Avatar billede jakobholst Nybegynder
31. juli 2001 - 08:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor sættes $DISPLAY ikke under AIX

Hej!

Jeg arbejder i et multi unix miljø.
Pt. arbejder jeg med AIX og Solaris. For at sikre adgangen til vores servere har vi valgt secure shell. Den variant vi bruger er F-secure.

Mit problem er at jeg skal \"tunnle\" Xwindow gennem secure shell. Det virker på Solaris men under AIX bliver $DISPLAY variablen ikke sat ved logon??????

Jeg følger stort set samme fremgangsmåde på begge systemer.
Avatar billede bjd Nybegynder
31. juli 2001 - 09:17 #1
Jeg har desværre ingen personlige erfaringer omkring tunneling X-windows, men har lige fundet noget læsestof til dig:
http://128.100.102.10/ssh.html

Jeg håber du kan bruge det til noget.
Avatar billede svindler Nybegynder
31. juli 2001 - 09:21 #2
Bruger du samme shell på begge systemer? Der er forskel på hvilket login/on script, der bliver kørt, og hvordan man i givet fald sætter sine environment-variable.
Avatar billede jakobholst Nybegynder
31. juli 2001 - 09:48 #3
bjd: Tak for dokumentet, det bekræfter mig i at min fremgangsmåde er korrekt, og det styrker mistanken om af de binaries jeg haar fået f-secure ikke er compileret med support for X11.

Jeg tror jeg prøver med en version af sshd der leveres med kildekode  og så prøver jeg selv at bygge \"min\" version.

Svindler: Tricket er at man absolut ikke skal sætte noget som helst op. Det er Secure shell deamonen der skal gøre det.
Avatar billede bjd Nybegynder
31. juli 2001 - 10:44 #4
Jeg er glad for at du kunne bruge det til noget. :o)
Avatar billede peter_m Nybegynder
31. juli 2001 - 13:03 #5
Hvorledes sætter du din $DISPLAY i AIX og hvor.

$DISPLAY håndtere som en almindelse variable men bare med en betydning for X