Avatar billede cone63 Juniormester
12. april 2011 - 09:20 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvilken RAID efter disk tab

Hej Eksperter,

Min PC med et Gigabyte GA-EP45T-DS3R bundkort har Intel Storage Matrix AHCI/RAID controller. Jeg har kørt med RAID0 og 2x500GB SATA diske i 2½ år nu.

Desværre kan jeg ikke længere se den ene disk i POST når PC starter, så jeg frygter at jeg har mistet data.

Hvis jeg har mistet data, og skal ud at købe nye diske, hvad vil I så anbefale: 2x1000GB RAID1 eller 3x500GB RAID5?

Hvis nu jeg igen mister en disk, hvordan får jeg systemet op at køre igen i hhv. raid 1 og 5?

Hvis nu f.eks. bundkort dør og jeg vælger at købe en ny PC, hvordan får jeg data ud af raid systemet? Er raid1 nemmere end raid5 her?

Jeg var dum at vælge raid0, så nu vil jeg hellere have sikkerhed end hastighed.
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2011 - 11:05 #1
Avatar billede cone63 Juniormester
12. april 2011 - 15:01 #2
Jeg kender godt forskellen mellem raid 0/1/5.

Mit spørgsmål går mere på, hvad gør jeg hvis jeg mister en disk, skifter jeg den så bare ud og så klarer systemet resten selv?

Hvis nu min PC bryder helt sammen, men diskene overlever. Hvordan hiver jeg data ud? Havde det ikke været raid satte jeg jo bare disk i enten en ny pc eller usb-dock og kan så hente data ud, men hvad gør man med raid diske?

Jeg er klar over at en raid5 disk ikke lige er sådan at læse, men hvad med en raid1 disk, er den som en alm. ikke raid disk (ntfs) eller er den også i specielt raid specifik format?
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2011 - 15:40 #3
http://da.wikipedia.org/wiki/RAID

bruger raid 0 og har ikke prøvet de andre

jeg ville have hastigheden ikke sikkerheden
Avatar billede shortbutpointless Nybegynder
13. april 2011 - 13:26 #4
Normalt starter RAID controlleren en rebuild process når du skifter til en disk der fungere.
Det er muligt, at en onboard controller ikke gør det automatisk, og du derfor skal ind i RAID controllerens BIOS for at starte rebuilden, når den er startet kan du i princippet starte computeren som normalt (dog nok med nedsat ydelse mens den bygger den skiftede disk op igen). Vær opmærksom på at vælger du at køre videre mens den rebuilder og der så ryger endnu en/den sidste disk, så er du på sk.... :)
Avatar billede cone63 Juniormester
13. april 2011 - 13:52 #5
Ok det giver fint mening, fandt yd af at jeg ikke skulle kigge på mobo producentens side men intels da de laver raid controller. Man kan hente et Windows program hvor man kan rebuilde raid system når ødelagt disk er skiftet.

Så jeg har bestilt 3x1TB disk til nyt raid5 system.

Men hvad nu hvis min pc bryder sammen, men diskene overlever. Hvordan kan jeg så kopiere data over i til f.eks. en ny pc?
Avatar billede shortbutpointless Nybegynder
13. april 2011 - 15:07 #6
Du mener, hvis nu det er RAID controlleren der går ned?

Det bør heller ikke give problemer at få en anden RAID controller til at læse dine harddiske ud, så længe du sætter den "nye" RAID controller til samme RAID som den harddiskene er gemt i i.e. 1, 5 osv.
Avatar billede cone63 Juniormester
13. april 2011 - 15:56 #7
Behøver man en raid controller? Findes der software der kan gøre det samme? Hvis nu den nye pc ikke har raid (feks en laptop)
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2011 - 16:35 #8
ikke mig bekendt

din bios skal jo understøtte det så controleren skal jo være der under indlæsning
Avatar billede shortbutpointless Nybegynder
14. april 2011 - 08:53 #9
cone63,

det er muligt, at med en anden maskine, (ikke laptop, du kan ikke montere alm. harddiske i en laptop)hvor du kan starte fra en virkende harddisk kan tilgå dine RAID diske fra et stykke software, men det er ikke noget jeg kender til.
Avatar billede cone63 Juniormester
27. april 2011 - 21:27 #10
shortbutpointless: tak for gode indlæg, kom med et svar og du får point.
Avatar billede shortbutpointless Nybegynder
27. april 2011 - 22:42 #11
Tak for det, svar!

Mvh
Jens
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2011 - 07:30 #12
ok