Avatar billede Champenheimer Nybegynder
18. april 2011 - 10:43 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Backup i en Synology DS211

Hej Eksperter.

Jeg har købt en Synology DS211 og sat to harddiske i den, hvor den ene skal fungere som backup af den anden. De er iøvrigt identiske.
Hvordan får jeg den anden til at fungere som backup for den anden? Gør den det helt automatisk, eller er der noget, jeg skal aktivere?

Håber I kan hjælpe.

Mvh.

Morten
Avatar billede Champenheimer Nybegynder
18. april 2011 - 10:44 #1
"Hvordan får jeg den ande til at fungere som backup for den ENE" skulle der vist have stået...
Avatar billede chalde Seniormester
18. april 2011 - 12:20 #2
Det kommer an på hvordan du har sat raid op.
Det skal enten være mirror/raid1 eller SHR.

Se evt: http://forum.synology.com/wiki/index.php/How_to_Manage_the_Synology_RAID_Volume
Avatar billede Champenheimer Nybegynder
18. april 2011 - 13:51 #3
Puha, der må jeg melde pas. Ved sgu ikke om det er for stor en mundfuld, jeg har taget mig, ved at købe det her grej, synes det virker lidt uoverskueligt, men sådan er det nok med alt nyt. Hvor finder jeg ud af, om det er det ene eller det andet?
Jeg har overført 5 gb billeder til Photostation, og harddiskstørrelserne, eller resterende plads, er nøjagtig det samme - kunne det ikke tyde på, at der automatisk bliver lavet backup?
Tak for tråden. Kigger på den snarest.
Avatar billede chalde Seniormester
18. april 2011 - 17:26 #4
Det er nu ikke så slemt, men det kan godt betale sig og sætte sig ind i en ting eller 2 :)
I storage manager (lager-styring) kan du se hvilket raidniveau den er på.
Avatar billede Champenheimer Nybegynder
18. april 2011 - 17:54 #5
Under type? Der står der: "Undefined" og "ext4" nedenunder. Ved ikke om det hjælper...
Avatar billede chalde Seniormester
18. april 2011 - 18:20 #6
Hvad sker hvis du vælger manage?
Avatar billede Champenheimer Nybegynder
18. april 2011 - 20:36 #7
Det må være det der hedder "Administrer", den kan jeg ikke vælge. -den er grå, og kan ikke klikkes på. Har jeg ikke givet mig selv nok rettigheder, eller hvad?
Avatar billede Champenheimer Nybegynder
18. april 2011 - 23:47 #8
Har været inde at kigge igen, og nu står der pludselige følgende: "Synology Hybrid RAID (SHR)(Med databeskyttelse for 1 diskfejltolerance). Hvordan tolker jeg det.
Avatar billede chalde Seniormester
19. april 2011 - 06:58 #9
Den har formentlig været igang med at bygge dit raid, hvorfor status nu har ændret sig. Du kan evt. kigge i loggen.

Anyway, SHR er Synology's eget "nemme" raid. Det vælger raidopsætning for dig, og vil altid have fejltolerance som et krav (dvs, mulighed for at én disk kan dø uden du mister dine data).
Dine data vil derfor være spejlet på dine 2 diske.

Vær dog opmærksom på, at raid ikke er backup, men blot en forhøjet sikkerhed.
Raid beskytter ikke mod f.eks. brand, indbrud eller fejlhåndtering.
Avatar billede Champenheimer Nybegynder
19. april 2011 - 22:58 #10
Ok, jamen så løste det jo sig selv. Dejligt, når det sker. Så mangler jeg bare at få resten sat op, og så vælter spørgsmålene nok ind igen.
Du skal have tak for hjælpen, jeg er nu blevet en smule klogere.
Skriver du et svar, så du kan få point?
Er der iøvrigt en mulighed for, at jeg kan gøre dig opmærksom på, at jeg har oprettet et nyt spørgsmål ang. Synology?
Avatar billede chalde Seniormester
19. april 2011 - 23:03 #11
#10 Bare behold point :) det benytter jeg mig ikke af (bare opret et svar selv og accepter det).
Jeg plejer som regel at falde over synology spørgsmål, ellers så send en intern besked (klik på min bruger).
Avatar billede Champenheimer Nybegynder
19. april 2011 - 23:28 #12
Tusind tak for hjælpen. Jeps, du holder bare øjnene åbne, mon ikke jeg dukker op igen i den nærmeste fremtid.