Avatar billede Debillus Nybegynder
09. april 2011 - 23:47 Der er 8 kommentarer

Runde hjørner og overflow ..

Hvordan er det lige man undgår at dette sker:

http://www.standbyholdet.dk/mdb/runde.php

Altså at indholdet i kassen bryder igennem hjørnerne?
Avatar billede olebole Juniormester
10. april 2011 - 00:09 #1
<ole>

Det må du nok lige forklare lidt nærmere  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede Debillus Nybegynder
10. april 2011 - 00:15 #2
Borderen omkring min kasse får fine runde hjørner, men kassens baggrundsfarve tegnes stadig som en firkant hvorved firkantens hjørner nu stikker ud som spydspidser gennem de runde hjørner.

Det burde være ret tydeligt med de farver jeg har valgt, men det er helt sikkert ikke alle browsere den kan finde ud af det (hvilket heller ikke er en del af øvelsen). Jeg sidder med FF4 og har lige testet at det gi'r samme resultat i Chrome.

vh/
Avatar billede olebole Juniormester
10. april 2011 - 02:01 #3
Aha ... jeg så siden i IE. Når der er tale om browserspecifik kode, bør du nok lige nævne det  *o)

Tja, det ser ud, som om der er problemer med tabeller og runde hjørner. Jeg har ikke svaret på, hvorfor ... never use the shit  =)
Avatar billede tjens Nybegynder
10. april 2011 - 10:46 #4
Sæt de runde hjørner på en ydre div, og sæt baggrundsfarven på samme div.

Og lav padding så indholdet i div'en ikke kan ramme udenfor afrundingen.

Demo: http://tjens.dk/eksperten/936197/

Du kan evt. nøjes med padding i top og bund, hvis dine rows skal have anden baggrundsfarve og gå helt til kanten.
Avatar billede olebole Juniormester
10. april 2011 - 14:31 #5
Hvis udseendet er væsentligt, vil jeg absolut anbefale at bruge grafik i stedet. I eksemplet ovenfor ser det fint ud, men ved stor kontrast mellem border og omgivelser bliver rundede hjørner i CSS sjældent pæne.

Hjørnerne bliver jagged og ofte for sværtede, så de virker for tykke i forhold til de lige stykker border. Derfor har de aldrig tiltalt mig - og kommer heller ikke til det foreløbigt
Avatar billede tjens Nybegynder
10. april 2011 - 23:26 #6
Jeg installerede lige MSIE9, og her virker linket i #4 fint, og afrundingen er særdeles nydelig.

Så jeg tror, at det snart bliver yderst brugbart, når alle store browsere understøtter CSS3, og brugerne får opgraderet deres browsere.
Avatar billede Debillus Nybegynder
10. april 2011 - 23:44 #7
Tak for feedback, alle til hobe, det jeg håbede at høre var et "jamen du skriver bare [...] efter [...] i din CSS".

CSS er stadig relativt ubetrådt græs for mig, og det stylesheet jeg bruger kan jeg ikke, i nogen større sammenhæng, begynde at lave for meget om på.

Jeg la'r spørgsmålet stå et par dage endnu, og ser om det høster yderligere feedback.
Avatar billede olebole Juniormester
10. april 2011 - 23:55 #8
Jamen, afrundingen er også særdeles nydelig i andre browsere. Men det er den ikke ved større kontrast mellem baggrund og border. Det kan laves væsentligt pænere med grafik. At du så sikkert har ret i, at det bliver en meget anvendt metode i fremtiden, er en helt anden ting.

Word bliver jo også brugt til at printe fra - på trods af, at det er et af klodens allerværste programmer til at behandle tekst. Der er bare ikke længere ret mange, der tager sig af, hvordan tekst ser ud. Samtidig med at typograffaget døde, blev vi 'grafikblinde' - og ikke mindst 'typografiblinde'.

Prøv at sammenligne en udskrevet tekst fra Word - og den samme fra InDesign eller QuarkXPress. Der er en verden til forskel. Printet fra Word ligner en bunke bogstaver, spredt ud over papiret med en møggreb!

På den anden side kan der jo være noget om den gamle grafitti:
    10.000.000.000 flies can't be wrong ... eat shit!  *o)