Avatar billede cuci987 Nybegynder
26. maj 2011 - 15:06 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

windows medie maker

hej alle

jeg har overført en videofil (mpg) fra sd kort til computeren via windows media maker. mit problem er når jeg er færdig med at redigere og gemmer det nye fil på computeren så bliver video formatet altid 4:3 format. jeg har en lcd 42" flad skærm billedet ser meget lille ud i forhold til skærmen. jeg vil gerne have billedet fylder hele skærmen. kan det lade sig gør. på forhånd mange tak.

Mvh
cuci
Avatar billede claes57 Ekspert
26. maj 2011 - 15:44 #1
hvis det er
windows live movie maker
så skal du på fanebladet 'projekt' vælge widescreen (16:9)
Avatar billede cuci987 Nybegynder
26. maj 2011 - 16:15 #2
hej

det hedder windows movie maker. der er noget der hedder filer - gem projekt. widescreen muligheden er der ikke.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. maj 2011 - 16:32 #3
i den version er det
funktioner/indstillinger
fanebladet 'avanceret'
under videoegenskaber skal du vælge PAL og 16:9
Avatar billede pstidsen Novice
26. maj 2011 - 16:45 #4
Der er mange slags Movie Makers...
Hvilket styresystem har du?

Du kan altid bruge VirtualDub til at ændre størrelsen. Se guide her: http://findhow.blogspot.com/2007/10/tutorial-how-to-change-resolution-of.html
Avatar billede cuci987 Nybegynder
26. maj 2011 - 17:49 #5
tak for det.

til claes75...den er sat til pal og 16:9. opløsningen er 720x576. det er ret irriterende at se på en firkant midt på skærmen.

til pstidsen...jeg har win xp home.
jeg prøver når jeg kommer hjem. men hvorfor skal det være så besværligt. er der andre nemme video redigerings programmer man kan forsøge sig med?

mvh
cuci
Avatar billede claes57 Ekspert
26. maj 2011 - 18:06 #6
720*576 er ikke 16:9 format - men du må leve med det bredde/højde forhold, som filmen er lavet i.
Og med (jf #4) VirtualDub kan du øge bredde/højde - du til maks 1920*1080 - dvs hvis du ikke vil klippe noget i højden, så kan bredde maks øget med 1,875 (da 1080/576=1,875, og 1,875*720=1350) dit maks mål for den type er derfor 1350*1080 - og så et sort felt på begge sider.
Avatar billede pstidsen Novice
26. maj 2011 - 18:17 #7
#5:
men hvorfor skal det være så besværligt. er der andre nemme video redigerings programmer man kan forsøge sig med?
JA! Du kan NEMT gøre det, men det kræver Windows LIVE movie maker (download: http://g.live.com/1rewlive4-web/da/wlsetup-web.exe??WLI=1&WLXID=846ea26f-73c7-4a7f-8987-bcc37315511e&RID=0053fa03f2d&TID=1306426444884&lid=) og det understøtter kun Vista og Win7. Så hvis du har adgang til at Vista eller 7 pc, så brug det!!
Avatar billede cuci987 Nybegynder
27. maj 2011 - 11:41 #8
hej.

til claes57....
mit video kamera (sony hdrcx115) kan med tryk på en knap gemme filmen på en cd/dvd så filmen kan fylde hele skærmen. ulempen er man kan ikke redigere i filmen.
så det må kunne lade sig gør på en smart måde. det kan være jeg skal overføre filmen via kamera og usb til computeren, måske vil det hjælpe. windows movia maker kan åbenbart ikke lave det om  så det kan fylde hele skærmen.

til pstidsen...jeg har xp. har desværre ikke mulighed for at bruge vista eller windows 7. men det er også meget mærkeligt at movie maker ikke skulle kunne klare opgaven. det hjalp ikke med virtualDub.

men tak for hjælpen. jeg vender tilbage....
Avatar billede claes57 Ekspert
27. maj 2011 - 12:23 #9
så må du nok ofre de 500kr på
Pinnacle Studio HD
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=668586
Avatar billede cuci987 Nybegynder
27. maj 2011 - 15:19 #10
hej igen

jeg har forsøgt mig med Ulead VideoStudio 11, men nej det hjælp heller ikke.

jeg vil overføre filmen via kamera og usb til computeren, måske vil det hjælpe.

vender tilbage når jeg har fundet ud af noget. tak til jer.

mvh.

cuci
Avatar billede pstidsen Novice
27. maj 2011 - 15:20 #11
Eller ofre 796,- på: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=660399 og samtidig få et MEGET bedre OS!
Avatar billede cuci987 Nybegynder
30. maj 2011 - 11:52 #12
jeg ved ikke rigtig... har bare hørt at win 7 gør computeren meget langsom.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. maj 2011 - 12:11 #13
du kan i win7 slå alt grafik-lir fra, og så ser den næsten ud som xp - men der er stadig al den nyeste sikkerhed med. Rent faktisk er det lidt hurtigere - men hold dig til 32bit-versionen for at undgå problemer med gamle programmer.
Avatar billede cuci987 Nybegynder
30. maj 2011 - 16:44 #14
hej.

før eller senere bliver man nød til gå over til det nye OS. jeg har xp så jeg behøver egentlig ikke købe fuld installation cd. den kan bar opgraderes. har jeg ret?...

med hensyn til med mit problem med video filen så er problemet løst. det er åbenbart mit fjernsyn der lige ikke kan finde ud af hvilke format den skal slå til eller fra. på et andet fjernsyn kunne det sagtens lade sig gør uden problemer.

i skal have nogle point for jeres tid og gåde råd. venligst skriv svar så jeg kan dele point mellem jer to...

tak for hjælpen...
Avatar billede claes57 Ekspert
30. maj 2011 - 17:20 #15
her er mit svar - og så skal du åbenbart opgradere til win7, og have nyt tv. Det løber op, det der...
Avatar billede cuci987 Nybegynder
30. maj 2011 - 17:47 #16
ja alt det pga. en videofil..:)

hmmm.... jeg havde tænkt mig dele point mellem jer to. hvordan gør man det nu?
Avatar billede claes57 Ekspert
30. maj 2011 - 18:33 #17
skriv en intern besked til pstidsen - det er ikke altid, at man får mail om nye indlæg herinde, så han kan have tabt tråden.
I din IB til ham, så hjælp til med at linke til denne tråd ved at give linket http://www.eksperten.dk/spm/939724
Avatar billede cuci987 Nybegynder
31. maj 2011 - 11:15 #18
ok. sender en besked nu.
Avatar billede pstidsen Novice
01. juni 2011 - 12:16 #19
Sådan :)