BurnCDCC, som jeg ahr brugt til at brænde med, men hvordan kan jeg gøre den bootbar?
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2011 - 21:12 #19
jeg kender ikke det brænder program men der står her det kan

http://www.snapfiles.com/get/burncdcc.html

det er vel bare at åbne iso filen i brænder programmet og så vælge burn iso bootbar eller hvad der nu står
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
01. juni 2011 - 03:13 #20
Jeg fandt ud af det.
Der var dælme en masse spændende på, men jeg fandt et program der hed windows memory diagnostics, som jeg kørte til at teste Ram'ene. Både standard og den udvidede test.

Det kom ved start et problem op fordi jeg har 4gb installeret men de var ikke alle i brug. Mener jeg fik at vide at det er noget med at XP ikke kan håndtere 4 gb? Men det er nu også ligemeget.

Der kom ingen fejl og alt blev kørt med succes.
Jeg kørte også en anden test inde i en program der kunne vise alt hardware på computeren. Heller ikke denne gav problemer?

- Så hvad gør vi/jeg nu?

Hvordan er det man updaterer Bios? Ødelægger det noget, for hvis ikke er det vel et forsøg værd?
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2011 - 07:28 #21
hvis du har flere ram i maskine så prøv med en klods ad gangen og test

det kunne jo være soklen på bundkortet der er beskidt eller andet

som regel sætter man ram i i farve altså f.esk i de gule men det ser du i bogen der fulgte med bundkortet

kommer der røde tal er det klodsen og det kommer hurtigt hvis den er dårlig

du skal vide hvilket bundkort du har
på deres hjemeside under driver ligger som regel bios opdateringer men man skal være rigtig sikker på hvad man gør for ellers kan det gå så galt at det dør så DERFOR er det ALTID på eget ansvar at lægge en ny bios ind

hvad har du i den pc - det kan jo være meget andet der gør det
er den 100% defragmentert

m.v.h
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
01. juni 2011 - 14:06 #22
Mener jeg har 2 klodser af 2gb, men er ikke sikker.
Og er det to handler det vel bare om at fjerne den ene, og køre testen, for bagefter at fjerne den modsatte og køre testen.

Okay, det lyder som noget hvor jeg virkelig skal sætte mig ind i det.

Nej, det er den ikke, men det vil jeg da lige gøre.
Hvis du tænker hardware så er den ikke specielt gejlet op,

- Intel core 2Due med 3 GHz
- NVIDIA Geforce 9800GT
- Et MSI motherboard som jeg ikke lige nu ved helt præcist hvilket er
- 2x Kingston 5048 MB Ram
- og en 500 GB harddisk

Det eneste jeg selv har pillet ved efter jeg fik den, er at jeg har indsat en ekstra blæser.
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
12. juli 2011 - 15:57 #23
Problemet forsvandt af sig selv, efter at jeg fik computeren renset efter en virusinfektion.

Så mon ikke der har lagt et eller andet skidt der har ødelagt opstarten af og til.
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2011 - 16:22 #24
jo det hedder måske en rootkit
det er sjældent man kan fjerne dem uden noget bliver ødelagt i windows