Avatar billede whisper Nybegynder
12. april 2011 - 20:03 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af søjlediagram

Hej alle

Jeg ønsker at oprette et simpelt horisontalt søjlediagram i Excel. Der er dog den "hage" at søjlerne ikke skal starte i 0. Jeg har forsøget at illustrere det her:

http://img40.imageshack.us/img40/2498/diagramy.jpg

Det drejer sig om data over aldersspænd på nogle forskellige hold:
            Yngste    Ældste
Hold 1    14 år    16 år
Hold 2    14 år    22 år
Hold 3    16 år    18 år
Hold 4    17 år    19 år
Hold 5    14 år    16 år
Hold 6    15 år    19 år
Hold 7    14 år    19 år

Ved nogen, hvordan man gør dette - hvis det overhovedet kan lade sig gøre...

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede pstidsen Novice
12. april 2011 - 22:07 #1
Avatar billede vejmand Juniormester
12. april 2011 - 22:17 #2
pstidsen >> Den er vertikal, jeg følger spørgsmålet da jeg heller ikke kan finde ud af at lave et horisontal diagram på den måde whisper beskriver.  :-)
Avatar billede whisper Nybegynder
12. april 2011 - 22:31 #3
pstidsen > Ja i princippet er det sådan jeg tænker, men som vejmand skriver, så ønsker jeg at lave det horisontalt. Kan det lade sig gøre?
Avatar billede iver_mo Nybegynder
13. april 2011 - 08:08 #4
Det kan sagtens lade sig gøre. Søg på Google/Youtube efter "Gantt chart in Excel" og du vil finde masse af guides til hvordan du gør dette.

Miniguide:
Lav tre kolonner med hhv. holdnavn, yngste og ældste.
Drop kolonnenavnene fra dit eget eksempel.
Marker de tre kolonner.
Vælg indsæt "liggende stablet søjlediagram".
Marker dataserien fra 0 til yngste.
Formater dataserien med "ingen fyld", der gør den gennemsigtig/usynlig.
Marker x-aksen og vælg et minimum på fx 10, så du ikke starter helt nede på 0.

Skal jeg sende dig et ark med et eksempel?
Avatar billede whisper Nybegynder
13. april 2011 - 11:23 #5
iver_mo >
Mange tak. Selvom jeg ikke lige fandt ud af det gennem din miniguide, så løste jeg problemet gennem Youtube og den søgning du har foreslået :)
Avatar billede pstidsen Novice
13. april 2011 - 16:18 #6
lol, at dreje!

Men fint du har fundet ud af det.
Avatar billede vejmand Juniormester
13. april 2011 - 17:36 #7
pstidsen >> lol, at dreje! Hvad betyder det????

iver_mo >> Tak for hjælpen.  :-)
Avatar billede pstidsen Novice
13. april 2011 - 17:58 #8
pstidsen >> lol, at dreje! Hvad betyder det????
lol=laughing out loud ELLER laugh out loud.

At dreje=at rotere noget. F.eks. 90 grader, så et vertikalt diagram bliver horisontalt.
Avatar billede vejmand Juniormester
13. april 2011 - 19:20 #9
Ja, det var nu mere hvad det var du grinede af?

Problemet i dette spørgsmål er jo ikke så meget hvordan den vender, men hvordan man laver et diagram i Excel hvor søjlerne starter forskellige steder.
Avatar billede pstidsen Novice
13. april 2011 - 19:43 #10
Du - og whisper - skrev da til mit billede (http://gratisupload.dk/billede/thumb/58674/full/) at søjlerne skulle lægge vandret og det gør de hvis man drejer diagrammet 90 grader ;)
Avatar billede vejmand Juniormester
13. april 2011 - 19:50 #11
Ja, selvfølgelig....men det er jo bare en tegning du linkede til. Ikke en løsning på hvordan man laver det i Excel........whisper har jo selv lagt en tegning for at beskrive problemet.  :-)
Avatar billede pstidsen Novice
13. april 2011 - 20:12 #12
men det er jo bare en tegning du linkede til. Ikke en løsning på hvordan man laver det i Excel
Jo det er....
Avatar billede vejmand Juniormester
13. april 2011 - 20:28 #13
Okay, så må du undskylde, åbenbart min fejl. :-(
Hvordan får jeg løsningen frem?
Når jeg klikker på linket kommer der bare en tegning af et diagram frem. Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede pstidsen Novice
13. april 2011 - 21:14 #14
det skal der også. Det er et screenshot ;)

Du kan downloade excel filen her: http://gupl.dk/58702/

Kopier diagrammet ind i paint, word el.lign. og rotér.
Avatar billede vejmand Juniormester
13. april 2011 - 21:20 #15
Okay, så er jeg med.  :-)

Som skrevet er det jo ikke en løsning på hvordan man laver et horisontalt søjlediagram i Excel, hvor søjlerne ikke skal starte i 0.

iver_mo kom med løsningen, du kan se en video her: http://www.youtube.com/watch?v=HQwE0Xv1lAA
Avatar billede pstidsen Novice
13. april 2011 - 21:31 #16
Min metode kan lave præcis det samme resultat.. men fair nok..