Avatar billede Tom_S Nybegynder
22. maj 2011 - 21:20 Der er 18 kommentarer

SBS2008 (r1) WEBDAV og mappet folder i Win7

Hejsa..
Jeg har udskiftet min SBS2003 til en SBS2008.
På SBS2003 havde vi tilgang til vores folder på serveren via WEBDAV når jeg/vi var udenfor det lokale netværk. Dvs uanset om de bærbare var i det lokale netværk eller andet sted på kloden så var der hul til folderne på serveren blot der var internet forbindelse.
Jeg kan simpelhed ikke få det samme til at køre på SBS2008'eren.
Jeg er usikker på om det i stedt skal laves via RWW... eller blot webdav igen. Jeg har søgt en del på en løsning måske en eller anden har en ide??? Det ser ud som at IIS and webdav er helt nyt.

Jeg har muligheden for at kører via Ciscos VPN løsning men fortrækker den "gamle" use-and-forget løsning ;-)

Mvh
Tom
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
22. maj 2011 - 21:39 #1
hmm.. det ser ud til at du skal køre det hen over noget sharepoint hvor du opretter et biblotek, hvor du senere hen når bibloteket er oprettet mapper http://firmanavn/Sharepointbibloteknavn for de enkelte brugere
Avatar billede Tom_S Nybegynder
22. maj 2011 - 21:47 #2
Ja det har jeg også kikket på.  Bare ikke rigtigt fundte lige det jeg skal bruge for at komme videre. Er på bar bund vedr sharepoint
/Tom
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
22. maj 2011 - 21:52 #3
Det kan jeg godt forstå - det er heller ikke lige helt lige til, hvis man ikke har kigget på det før.

men det er ret simpelt at oprette et nyt libary - har du evt. en form for msn/skype hvor vi lige kan skrive sammen så kan jeg evt. lige forklare dig hvordan det skal gøres.
Avatar billede Tom_S Nybegynder
22. maj 2011 - 22:00 #4
Det vil jo være super men jeg har faktisk ikke hverken msn eller skype installleret dvs msn men det år siden jeg har brugt det ;-) sønnen har Skype måske jeg kunne låne ;-)
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
22. maj 2011 - 22:12 #5
vi kan også sagtens tage den herover hvis det er :)

et helt tredje alternativ kunne være fjernsupport til serveren self. kun med view adgang.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
22. maj 2011 - 22:28 #6
Hvilke filer har i tilgængelig i jeres Webdav som standard er det kun office filer eller hvordan? :)
Avatar billede Tom_S Nybegynder
22. maj 2011 - 22:37 #7
Jeg har endnu ikke noget til at kører på webdav på sbs2008. Men f.eks mapperne i c:/users f.eks c:/users/tom som så kan mappes på klienten noget i denne stil https://firnadomain.dk:987/tom (mener det er sådan hvis det er via sharepoint. Har rodet ligt med at lave vitual mappe under sharepoint til ovenstående mappe og valgt via ssl.
Det nemt på sbs2003 .... Ikke her når man ikke lige kan se lyset :-)
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
22. maj 2011 - 22:43 #8
okay dvs. at der skal være plads til alle former for filer, lige fra dokumenter til billeder osv? :)
Avatar billede Tom_S Nybegynder
22. maj 2011 - 22:50 #9
Jeps.  Sådan at f.eks vores privat drev på server som hedder p:/ på klienterne er mappet uanset man er intern eller ekstern.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
22. maj 2011 - 22:52 #10
okay på den måde - nu har jeg desværre ikke lige min SBS2008 lige ved hånden men jeg prøver lige at se på det i morgen og så vender jeg tilbage
med venlig hilsen
Mathias
Avatar billede Tom_S Nybegynder
22. maj 2011 - 22:56 #11
Det vil være super :-)
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
23. maj 2011 - 18:46 #12
Hej Tom,

Jeg har desværre ikke adgang til en SBS2008 idag.

