Avatar billede trivial Nybegynder
31. juli 2001 - 19:04 Der er 37 kommentarer og
3 løsninger

Opdeling af Harddisk:)

Hejsa!

Jeg har opdelt min harddisk med fat32, fordi jeg skulle installere win98, nu er jeg virkelig træt af win98, og ville så installere win2000, men når jeg var færdig med af kopier filerne(altså under installasionen af win2000) kom der en fejl meddelse hvor der stod af jeg skulle genstarte computeren. Det hjalp ikke.

Nu er spm, er det fordi jeg ikke skal bruge fat32, når jeg skal have installeret win2000, hvis det er sådan at jeg ikke skal bruge fat32, hvad skal jeg så bruge, og hvordan gør man........
Avatar billede zyberwizard Nybegynder
31. juli 2001 - 19:07 #1
NTFS...Den konverterer selv Under installationen.... men win2k Kører meget bedre under Fat32
Avatar billede trivial Nybegynder
31. juli 2001 - 19:08 #2
zyberwizard-> Nogle idder om hvorfor den laver fejlen?
Avatar billede trivial Nybegynder
31. juli 2001 - 19:09 #3
Den skrive bare: Hvis du ALDRIG har oplevet dette problem før, genstart computeren og prøv igen, men det hjælper bare ikke at genstarte computeren:( Hjææææææææææælp
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. juli 2001 - 19:09 #4
Den kan sagtens bruge fat32 fra start, der må være noget andet galt.
Prøv en ny installering.

Har du fjernet alt fra win98 og hvordan har du installeret win2k?
Avatar billede trivial Nybegynder
31. juli 2001 - 19:11 #5
retaxes-> Jeg har 2 drev c: og d:, det ene drev til windows(c:) og det andet til alt muligt(d:) jeg har formatered c:drevet der hvor win98 lå, skal jeg formatere d: også?
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
31. juli 2001 - 19:17 #6
zyberwizard>> der er jeg dog ikke enig med dig !!(31/07 2001 19:07:37)
Win2K kan køre med FAT32, men det optimale er da NTFS
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. juli 2001 - 19:21 #7
Du behøver ikke at formatere D:, hvordan har du installeret win2k, inde fra win98 eller fra CD-rom ved start.
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. juli 2001 - 19:25 #8
zyberwizard> Jeg er eing med carsten_lusk, NTFS er klart at foretrække, det indebærer en række fordele som fat32 ikke har, bl.a. komprimering af drevene, en eller flere mapper og enkeltprogrammer, ja lige meget hvad og man sparer masser af plads uden den stor ændring i hastighed. NTFS er også mere sikker overfor hackerangreb, forudsat at du har et password på! Filerne pakkes på en helt anden måde der gør at man ikke spilder plads på HD.
Avatar billede aej Nybegynder
31. juli 2001 - 19:34 #9
Kan Win2000 installeres fra CD-rom ved start, på min er der ikke nogen filnavn install
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. juli 2001 - 19:41 #10
aej> Man kan starte installation hvis man ber bios om at starte på CD-rom, jeg ved ikke om det gælder en opgraderings CD?
Avatar billede trivial Nybegynder
31. juli 2001 - 19:42 #11
retaxes-> Fra CD-rom ved start
Avatar billede trivial Nybegynder
31. juli 2001 - 19:43 #12
Hvordan opdeler jeg min harddisk med NTFS
Avatar billede trivial Nybegynder
31. juli 2001 - 19:49 #13
Skal jeg opgradere inde fra win98,
Avatar billede trivial Nybegynder
31. juli 2001 - 19:53 #14
retaxes-> Kan du komme ind på http://www.chat-pjat.subnet.dk der er det nemmere at snakke sammen!
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. juli 2001 - 19:53 #15
Asger> du skal ikke tænke på NTFS, det kan du altid gøre når du har en win2k der arbejder som den skal.

Den CD-rom du har med win2k er det en standalone eller er det en opgradering, den sidste skal installeres inde fra win98!
Avatar billede trivial Nybegynder
31. juli 2001 - 19:56 #16
retaxes-> jeg tror at det er en standalone, fordi jeg har prøvet at installere det før uden noget andet styresystem!
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. juli 2001 - 20:03 #17
Hvis du ikke har noget vigtigt på dit C: drev, så formater den, det mener jeg at du kan gøre under install., og hvis du er sikker på at du ikke vil køre med de gamle systemer, så kan du lige såå godt formatere den i NTFS, så tror du får det til at virke.
Altså installer den ved at sætte bios til at starte fra CD-rom og kør der ud ad.
Avatar billede trivial Nybegynder
31. juli 2001 - 20:04 #18
retaxes-> Hvordan bruger jeg ntfs? Lille guide du skal nok få nogle gode points!
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. juli 2001 - 20:22 #19
NTFS bruger du fuldstændigt som FAT32, i det ydre er der ikke noget at se, skrivebord, mapper - ikoner osv. er det samme som under fat32.

Du kan se nogle af fordelene ved ntfs som jeg beskrev kl.19:25:14
Når det køre kan du spørge videre, så hjælper jeg dig så godt jeg kan!
Avatar billede trivial Nybegynder
31. juli 2001 - 20:26 #20
retaxes-> Det avr ikke det jeg mente jeg mente hvordan formatere jeg harddisken med ntfs og opdeler harddisken med ntfs?
Avatar billede trivial Nybegynder
31. juli 2001 - 20:27 #21
avr=var
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. juli 2001 - 20:29 #22
Man opdeler ikke disken med NTFS, det skal du gøre med Fdisk eller Partition Magic.

