Avatar billede runforcover Nybegynder
27. april 2011 - 20:26 Der er 7 kommentarer

Touchpad virker ikke!!!

Hey,
Jeg har en 2. gen. Macbook Air som pludselig ikke reagerer på touchpad'en. Nogle gang kan jeg bevæge cursoren frit og andre gang hakker den, men jeg kan ikke klikke.
Jeg har prøvet så vidt muligt at bruge tasteturet til at navigere, men det synes jeg ikke er nemt. Egentlig vil jeg bare gerne have prøvet diskværktøjet og lavet backup med fx time machine før jeg geninstallerer den.
Jeg har lavet hardware test ved at boote med "d" holdt i bund, men der var ikke noget - så regner med at det er software. (Evt min seneste installation af Flip4mac).
Jeg havde også håbet at jeg kunne boote den som en HD ved at holde "t" nede, men det kan jeg ikke...

HJÆLP!
Avatar billede wanze Nybegynder
27. april 2011 - 20:32 #1
"Egentlig vil jeg bare gerne have prøvet diskværktøjet og lavet backup med fx time machine før jeg geninstallerer den."

Hvad er problemet i at koble en mus til og gøre det?
Avatar billede runforcover Nybegynder
27. april 2011 - 20:36 #2
Det er ikke et hardware problem, men software! problemet er det samme med en ekstern mus!
Avatar billede wanze Nybegynder
27. april 2011 - 20:55 #3
OK. Hvis Universal Access er slået til, så kan du trykke på Options-knappen 5 gange, hvorefter du kan styre cursoren vha.

7 8 9
U I O
J K L

Hvis ikke det virker at trykke på Options-knappen 5 gange, kan du slå det til:
1. Tryk cmd+space, dette åbner Spotlight.
2. Skriv "Universal Access" og tryk Enter.
3. Navigér til Keyboard vha. tab-tasten og piletasterne.
4. Sæt hak i "Press the Shift key five times to turn Sticky Keys on or off".

Det er en midlertidig løsning, så du kan prøve at gå tilbage vha. Time Machine og bruge Diskværktøjet.
Avatar billede runforcover Nybegynder
27. april 2011 - 21:02 #4
tak... MEN men men...

Hvordan navigerer jeg frem til det hak .. og sætter et hak... uden en mus?!
Avatar billede wanze Nybegynder
27. april 2011 - 21:13 #5
Det gør du som sagt vha. TAB-knappen og piletasterne. Hvis vi skal gøre det helt slavisk, så starter du i "Seeing":
1. Tryk på TAB, så "Seeing" lyser op.
2. Tryk på højre piletast to gange, nu er du under "Keyboard".
3. Tryk TAB yderligere to gange. Nu skulle du gerne være i "Press the Shift key five times to turn Sticky Keys on or off".
4. Tryk på Space-knappen for at sætte hak.
5. Når der er sat et hak, Tryk CMD+W for at lukke vinduet.
6. Tryk nu 5 gange på Options-knappen.

Nu skulle du gerne kunne navigere vha. de 9 knapper jeg nævnte før.
Avatar billede runforcover Nybegynder
27. april 2011 - 21:31 #6
Det er faaanme underligt, men det virker ikke.
når jeg trykker TAB skifter den ikke "fane"... piletasterne giver heller ikke nogen reaktion...
Avatar billede wanze Nybegynder
27. april 2011 - 21:37 #7
Det lyder lidt som den adfærd man kunne forvente, hvis Stick Keys var aktiveret. Du er sikker på, der ikke sker noget, når du trykker fx holder U-knappen nede?