men så snart du installerede jeres SBS server oprettede den så ikke et sharepoint site for dig?
Avatar billede Tom_S Nybegynder
23. maj 2011 - 19:34 #13
jo - det må være et eller andet jeg overser... og lige det faktum mit kendskab til sharepoint ligger på et meget lille sted;-)
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
23. maj 2011 - 19:46 #14
hehe det er skam helt i orden, men så vidt jeg husker hvis du kigger under shared folders and websites - websites ligger der så ikke en hjemmeside herinde der hedder noget med http://firmanavn
Avatar billede Tom_S Nybegynder
23. maj 2011 - 20:50 #15
Har lavet en virtual mappe (music) og enablet dir browsing under "SBS Web application" i IIS'en... nu kan se folderen IE under https://domain.dk/music..
Ved ikke rigtigt om det er et fremskridt eller ej...
kan nu stadig ikke få den tilføjet i "tilføj netværksdrev" (håber lige).
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
23. maj 2011 - 21:29 #16
hmm.. det jeg ville have dig til var på jeres sharepoint site som SBS'en gerne selv skulle oprette var at oprette et biblotek som du mapper til netværksdrev
Avatar billede Tom_S Nybegynder
24. maj 2011 - 13:48 #17
Hejsa
Jeg har fået det til at virke via WEBDAV og SSL... (håber jeg har husket det hele).

Forudsætninger: WebDAV installeret på SBS2008 (http://learn.iis.net/page.aspx/357/webdav-for-iis-70/)
Klienter er win7pro virker sandsynligvis også på xp/vista

Win7 pro WebDav fix: http://www.deploymentzone.com/2008/08/01/sharepoint-webdav-and-http-not-https/

Opsætning: gå til IIS/SBS Web application
- klik webdav
- klik open feature
- vælg all user, all content, read, write, source

Opsætning af folder til webdav:
- højre klik "sbs web application"
- klik add virtuel directory
- indtast oplysninger f.eks. music
- ok

- tryk music (den nye folder)
- klik authentication
- klik open feature
- DISABLE anonymous
- ENABLE windows authentication

- tryk music (den nye folder)
- klik SSL settings
- klik open feature
- klik require SSL
- klik apply

Hvis man ville kunne se mapperne i en internet browser, så enable dette i "directory browsing"... f.eks. man har altid tilgang dokument, musik m.v. bare man har en internet browser på adressen f.eks. https://ditdomain/music herefter login.

Tilknytning gøres nemt i "tilknyt netværksfolder" vælg drev og skrev f.eks. https://ditdomære.dk/music. Derefter virker tilknytning internt og eksternt.

Ulemper... har endnu ikke fundet nogen.. dog skal man være opmærksom på fil størrelser, default er max 50MB dette er åbenbart klient bestemt se: http://learn.iis.net/page.aspx/386/using-the-webdav-redirector/ (FileSizeLimitInBytes).

/Tom
Avatar billede Tom_S Nybegynder
25. maj 2011 - 00:43 #18
Tip: WebDav & Win7:
Hmm.. windows har åbenbart svært ved at tilkoble sig automatisk igen efter reboot... Det ser hvis ud som det er et generelt problem med WebDAV og windows hvis læser rundt omkring...
Hvis man ikke "gider" at indtaste bruger + pw hver gang så lav en gamle dags bat fil og sæt den i "start", sådan de tilknyttet hver gang.
f.eks.
net use /PERISTENT:NO  <<-- vigtigt eller afbrydes mapperne ikke
net use *m https://ditwwwdomain.dk:443/music DITPASSWORD /USER:ditlokaldomain\DITNAVN
osv..

Tip: Utilsigtet adgang via web browser:
Jeg havde lidt bøvl med hvem der kunne se hvilke folder via browseren, en bruger kunne se i nogle (ikke alle) privat folder. Fandt ikke rigtigt problemet (vi er kun et lille privat setup) folderne allerede korrekt er låst til brugerne i "shares" og problemet kun ligger i forbindelse med "browse view" har jeg blot i Authorization Rules i de enkelte web folders givet de enkelt bruger rettigheder til deres egen folder.

/Tom