Avatar billede 72eren Nybegynder
21. april 2011 - 08:51 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Mulig fejl på grafikkort

Hejsa.

Min kone har overtaget min gamle bærbare, som bestemt ikke er nogen dårlig maskine. Men efterhånden er den da 2 år gammel, omend grafikkortet kun er 1/2 år. Men for en uges tid siden begyndte den at crash'e når hun spillede Sims3, hvor den viste en helt rød skærm og skulle genstartes. Efter et par dage hvor hun prøvede at fjerne dele af sims begyndte den at gøre det samme med civ5 spillet. Det skal lige siges at begge spil har kørt upåklageligt på computeren længe. Så prøver hun et program der hedder BurnIn test, hvor computeren hele tiden genstarter når hun prøver 3D testen. Vi geninstallerer så (XP home), og prøver atter BurnIn, hvor den så atter genstarter.
Vi mistænker defekt grafikkort, men henter så andre tests, bl.a. Aquamark 3, 3dmark 05 og PCMark 05, som alle viser at computeren kører upåklageligt, og i Aquamark scorer den 150.000 point hvilket deres hjemmeside siger er super godt. Så disse programmer fandt ingen fejl ved grafikkortet (et GForce 8800M GTX), ejheller ved andre dele.
Er der nogen gode forslag til hvad det kan skyldes (crash'ene), eller skal vi bare konstatere at BurnIn test ikke er helt så godt?
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2011 - 09:45 #1
det kunne udmærket være et varmeproblem
er det tjekket
hent siw se under sensors når den har kørt et stykke tid

http://siw.en.softonic.com/

http://www.hardware-store.dk/baerbar-computer-tilbehor/cat_34.html

m.v.h
Avatar billede 72eren Nybegynder
21. april 2011 - 11:05 #2
Hejsa.

Det er prøvet nu, og temperaturen på core 1 og 2 er 20 og 21 grader, og grafikkortet har en core temperatur på 51 grader efter et par timers brug.
Jeg tror ikke rigtigt på temperatur problemer, men har lige renset blæserne for en sikkerheds skyld. Andre ideer modtages meget gerne.
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2011 - 16:34 #3
nej det er ikke noget med varme men det er det som "regel"

så må det være en driver

hent slimdrivers og lad dig registrere - det er gratis

http://www.driverupdate.net/

opdater alle dine drivere
m.v.h
Avatar billede 72eren Nybegynder
21. april 2011 - 21:21 #4
Hej igen.

Ja, helt enig, varme kan være en stor synder. Men slimdrivers er forsøgt, ligeledes uden held. Dvs. den stadigt crasher stort ved BurnIn test, og hver fjerde gang ved de andre, uden at vi kan finde en sammenhæng.
Vi er ved at køre et større disk-check bare for at se om der tilfældigvis er dårlige sectors på hd. Men kom endelig med flere ideer, vi er en smule låst fast.
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2011 - 07:47 #5
http://www.google.dk/#q=can+you+run+it&fp=20e69a3741358775&hl=da

har du prøvet can you run it bare for at se hvad den melder

jeg kan ikke åbne den lige nu
Avatar billede 72eren Nybegynder
23. april 2011 - 09:33 #6
Hej igen.
Mange tak for linket, men efter i desperation at være endt med at køre en HD test (med seagates tools), viste de 5 dårlige sektorer sig. Jeg køber en ny HD idag (med lidt held), og så skulle problemet være løst. Ellers skal jeg nok vende tilbage. Du skal ihvertfald have mange tak for hjælpen, og hvis du smider et svar er point'ene på vej. Tusind tak for rådene og din tid.

72'eren
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2011 - 09:49 #7
jeg har ikke løst noget for dig så læg selv et svar og accepter

m.v.h
Avatar billede 72eren Nybegynder
28. april 2011 - 20:31 #8
Jamen det gør jeg så, selv om du skal have tak for hjælpen.