Avatar billede qviim Nybegynder
28. april 2011 - 13:09 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til Dansk - Latin

Hej!

Jeg har fået en idé til en tatovering som jeg vil ha' lavet!

Jeg vil ha' skrevet "Siden 1987" men "siden" skal være på latin og 1987 skal være med romertal - Romertalene er jo ikke svære, men latin er jeg slet ikke skarp i! Indtil videre har jeg kunne snuse mig frem til at det muligvis hedder "Utpote", er der nogen der kan bekræfte om det er korrekt? Vil self gerne være helt sikker inden jeg får dette skrevet med blæk ;)
Avatar billede Vandreren Novice
28. april 2011 - 13:21 #1
ab anno MDCCCLXXXXVII
Avatar billede wanze Nybegynder
28. april 2011 - 13:36 #2
1987 er MCMLXXXVII. Selvom #1s svar også er rigtigt, så svarer det han skriver til at skrive fx IIII for 4, og ikke IX, som man rigtig vil skrive.
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. april 2011 - 13:36 #3
Cum MCMLXXXVII
Avatar billede wanze Nybegynder
28. april 2011 - 13:36 #4
Ikke IX, men IV, selvfølgelig.
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. april 2011 - 13:40 #5
siden 1987=Cum MCMLXXXVII
Siden År =Cum anno MCMLXXXVII
Avatar billede Vandreren Novice
28. april 2011 - 13:51 #6
#2, begge notationer er korrekte.

Du kan finde både IIII og CCCC i mange latinske manuskripter. IV og MCM er mere almindelig i nyere tekster.

http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_numerals#IIII_and_IV
Avatar billede qviim Nybegynder
28. april 2011 - 14:03 #7
Hvad er forskellen på "Cum anno" og "Ab anno" ???
Avatar billede Vandreren Novice
28. april 2011 - 14:23 #8
Det er altid problematisk at oversætte præpositioner (forholdsord).

Cum betyder normalt med, men i konjunktiv kan cum også betyde siden eller fra; jeg kan dog ikke se at der skulle være tale om konjunktiv i sætningen »siden 1987«.

"Ab anno" vil være det almindelige i dit tilfælde.

Men prøv selv at google de forskellige udtryk, hvis du vil se hvilke sammenhænge, de optræder i.
Avatar billede qviim Nybegynder
28. april 2011 - 15:04 #9
Har googlet det lidt, og Google translate siger også at Ab anno er rigtigt! Vil bare gerne være helt sikker, det ville sgu være så ærgerligt at få tatoveret noget forkert!