Avatar billede jjjMiAjjj Nybegynder
27. maj 2011 - 14:03 Der er 9 kommentarer

Kan man lave sql query i excel ?

Hej
Kan man lave sql query i excel, ligesom man gør i acces?
Hvis man kan, så hvordan?

Jeg har nemlig flere tusind felter i excel, der indeholder kategorier.
Jeg vil gerne finde ud af hvor mange felter jeg har af hvert kategori.
Kan jeg finde ud af det i excel?

På forhånd tak :)
Avatar billede jensen363 Forsker
27. maj 2011 - 14:06 #1
SumIf() eller CountIf() burde vel kunne klare det !!
Avatar billede fdata Forsker
27. maj 2011 - 14:39 #2
Opret en pivot-tabel og vælg Sum i Værdifeltet.
Avatar billede fdata Forsker
27. maj 2011 - 14:40 #3
Oooops. Sum skulle selvfølgelig have været Antal, sorry.
Avatar billede sifuentes Nybegynder
03. juni 2011 - 22:10 #4
Der er et eller andet der siger mig at du har fået galt fat i Felter, Poster og Data? Og siger ordet redundans noget?
Avatar billede fdata Forsker
06. juni 2011 - 18:19 #5
Jeg tror, spørgeren mener: "Jeg har nemlig flere tusind celler i excel ...". Der er slet ikke poster indblandet.
(Det er i virkeligheden et Excel-spørgsmål)
Avatar billede sifuentes Nybegynder
06. juni 2011 - 19:25 #6
Ja og der hedder det kolonner, rækker og data

Desuden er der maximum 256 kolonner(ikke felter) i et Excel regneark, og altså ikke flere tusinde. Derfor mente jeg at der nok var gået kludder i definitionerne.
Avatar billede fdata Forsker
06. juni 2011 - 19:48 #7
Men du ser alt for skævt på det! Ja, der er 256 kolonner; men hver kolonne består da af celler, så derfor kan der der da let være tusindvis af celler (f.eks. A1, A2 ... A5000), der indeholder værdier.
Avatar billede sifuentes Nybegynder
06. juni 2011 - 20:10 #8
Han skriver: "flere tusind felter", det er ikke mig der har skrevet det, der er vel ikke noget at tage fejl af?
Avatar billede fdata Forsker
06. juni 2011 - 20:23 #9
Christ! Som nævnt i #5: Han skriver "felter" og mener "celler". Det er vel ikke helt ualmindeligt, at folk kalder cellerne for felter. (Prøv at google "excel +felter"). Skal vi ikke stoppe her og lade spørgeren selv komme til orde?  :o)