Avatar billede Swiik Nybegynder
09. april 2011 - 22:19 Der er 13 kommentarer

Bios kan ikke finde harddisk?

Hej Eksperten:)

Jeg har lige købt ny harddisk til mig data-server.
Bundkort: ASRodk G43Twins-FullHD
Harddisk: WD20EARS

Denne harddisk skal bare køre som lager disk, så der skal ikke være noget OS på den, men jeg køre med windows 7 på min system harddisk.

Den vises ikke i bios eller i windows, kan ikke se den nogen steder, har os prøvet i andre computere, virker heller ikke.
Jeg kan ikke finde ud af om det er fordi at mit bundkort ikke understøtter den eller om det er fordi at harddisk er defekt.
Bundkortet virker nemlig fint med mine andre harddiske i.
Nogle gode råd?

På forhånd tak:)
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2011 - 22:23 #1
har du prøvet at sætte harddisk til alene -  om du kan >så< se den i bios
Avatar billede Swiik Nybegynder
09. april 2011 - 22:29 #2
Ja det har jeg prøvet, og der sker heller ikke noget:S
Avatar billede 220661 Ekspert
10. april 2011 - 07:12 #3
Når du siger Windows, så mener du også diskhåndteringen, og ikke kun Computer (Denne computer i XP)?
Avatar billede marky_dk Nybegynder
10. april 2011 - 08:56 #4
Din harddisk er defekt.

MVH
Thomas
Avatar billede Swiik Nybegynder
10. april 2011 - 09:39 #5
#3 Ja det er osse inde i diskhåndteringen, der er intet.

#4 hehe tak, tror os at det bliver min endelige konklusion:)
10. april 2011 - 09:43 #6
... Hvis den ikke kan ses i BIOS, så er det (selvfølgelig) ikke noget OS (Windows?) der kan se den ...

Hvis du har mulighed, så prøv på den en helt anden PC ?
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2011 - 10:24 #7
prøv med et andet kabel hvis du kan
Avatar billede Swiik Nybegynder
10. april 2011 - 10:46 #8
#7 Jeg har prøvet med forskellige kabler og porte i bundkortet, virker heller ikke.

#6 Har prøvet at sætte den i min egen stationær den kan heller ikke se den i bios.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2011 - 13:14 #9
Kan du mærke, med hånden, at motoren starter op? Det er jo en forudsætning for at disken kan ses.
Avatar billede Swiik Nybegynder
10. april 2011 - 17:48 #10
Ja det har jeg og den køre. Den spinder godt nok op, men siger sommetider nogle lidt mærkelige lyde, som om at den "tikker" lidt, lidt svært at forklare.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2011 - 19:56 #11
" siger sommetider nogle lidt mærkelige lyde, som om at den "tikker" lidt,"
Den må bestemt ikke sige mekaniske lyde. Det er formodentlig læsearmen. Disken er syg, den må byttes.
Det er måske ikke så slemt som på dette link, men mindre er også galt.
http://www.youtube.com/watch?v=wMm6c3fr-fU&feature=related
Avatar billede Swiik Nybegynder
10. april 2011 - 23:18 #12
ja det er ikke så slemt, men ja lyden er ikke helt forkert:) men ja jeg sender den os ind i morgen..

Rigtig mange tak for alt den gode feedback. :D
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2011 - 23:31 #13
Ok. Men man skal jo tage i betragtning at på den HDD der blev demonstreret, var låget taget af så mikrofonen fik et højt indput.
Så når det er noget i den retning, bliver du glad for en bytter:)