Avatar billede chrplum Nybegynder
13. maj 2011 - 16:45 Der er 9 kommentarer

NAS + Musik + Video server

Hej!

Jeg er ved at redesigne vores "medie"-setup der hjemme, målet er:

-En central fil-server, med raid hvor al musik og video ligger på. En NAS, feks:
http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=192

-Et fjernsyn med dlna der kan gå på NAS og vise video, feks:
Samsung LE46C755

-NAS'en skal også køre en musik-server af en art, og vil meget gerne have råd til hvad der er bedst / billigst.
Ideelt kan vi have en afspilningsenhed sluttet til hoved-anlægget, samt mindre enheder i køkken og anden stue der kan afspille andet musik, samt net-radio, spotify og lign.
Der findes en del løsninger der kan dette og lignende, feks: Sonos, Squeezebox, Mac's airport og andet.

Som fjernbetjening ville det være fedt hvis man kunne bruge Android-tlf, men også en mere traditionel fjernbetjening, så man ikke er afhængig af denne.

Man hvad funger bedst og spiller sammen med det resterende setup ? Gode råd eller link til anmeldelser vil være super

Mvh. Christian
Avatar billede Blueeyez Mester
13. maj 2011 - 16:47 #1
Altså bedst og billigst så kan du lige så godt droppe newbie løsningen der og købe en mindre pc (Saml selv) og så installere freenas på den (Nas system) Kræver intet og kan underclocke cpu mm. så det bruger mindre strøm, når det er installeret behøver den ikke graffikkort mere og så sparer du os strøm på den front (Hvis det nu skulle betyde noget for dig)
Avatar billede chrplum Nybegynder
13. maj 2011 - 16:54 #2
Hvorfor er det bedre med en dedikeret PC ?

Det er vigtigt at det er nemt at sætte op, og ikke meget hassle med at kofigurere, finde drivere, etc.

Og at det er afprøvet at tingene spiller sammen
Avatar billede Blueeyez Mester
13. maj 2011 - 17:04 #3
Fordi du får flere mulighed samt flere kræfter (:
Avatar billede Blueeyez Mester
13. maj 2011 - 17:06 #4
men du kan os vælge en nas hvis det skal være rigtigt simpelt..
Avatar billede chrplum Nybegynder
13. maj 2011 - 18:46 #5
Ja, det var netop en NAS jeg havde tænkt mig.

Men spørgsmålet er hvordan spiller dette sammen med DLNA til fjernsynet og Sonos, Squeezebox, Mac's airport eller andet ?
Avatar billede Blueeyez Mester
13. maj 2011 - 19:23 #6
Hvoran en nas kan eller mit forslag?

Jeg ved ikke lige med de funktioner om det blot er software, men hvis du går ind på freenas.org så kan du læse om systemet..
Avatar billede chrplum Nybegynder
13. maj 2011 - 20:08 #7
Med NAS, freenas er for kompliceret
Avatar billede Blueeyez Mester
13. maj 2011 - 20:14 #8
Den del kan jeg ikke helt svare på, men du kan søg på edbpriser.dk (lagringsserver) og så står der hvad de kan ;)
Avatar billede chrplum Nybegynder
13. maj 2011 - 20:19 #9
Ja, men der står ikke noget om samspillet mellem en nas og de forskellige, så det vil være fedt hvis nogle fra eksperten, havde prøvet eller vidste noget om en:

NAS +
DLNA +
Sonos, Squeezebox, Mac's airport eller andet

opsætning,

Mvh. Chr