Avatar billede Dan Hansen Juniormester
12. maj 2011 - 23:40 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

email adresse eller email formular?

Jeg er ved at lave en lille hjemmeside for et nystartet firma.
Der skal selvfølgelig være kontaktinformationer på hjemmesiden, så kunder kan skrive, ringe og e-maile til firmaet.

Det er især den sidste - e-mail - jeg vil jo nødig skrive den direkte på hjemmesiden, for så efter kort tid at denne bliver opsnappet af spam robotter - så godt er det medfølgende spam filter heller ikke tror jeg!

Men jeg ser også en begrænsning eller måske afskrækkelse i brugen af en mailformular på hjemmesiden!

Hvad er jeres holdning?
Har i andre forslag - andre måder at komme rundt om dette på?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. maj 2011 - 23:59 #1
Hvis du gerne vil vise en email-adresse på hjemmesiden, så gør det på en måde, så den ikke direkte kan findes af et program. FX vis den som et billede.

Du vil stadig få masser af uønskede emails. C'est la vie.
13. maj 2011 - 06:45 #2
Nok en gammel artikel -> www.html.dk/artikler/00041/ ...
Avatar billede jakobdo Ekspert
13. maj 2011 - 08:31 #3
Du kunne kigge på:
http://www.google.com/recaptcha/mailhide/

Denne metode ka nogså anvendes:
http://joemaller.com/js-mailer.shtml

Dog husker jeg en ven engang sagde:
Heller gøre min mail nemt tilgængelig for alle, og dermed også kunder og få det mulige ekstra salg.
Og bliver spam et problem, så må jeg købe et spam-filter.
Måske også en ide?
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
13. maj 2011 - 10:13 #4
Hey alle sammen.
Tak for jeres gode input.
Jeg fik dog også en løsning fra en ven, som jeg så valgte at gå med - virker umiddelbart som den mest sikre løsning.

Følgende i <head>:

<script type="text/javascript"> <!--
    function UnCryptMailto( s )
    {
        var n = 0;
        var r = "";
        for( var i = 0; i < s.length; i++)
        {
            n = s.charCodeAt( i );
            if( n >= 8364 )
            {
                n = 128;
            }
            r += String.fromCharCode( n - 1 );
        }
        return r;
    }

    function linkTo_UnCryptMailto( s )
    {
        location.href=UnCryptMailto( s );
    }
    // --> </script>

Og så følgende på siden:
<a href="java script:linkTo_UnCryptMailto('nbjmup;itAkfmb.hmpcbm/el');">Send en Email</a>

Den ligner lidt det som karise_larry kom med også.

Tak for jeres hjælp.
Avatar billede jakobdo Ekspert
13. maj 2011 - 10:20 #5
Du kunne også udvikle en kontakt formular.
På den måde kan ingen få din email. Men de kan staig sende dig en besked, da det kun er det bagvedliggende system, som kender til din email.
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
13. maj 2011 - 10:57 #6
Den med formularen var egentlig også min første tanke - men jeg tænkte - at flere måske gerne ville sende mailen fra eget mailprogram - dels pga. autosignatur, sendt post bliver gemt osv.

Med den løsning jeg har valgt nu, vises min email adresse ikke på siden, men når de trykker, for den den op i deres mailprogram alligevel.

Dog har jeg tænkt mig, at ligge en simpel kontaktformular på siden, så dette også bliver en mulighed. Altså fx. kun med afsender email adresse og beskedfelt - lille og kompakt.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. maj 2011 - 18:39 #7
Ja, man kan gøre krumspring for at skjule den på din egen side. Men når en vilkårlig anden person får den offentliggjort på nettet, uden dit ønske og din medvirken, så får du alligevel spam.

Men indrømmet: diverse krumspring kan forsinke processen lidt.