Når du har installeret win2k kan du bagefter lave den ene HD eller begge to til NTFS.
Avatar billede trivial Nybegynder
31. juli 2001 - 20:32 #23
Det vil sige at jeg bare skal formatere hardisken helt normalt fra win98 cd-romen og burge fdisk helt normalt fra win98. Hvis jeg gør dette jeg lige skrev kan jeg så stadigvæk lave dem om til ntfs?
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. juli 2001 - 20:37 #24
Jeg skal lige have noget foder! er snart tilbage på pinden!
Avatar billede trivial Nybegynder
31. juli 2001 - 20:37 #25
Okay
Avatar billede flagz Nybegynder
31. juli 2001 - 20:38 #26
Helt korrekt. Partioner din harddisk som du plejer og installer Windows 2000. Du kan derefter konvertere til NTFS, ved at skrive: convert c: /fs:ntfs fra kommandolinien.

Hvis du ønsker at konvetere de andre drev til NTFS skal du bare udskifte c: med dine andre drev bogstaver.
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. juli 2001 - 21:08 #27
Asger, en gang imellem må du prøve at tage en beslutning selv og prøve hvad du efter din egen mening må være det rigtige. Laver du noget forkert, ved f.eks at formatere din C: fra en bootdisk så ved du det og så prøver du noget andet, eller også spørger du!

Du kan ikke formatere et drev hvor du er inde i systemet, du kan kun formatere et andet drev der ikke direkte er berørt af systemet!

Bootdisk og formater C:, pil evt. D: dra så du ikke kommer til at formatere den!
Avatar billede trivial Nybegynder
31. juli 2001 - 21:31 #28
retaxes-> Jeg har gjort præcis som du sagde jeg skulle, fatter det ikke men fejlen kommer stadigvæk....Der står mere præcist at jeg skal genstarte computeren og hvis det ikke virker kan det være en virus, og så står der en masse tal, håber du kan hjælpe. Grunden til at jeg gerne vil have win2000 er fordi, at jeg lige har bestilt en 40gb harddisk, og jeg har læst på edbprisers harddisk guide, at det kan nedsætte hastigheden, med store harddiske i winme, win98 og win98 men ikke i win2000 og winnt fordi de bruger et andet filsystem..
Avatar billede trivial Nybegynder
31. juli 2001 - 21:32 #29
Bootdisk og formater C:, pil evt. D: dra så du ikke kommer til at formatere den-> Har gjort dette det hjælper ikke:(
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. juli 2001 - 21:37 #30
Du har vel ikke slået Antivirus til i bios, for så kan du ikke installere win2k.
Avatar billede trivial Nybegynder
31. juli 2001 - 21:38 #31
retaxes-> Kigger lige!
Avatar billede trivial Nybegynder
31. juli 2001 - 21:51 #32
Har tjekket, det var IKKE slået til:(
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. juli 2001 - 22:02 #33
Så må du prøve med Fdisk, slet evt. partitionerne og sæt dem igen, husk at aktivere dem og genstart. efter genstart med samme diskette skal du formatere C:\\
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. juli 2001 - 22:19 #34
Hvad har du sat HD til, du skal vælge LBA mode, det er det bedste efter min mening!
Avatar billede drone Nybegynder
31. juli 2001 - 23:31 #35
Hvilket motherboard har du ?
Den harddisk du prøver at installere til, sidder vel ikke på en udma 66/100 controler ?
Avatar billede trivial Nybegynder
31. juli 2001 - 23:35 #36
Jeg har et Asus A7V133 bundkort!
Avatar billede drone Nybegynder
01. august 2001 - 00:03 #37
Jeg gætter på at det skyldes din harddisk/harddiskcontroller.

Det er der er to løsninger på her:

1) I bios tving din harddisk til udma 33 tilstand. Installer win2k. installer drivere til din hardiskcontroller. sæt din harddisk tilbage til udma 66/ 100. nyd livet med win2k.

2) Ved installering af win2k, står der på et tidspunkt, tryk F6 for installering af trediepartsdrivere. Det gør du og så \"fodrer\" du den med driveren til din harddiskcontroller. Som du i forvejen har gemt på en diskette.

Dem kan du iøvrigt finde her:
http://www.asus.com.tw/products/Motherboard/driver_ide.html#ata100

Jeg vil dog anbefale version 1.
Avatar billede drone Nybegynder
01. august 2001 - 00:04 #38
version 1 bør nok værre :

1) I bios tving din harddisk til udma 33 tilstand. Installer win2k. hent og installer service pack 2. installer drivere til din hardiskcontroller. sæt din harddisk tilbage til udma 66/ 100. nyd livet med win2k.

Avatar billede drone Nybegynder
01. august 2001 - 00:12 #39
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. august 2001 - 00:29 #40
Hej Asger, jeg kan se at du er i gode hænder, så hæng på, det skal nok lykkes for dig ;o)

Jeg har eksperimenteret i mellemtiden med Detonator 12.90 og det er så den jeg bruger nu.