Avatar billede peterma1948 Nybegynder
22. maj 2011 - 07:34 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Mac til Windows

Hej folkens
En veninde spurgte mig en dag om jeg ville hjælpe hende med at lave en Photostory på hedens computer. Det er en Mac skivebordsmodel.
Hun havde billederne på en CD.
Først prøvede jeg at finde Photostory for Mac på hendes computer...
Det kunne jeg sgu ikke finde (Man må gerne skrive sgu).
Nå... så satte jeg CDen med billederne (almindelige jpg-billeder). Det ville min bærbare PC IKKE !!!!. Den skubbede bare CDen UD !!
Ok, tænkte jeg. Cden sikkert bare beskidt..... Jeg fik hende til at copiere jpg filerne til et USB stik......
Min computer kunne herefter ikke læse billederne !!!!!
Jeg forstår ikke en pind !!!! (ligesom Søren Pind)
Hvad er der galt ???
En jpg fil er vel en jpg fil ???
Venlig hilsen
Peter
Avatar billede egonspock Seniormester
22. maj 2011 - 10:51 #1
Der er et program, der hedder iPhoto og et der hedder iMovie på hendes Mac. De kan begge bruges til formålet. Hun bør under alle omstændigheder lære at bruge iPhoto til at holde styr på billederne.

Var diskene formatteret til et format din PC kunne læse? Havde billederne endelser som en windows-computer kan forstå (.jpg, ikke .jpeg). Eller kan du give et eksempel.
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
22. maj 2011 - 14:40 #2
Diskene var lavet på en Mac. Formatteret og billederne sat ind på en Mac. Det undrer mig at der er så stor forskel på Mac og Windows computer, at de slet ikke kan læse hinandens CDer og filer....
Avatar billede egonspock Seniormester
22. maj 2011 - 18:36 #3
CD'er har jeg aldrig haft problemer med, det tyder mere på et drev, der skal renses.

Det lyder til at du skal lære noget om filsystemer. På Mac hedder standarden HFS udvidet (journaliseret) og på windows NTFS, og i gamle dage var standarden FAT32. Mac'en kan læse både NTFS og FAT32, men kun - som udgangspunkt - skrive til FAT32, mens Windows kun kan læse og skrive til windows-formaterne.

Den smarte løsning er nok blot at omformatere USB-dimsen til FAT32, så kan begge computere læse og skrive til den, eller dele filerne via mail eller lokalnetværk.
Avatar billede peterma1948 Nybegynder
22. maj 2011 - 20:40 #4
Det vil jeg prøve. Tusind tak.
Mac er nok mere indviklet end jeg forestillede mig.