Avatar billede CPHL Nybegynder
27. april 2011 - 09:05 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hjælp råd grafisk layout lovgivning

Hej, i forhåbentlig kloge mennesker. Mange år siden jeg sidst har været herinde!! Har simpelthen ikke været sådan rigtig i gang med noget i nogle år, angående web! Derfor har jeg købt mig til en løsning der kunne bruges, eller kan den....?!?! Måske ikke.. for nu er jeg i hvert fald tilbage på eksperten.. Her ser meget anderledes us ;-)

Jeg har brug for noget hjælp.

Jeg har via et firma der sælger totalløsninger for webshop, købt en løsning. Jeg er dog nu kommet i konflikt med dem, og aner ikke om jeg kan bede dem rende og hoppe (er rigtig træt af dem og det har taget alt for lang tid - over 1 år), eller jeg risikere at de "kommer efter mig" med loven på deres side.

De siger "efter godkendt grafisk layout" skal betaling falde.
Jeg vil ikke betale endnu, for jeg mener ikke siden er i orden.

Mit spørgsmål er.. HVAD er et grafisk layout?

I "gamle" dage da jeg selv sad og lavede webløsninger, var et grafisk layout for mig, en præsentation af hvordan siden kunne se ud. Altså f.eks. et billede af en forside og et par billeder af underside med vare på eller lignende. Hvis kunden så sagde god for designet, så skulle betaling falde og jeg gik i gang.

Det er lidt det samme her. Men det her firma påstår nu, at det grafiske layout kun er grundrammerne. Dvs. hvis jeg er utilfreds med f.eks. indholdet på siden, grafisk, billeder i varegrupper osv. (ikke på selve varen), så er det noget der skal ordnes bagefter.

Men jeg er altså ikke enig. Jeg vil gerne kunne gå ind på siden og se "det endelige resultat" inden jeg sender så mange penge afsted. Det var også den mundtlige aftale.. Faktisk aftalte vi mundtligt at siden skulle være helt FÆRDIG, førend betaling skulle falde. Men i kontrakten står der, at det grafiske layout skal være færdigt, så skal betaling falde.

Men hvornår er et grafisk layout færdigt? Jeg er virkelig i tvivl.

Jeg føler jeg har fået rigtig dårlig behandling, og brugt et helt år på det her. Jeg tør ikke smide så mange penge afsted, uden at vide siden rent faktisk bliver som ønsket. Det er et lile firma og jeg kan simpelthen ikke tåle økonomisk at miste de penge :-/

Så kære eksperter... Hvad er et grafisk layout... Er det i dag virkelig kun rammerne på en side.. altså det overordnet.. Eller?

Jeg aner ikke hvor jeg skal henvende mig, og synes ikke jeg har råd til at konsultere en advokat.. uha.. det er jo dyrt! Håber i kan guide mig lidt på vej.

God dag til Jer alle
Avatar billede kubiak Nybegynder
27. april 2011 - 10:15 #1
Hvordan ser kontrakten ud med hensyn til tidshorisont ?
Er det fordi betaling endnu ikke er foretaget, at det har taget så lang tid ?

Der findes ikke et juridisk begreb der definerer "grafisk layout" dog er der nogle ting i ordet der gør at du skulle kunne se mere end rammer. Det lyder lidt som om at det du har indtil nu er teknisk layout. Det grafiske layout vil jo være indbefattet noget grafik.
Kan du evt. linke til et billede så vi kan se hvad der er lavet indtil nu ?

Som du fortæller forløbet her, kan jeg ikke se at der skulle være noget i vejen for at ophæve kontrakten, dog kan der blive tale om at du skal betale for det arbejde der er lavet indtil nu. Det kommer lidt an på hvor meget der er lavet til dig, og hvor meget der er kopieret fra andre sider.
Avatar billede CPHL Nybegynder
05. maj 2011 - 20:49 #2
Hej Kubiak
Jeg beklager ventetiden, inden jeg vender tilbage til emnet her. Jeg skulle lige vende med folk omkring mig, om jeg kunne lægge noget ud herinde, for da ville man kunne se hvilket firma jeg har involveret mig i. Men inden jeg nåede en sådan beslutning, er der faktisk kommet en løsning på sagen.

Løsningen viser mig, at det ikke var mig der var helt galt på den. Jeg er kommet ud af kontrakten, mod et års betaling af serverplads, knap den tid der er blevet arbejdet på siden. Dvs. et lille beløb på 2100 + moms. Ganske lidt mod de 60.000 sidens pris egentlig var aftalt.

Jeg skal så ud nu og finde mig en lidt mere tilfredsstillende udbyder. Så det vil jeg gå i gang ed.

Tak for din tid, og dit svar :-)
Avatar billede CMS-Elsperten Nybegynder
14. maj 2011 - 13:33 #3
Hvis der står feks.:"Vi vil lave layout af din siden indtil du bliver glad!", så har du jo self. ret til IKKE at give dinne penge til dem! Men hvis du selv lave den og der står at du får en hjemmeside med nogen moduler... så har det jo ret til at få deres penge! Men hvis der noget med at du skal have nogen ting som du af over holdsmesige grunde har krav på og du IKKe har fået skal du jo ikke betale pengene :)... Hvis du vil have en UVIKLET websjop så kig forbi: www.BRICKSITE.COM ! Eller: www.sebastian.mrwebber.dk :)!!

Mvh: CMS-eksperten...
E-mail: swwinkelmann@gmail.com  !!