Avatar billede Sredna88 Nybegynder
05. maj 2011 - 18:35 Der er 11 kommentarer

Problemer med ekstern harddisk

Indtil for et par timer siden virkede min eksterne Medion Drive-n-Go 500 gb harddisk fint. Jeg har windows XP. Da den funkede og jeg satte den til poppede der automatisk "Drive-n-Go" op i Denne Computer, og jeg kunne åbne uden problemer. Efter at have sat mit Digital kamera til og frakoblet igen, virker harddisken ikke. Nu hedder enheden for harddisken pludselig "F". Jeg har siden prøvet at ændre bogstav til "L" uden gevinst. Når jeg åbner drevet tænker den, og fortæller mig så at enheden ikke er blevet formateret og spørger om jeg vil dette. Hvilket jeg på ingen måde vil, da jeg har meget liggende på den.
Hvad er der los? Håber i kan hjælpe mig.
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2011 - 19:29 #1
Det ser ikke lovende ud. Du kan se, om disken bare har mistet partitions tabellen, men så plejer den at stå som f.eks. RAW.
Prøv med dette gratis program. Oppe for oven er der en Wizard, lad den søge automatisk efter mistede partitioner.
http://download.cnet.com/Easeus-Todo-Backup-Home/3000-2242_4-10964460.html
Hvis programmet ikke finder nogen mistet parttition, må du forsøge at hente data ud med et Recovery program.
getdataback er et af de bedste, men det er ikke gratis.
http://www.runtime.org/
Her er et gratis program som måske kan bruges:
http://download.cnet.com/Pandora-Recovery/3000-2094_4-10694796.html
Avatar billede Sredna88 Nybegynder
05. maj 2011 - 20:19 #2
Tak for svar..

Der var et par ord der jeg ikke forstår. Jeg har installeret dit førstnævnte program. Men er ikke helt med på hvad det er for en Wizard du hentyder til?
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2011 - 21:07 #3
Jeg beklager, det var det forkerte link. Her er det rigtige. Du skal altså ikke udfylde noget af det med navn og internet. Det er frivilligt.
http://download.cnet.com/Easeus-Partition-Master-Home-Edition/3000-2248_4-10863346.html
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2011 - 21:49 #4
Bruger du sikker fjernelse af hardware når du "frakobler enheder"?
Avatar billede Sredna88 Nybegynder
05. maj 2011 - 22:11 #5
Men jeg er ikke med på hvad jeg skal med dette program...? Jeg er rimelig ny på området..
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2011 - 22:54 #6
Ok der skal måske også en lille forklaring til. Når man laver og formaterer en partition, laves der også en ganske lille partitions tabel. Den er nødvendig, for at windows kan se, at der er en partition og åbne den. Det der somme tider kan ske er, at den lille tabel forsvinder, og windows tror så ikke, at partitionen er formateret. Om det er tilfældet med din disk er nok tvivlsomt, men det er værd at prøve, fordi det er så nemt.
I det program, Easeus Partitions manager er der foroven en Wizard. Trykker man på den får man b.a. en mulighed, som hedder "Partition recovery wizard" og man trykker sig bare frem og lader programmet søge AUTOMATISK. Hvis det så viser sig, at det bare er tabellen, som mangler, skriver programmet bare en ny, og partitionen kan så åbnes normalt. Er det alligevel ikke en manglende tabel, som er årsagen til problemet, får man besked på, at programmet ikke kunne finde nogen partition, som mangler tabellen.
Avatar billede Sredna88 Nybegynder
05. maj 2011 - 23:16 #7
Tak for svarene..

Jeg bruger ikke sikker fjernelse nej.. og har jeg heller aldrig gjort. Den har fungeret i lang tid, men indtil idag hvor jeg lige skulle lægge billeder ind fra mit digital kamera, og så efterfølgende satte harddisken til igen, fungerede den ikke.. :/

så fik jeg installeret det rigtige program og kørte den wizard, men den fandt ingen partiotioner!? Den registrede min harddisk men ingen filer...

- og min harddisk siger også lyde, som den ikke har sagt før. Hvilket jeg ikke forstår da jeg hverken har tabt den eller noget.
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2011 - 23:32 #8
Er det noget i denne retning? MEN lyden her er meget høj fordi, låget er taget af, så lyden går direkte ind i mikrofonen.
http://www.youtube.com/watch?v=XmXr6WKTjPc&feature=related
Avatar billede Sredna88 Nybegynder
06. maj 2011 - 08:54 #9
Det kunne godt lyde som det ja.. bare ikke lige så konstant. Den siger det umiddelbart når den tænker..
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2011 - 11:00 #10
Mekaniske lyde fra en harddisk er altid dårligt nyt.Prøv om et recovery program kan se dine data.
Avatar billede thov Forsker
06. maj 2011 - 15:56 #11
Set i bakspejlet, kunne USBdeview måske have redet trådende ud.
Hent programmet her: http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/USBDeview.shtml

Med USBdeview kan efterladte rester af USB buffere slettes.
Det er endda sådan, at selvom man konsekvent bruger 'Sikker fjernelse...', efterlades der (uskadelige) rester.