Avatar billede thomasmhyttel Nybegynder
01. maj 2011 - 19:22 Der er 14 kommentarer

Hjælp: kan ikke starte computer... "No Master Ide H.d.d Detected"

Min computer siger først: Detect Drives Done, No Any Drives Found
Derefter: No Master Ide H.d.d Detected
Press F1 to resume

Når jeg presser F1 sker der intet..

Det skete efter jeg satte et 4. drev til inde i computeren. Jeg har sat drevet fra nu.

Jeg har prøvet at gå ind i BIOS og gendanne til standard indstillinger uden held, samt prøvet at sætte bootup til mit dvd-drev med en windows-dvd i, men der sker intet.

Jeg har uploadet billeder af min BIOS her:
http://img844.imageshack.us/i/imag0126gn.jpg/
Er det sat op rigtigt?

samt start-up skærm: http://img220.imageshack.us/i/imag0124k.jpg/
og http://img59.imageshack.us/i/imag0123e.jpg/

Computeren sagde også:Reboot and select a proper boot device or insert boot media in selected boot device på et tidspkt.

Jeg har ikke vildt meget forstand på computere, skal det lige siges :)

Håber meget I kan hjælpe! :)
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2011 - 19:31 #1
Er du sikker på, at jumperne bag på er sat rigtigt? 1. master og 1. slave på samme kabel. Aldrig 2 master eller 2 slaver på samme kabel.
Har du set efter, at du ikke har skubbet til nogen af kablerne medens du eksperimenterede?
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2011 - 19:34 #2
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2011 - 19:34 #3
Bios "fourth ID slave" er det din systemdisk?
Den burde sidde på slot 1 som Primary master i stedet for Dvd drevet.
Systemdisk skal altid være master
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2011 - 19:38 #4
Og ja har du andet på samme kabel som systemdisken skal denne være slave. Og sådan er det også på slot 2. Master først og slave herefter.
Avatar billede thomasmhyttel Nybegynder
01. maj 2011 - 19:50 #5
Tror ikke jeg har skubbet til andre kabler. Jeg har ikke rørt ved noget derinde, udover at sætte drevet til et ledigt power og et data kabel.. og derefter tage det ud igen, efter computeren ikke kunne starte op :)
Jeg ved ikke om jumperene er sat rigtigt, men har ikke rørt ved dem - har ik forstand på jumpere

Kan BIOSen være sat til at starte fra et forkert drev?
Avatar billede thomasmhyttel Nybegynder
01. maj 2011 - 19:52 #6
Ja det ser ud som om Primary er sat til mit DVDdrev... hvordan ændrer jeg det?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2011 - 19:55 #7
Du sætter systemdisken på det kabel som dette dvd drev sidder på. Husk den skal være master, og det andet drev/disk skal være slave.
Avatar billede thomasmhyttel Nybegynder
01. maj 2011 - 20:03 #8
ok, jeg prøver at se om jeg kan finde ud af det, selvom det er svært at komme til dvddrevet

men som sagt har jeg jo ikke flyttet om på kablerne på computeren siden den virkede, så burde de ikke sidde korrekt? :)
Avatar billede thomasmhyttel Nybegynder
01. maj 2011 - 21:51 #9
Jeg har ikke flyttet rundt på kabler, da jeg ikke er sikker på hvordan man gør..

men jeg kan nu boote fra windows-cd...
Kan se at computeren ikke kan "se" mit system/hoved-drev men kun mit ekstra. Se det her billede: http://img836.imageshack.us/i/imag0127k.jpg/

her kan I se min computer: http://img535.imageshack.us/i/imag0130oq.jpg/
01. maj 2011 - 22:04 #10
Så ta' ALLE Harddisk/CD/DVD drev (SATA) kabler UD fra Motherboard.
Find præcist hvilken Harddisk der er System Harddisken.
Forbinde den med sit SATA kabel til Motherboardets SATA stik én for én og se i opstart/BIOS én for én, indtil du 'rammer' det rigtige SATA stik på Motherboardet.
Den skal på skærmen vise sig som [Primær Master] ...

Samme med de resterende Harddisk/CD/DVD elementer én for én ...
Avatar billede thomasmhyttel Nybegynder
01. maj 2011 - 23:02 #11
ok, mange tak - jeg har taget alle stik satastik ud - jeg kan dog ikke finde satakabler til mine dvd drev..?
Avatar billede thomasmhyttel Nybegynder
01. maj 2011 - 23:14 #12
Jeg har prøvet at tage systemdisken ind i alle satastikkene men de to harddiske dukker hver gang op som fourth eller third slave
eller som third slave og master eller kun som fourth

Jeg har også prøvet at tage strømmen fra til dvd-drev
Avatar billede thomasmhyttel Nybegynder
01. maj 2011 - 23:20 #13
.. mine dvddrev er IDE drev
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2011 - 12:10 #14
På nogle bundkort (gamle?) får Ide diske altid Primary Ide master. Men det giver ikke boot problemer. Men en Sata disk med windows burde blive fundet som Third Mastar, så der er muligvis noget galt med dit bundkort?
I bios skal den HDD med windows stå som 1.st eller 2.nd boot.
Men der er og så noget som hedder Hard disk drives, som kun viser harddiskene, og her skal den med windows stå som 1.st drive.