Avatar billede Marc2105 Nybegynder
16. april 2011 - 11:26 Der er 4 kommentarer

Eksternharddish Skrivebeskyttet På Min Mac

Hej.
jeg har lige købt den helt nye Macbook Pro og jeg har et problem. jeg har en ekstern harddisk og jeg kan se film fra den og kopirer filer fra den til min Mac, men jeg kan ikke overføre filer fra min Mac til min eksternharddisk. jeg har 2 eksterne harddiske og der er det samme problem ved dem begge. den ene er en Iomega pocket harddisk med 232GB og den anden er en stor en hvor der skal strøm til fra Iomega med 2TB. nogen der ved hvordan jeg kan gøre så at jeg kan overføre filer fra min Mac til min ekstern harddisk og redigere ting i min harddisk?

PS: jeg har også en Computer med Windows XP hvis man skal gøre noget under Windows før man kan bruge den til Mac OS
Avatar billede egonspock Seniormester
16. april 2011 - 11:42 #1
Din Mac kan ikke skrive til harddisken, da den (formentlig) er formateret i NTFS, som er en proprietær MS-teknologi. Det kan man dog komme om ved at installere en systemudvidelse som NTFS-3g fra Tuxera.com. Det er muligt at man kan bruge den gratis løsning de baserer sig på, men den er lidt mere langhåret at installere end den nemme installation af Tuxeras dims.

Se f. eks. her:
http://www.tuxera.com/open-source/release-ntfs-3g-ntfsprogs-2011-4-12/
Avatar billede sd8220 Seniormester
24. april 2011 - 21:03 #2
Hvis du kan dele dine drev over dit netværk, kan du også skrive til din eksterne disk, hvis den er forbundet til din Windowsmaskine og mountet netværksmæssigt på¨din Mac, for så er det Windowsen, der tager sig af filsystemet.
Avatar billede MortenBoye Juniormester
11. juni 2011 - 21:43 #3
Det kan være én af to ting:

Marker disken, og tryk cmd+i for at få information om disken frem - nederst står der noget om permissions. Det kan du (måske) ændre hvis ikke du har read/write-permission på det. Hvis det ikke virker, er det fordi den er i NTFS format hvilket mac som standard ikke kan skrive på, men kun læse fra.

Det er der dog råd for - der findes forskellige måder at få mac til at læse/skrive NTFS, nogle mere komplicerede end andre: Det nemmeste og bedste hedder Paragon NTFS:

http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

Jeg vil anbefale at købe programmet, men hvis du ikke vil støtte den slags glimrende ting ligger der også crackede versioner rundt omkring, men dem må du selv finde. :)

Held og lykke! (Jeg bruger selv Paragon NTFS med stor succes og intet besvær.)
Avatar billede mads375 Juniormester
03. juli 2013 - 16:05 #4
lukketid?