Avatar billede Sigma Pi Juniormester
23. maj 2011 - 14:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Returnere en værdi på baggrund af 2 variabler

Jeg sidder og arbejder med at automatisere nogle regler fra et rollespil, som jeg spiller med mine venner.

Nu skal jeg have Excel til at returnere nogle værdier, men mit problem er, at den skal vælge den værdi på baggrund af 2 variabler.

Udfordringen er som følger:

Den skal gengive en bonus for bestemte professioner, til bestemte færdigheder.

Altså hvis man vælger, at man er en kriger, så skal den f.eks. returnere en bonus på +5 til kamp med sværd.
Men er man tyv, så skal den returnere +3 til kamp med sværd.

Altså skal de tjekke for, hvilke profession spilleren har valgt, og hvilken færdighed der er valgt.

Med LOPSLAG og VOPSLAG kan jeg kun anvende én variabel, hvordan anvender jeg to.

Hvis løsningen er VBA, så kan jeg ikke finde ud af det. Hvis ikke løsningen er i "excelkodning", så må jeg finde på noget andet  =o)
Avatar billede madiedk Nybegynder
23. maj 2011 - 14:50 #1
du lægger dem bare sammen i en anden kolonne så der f.eks. i kolonne A står KRIGER og kolonne B står SVÆRD så i kolonne C skriver du =A1&B1 og laver lopslag på det. forstår du?
Avatar billede Sigma Pi Juniormester
23. maj 2011 - 15:58 #2
Det virker sådan set efter hensigten. Det gier lidt arbejde til mig, men det virker sådan set ... ha ha.

Men da der er omkring 50 færdigheder, kombineret med 5-6 professioner i spillet, så skal jeg oprette hver færdighed med præfikset profession ... men det fungerer. Jeg må bare i gang med tastearbejdet.

Smid svar, så gver jeg points.
Avatar billede madiedk Nybegynder
23. maj 2011 - 16:36 #3
Det var godt. Ellers må til lære VBA, der ville et loop evt. kunne lette dit arbejde lidt med de forskellige kombinationer.
Avatar billede natkatten Mester
23. maj 2011 - 18:17 #4
Selv om du har fået løst problemet, så kan Excel nu godt håndtere 2 variabler. Du kan bruge INDEKS+SAMMENLIGN som i dette eksempel:

http://gupl.dk/60329/
Avatar billede YzzE Nybegynder
23. maj 2011 - 21:42 #5
Kig evt på denne;
http://www.eksperten.dk/spm/939371

Indeks(sammenlign;sammenlign) er bestemt en noget hurtigere løsning - især når du har så mange variable.
Avatar billede Sigma Pi Juniormester
24. maj 2011 - 12:06 #6
Ha ha ... ja, nu har jeg naturligvis svaret MadieDK, hvis løsning også fungerede. Men jeg kan godt se, at den med indeks ville have været betydeligt hurtigere at anvende.

Jeg takker for de andre fine forslag, som jeg nok vil anvende i fremtiden  ;o)