Avatar billede blnielsen Nybegynder
31. juli 2001 - 21:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

grammafon-computer

hej jeg har en amsse gamle supergode lpér som jeg gerne vil have brændt via computeren,-findes der et specielt cabel fra forstærker til computer eller hvordan gør jeg ?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
31. juli 2001 - 21:33 #1
jep. du skal ned og snakke med folkene i en radio tv foretning.
så kan du købe kabel + program.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
31. juli 2001 - 21:34 #2
Well... det er jo bare at få fat i et kabel der passer i din forstærker i den ene ende, og et minijack til lydkortet i den anden. Det kan du få hos hvilken som helst hifi pusher :)
Avatar billede lalulala_lalalala Nybegynder
31. juli 2001 - 21:35 #3
du kan bruge div, progz fra nettet, hvilke kan jeg ikke sige, men det kabel du skal bruge vil jeg skyde på er et  mini jack - dobbelt phono alt afhængige af hvor gammel grammofonen er
Avatar billede jelzin101 Praktikant
31. juli 2001 - 21:36 #4
nanoq - det mener jeg ikke, har læst en artikel om det engang >> hvor mit førnævnte forslag blev sagt at være den eneste metode.
Avatar billede double-g Juniormester
31. juli 2001 - 21:42 #5
Der findes en meget grundig gennemgang af emnet her :

http://homepages.nildram.co.uk/~abcomp/lp-cdr.htm
Avatar billede junkerjuks Nybegynder
01. august 2001 - 01:40 #6
Du kan IKKE bare tilslutte en grammefon til din computer. Grammofonen har et specielt udgangssignal, som først skal køres igennem en RIAA-forforstærker, også kaldet \"Step-Up\". Den forstærker det ekstremt svage signal fra grammofonen op til et almindeligt Line-signal, det samme som fra en CD, Tuner, DAT, Båndafspiller mm. Dette signal kan du så smide i Line-indgangen på dit lydkort.

Her er et tip: Alle ældre (og gode nye) forstærkere har en speciel indgang til grammofon (Phono). Du kan tilslutte gram. til den som sædvanligt, og så tilslutte et alm. lydkabel (mini-jack > phono) fra forstærkerens TAPE-OUT eller TAPE-REC (forskelligt fra model til model). Du skal tænde forstærkeren vælge grammofonen, som ville du afspille via. forstærkeren. Bass, Treble, Balance og Volume på forstærkeren påvirker ikke det signal der bliver sendt fra TAPE-REC/OUT.

Håber du forstod det :)