Avatar billede chrishunter Nybegynder
08. april 2011 - 07:52 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

OpenSUSE 11.4 med kde fryser tilsyneladende - men ikke under overfladen

Efter opgradering fra OpenSUSE 11.3 til 11.4 (og sikkert også noget mere roden med forskelligt) er min arbejdsstation blevet underlig af og til.
Det sker, når jeg logger ind på den konto, jeg normalt bruger, og som er den, jeg har brugt og ført videre gennem adskillige distributioner. Og det er kun under den konto, det sker.

Det er under en X-session, hvor jeg kører kde, det sker.
Og det, der sker, er, at pludseligt bliver opdateringen af skærmen træg. Jeg skal faktisk skifte display eller med ctrl-alt-fx skifte til en anden tty og så skifte tilbage, før jeg kan se den visuelle ændring på skærmen.

Et eksempel er, hvis jeg ser og hører noget på YouTube, kan jeg klikke på knappen med X i øverste højre hjørne eller bruge alt-f4, og lyden forsvinder naturligvis. Men billedet af vinduet forsvinder først, når jeg har været væk fra det display.

Har nogen en idé om, hvad der kan være galt?

Venlig hilsen

Christian
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2011 - 19:06 #1
Jeg havde problemer med mit Nividea-skærmkort.

Det kunne løses ved at at stille phonon om til xine, der åbenbart er den eneste man kan stole på nu. Hvis det ikke er en helt ny download af openSUSE 11,4 kan det give  problemer i Amarok

Prøv evt:

zypper remove phonon-backend-vlc phonon-backend-gstreamer-0_10

zypper install phonon-backend-xine

Disse kommandoer hjalp mig.

----
Avatar billede chrishunter Nybegynder
08. april 2011 - 21:41 #2
Tak samsonjens!

Jeg forsøgte med dine to kommandoer. Men det var ikke godt nok - hjalp ikke, faktisk.
Så gav jeg den hele armen og lavede denne

zypper ref
zypper dup

hvor den sidste lavede en hel del ting. Og det er jo egentligt mystisk. Men nu ser det ud til at virke (efter jeg har logget ud og ind igen). Jeg ser lige, hvorvidt det varer ved og vender så tilbage.

Og ja, jeg har også et NVidia-kort ...
Avatar billede chrishunter Nybegynder
09. april 2011 - 08:48 #3
Og nej, det var heller ikke nok.

Den virker mere stabil nu. Men den fryser stadigt fast på overfladen af og til.
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2011 - 09:25 #4
Efter den fryser så prøv evt følgende:

Det er en procedure en anden gav mig engang. Det har nogle gange hjulpet når jeg ikke kunne komme længere.  Er meget i tvivl om det kan hjælp0e dig, når du allerede har kørt zypper dup

# su
# 'password'
# init 3

# zypper up
# zypper dup

Genstart

# su
# 'password'
# init 3

# zypper lu
# zypper ve
# zypper inr
# zypper pchk
# zypper dup

Genstart

# startx
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2011 - 09:31 #5
Hvis du ikke allerede har gjort det så prøv lige dette først:

Start op i fejlsikker og installer den rette driver herfra

http://opensuse-guide.org/3d.php
Avatar billede chrishunter Nybegynder
19. april 2011 - 15:51 #6
Jeg fulgte det sidste råd for et stykke tid siden og fik således installeret nye (og bedre) drivere til NVidia-kortet. Men det hjalp ikke.

Og i dag har jeg taget mig mod (og tid) til at følge proceduren med de mange zypper-kommandoer. Men det hjalp heller ikke.

Til gengæld har jeg dermed - tror jeg - fået et generelt mere stabilt system. Tak for det i hvert fald.

Problemet med, at den tilsyneladende fryser, opstår kun, når jeg er logget ind som en bestemt bruger (som er den ældste, og den jeg normalt bruger til, hvad jeg nu skal lave i det daglige). Er jeg samtidigt logget ind som en anden bruger, mærkes der ikke noget dér.

Så det må være noget i opsætningen hos denne ene bruger.

Jeg har også lagt mærke til, at problemet oftest sker, når jeg holder musen over en af knapperne i taks-manager-bjælken, og der derfor er kommet preview op for de vinduer, denne repræsenterer. Eller når preview kommer op (midt på skærmen), hvis jeg vil skifte vindue med alt-tap.

Så det har sikkert noget med preview-funktionen, der måske hænger, at gøre ...
Avatar billede double-g Juniormester
22. april 2011 - 16:37 #7
Der er sket meget mht. skrivebordseffekterne fra ældre KDE versioner og til den KDE 4.6.0 der er med openSUSE 11.4 som default, så det er formodentligt en af dine gamle indstillinger ( det kan både være gamle defaultindstillinger eller fordi du har pillet :-)) der konflikter med dine grafikkortsdrivere.

Du kan prøve at sammenligne dine indstillinger under :

- indstil skrivebordsmiljø/personlige indstillinger -> skrivebordseffekter -> Generelt / Alle effekter / Avanceret

&

- indstil skrivebordsmiljø/personlige indstillinger -> Vinduesopførsel ->

med indstillingerne ved en af de profiler der virker, hvis du gerne vil undgå at nulstille hele KDE opsætningen
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2011 - 19:27 #8
Juhuu: double-g på banen langt om længe.
Man  skal skal bare gøre som han siger, så plejer det at ende godt :-)

En kommando til at nustille skrivebprdet, hvis det har interesse

kquitapp plasma-desktop && rm ~/.kde4/share/config/plasma* && plasma-desktop &
Avatar billede chrishunter Nybegynder
25. april 2011 - 13:36 #9
Preferences -> Look and feel -> Desktop Effects

giver et vindue, hvor The KDE Crash Handler fortæller, at Simple CCSM closed unexpectedly, og at det er en Segmentation fault.

Jeg vil lige prøve at geninstallerer Simple CCSM og se, hvilken effekt, det får.
Avatar billede chrishunter Nybegynder
25. april 2011 - 13:43 #10
Mere præcist, så bliver det til Update af

compizconfig-settings-manager
libcompizconfig
simple-ccsm

og Delete af

simple-ccsm-kde

Den sidste hidhører jf. Technical Data fra OpenSUSE 11.3. Måske er det den, der har givet anledning til uoverensstemmelser?
Avatar billede double-g Juniormester
25. april 2011 - 20:38 #11
Det ville da være nemt, hvis det var den obsolete simple-ccsm-kde der laver balladen, men ellers kan du prøve om det hjælper at slå desktop-effects fra med

shift+alt+F12

inden du åbner indstillingerne.
Avatar billede chrishunter Nybegynder
10. maj 2011 - 08:13 #12
Det var ikke ovennævnte update, der gjorde det. Men shift+alt+F12 virkede midlertidigt i den forstand, at desktoppen med det kom til live igen.

Siden har jeg vist rodet (fordi jeg blev lidt fascineret af de mange muligheder, der ligger i Desktop Effects'ne). Og nu har det kørt uden at fryse i et pænt stykke tid. Om det så er fordi, jeg har slået noget fra, eller fordi jeg har slået noget fra og til igen, eller om der skulle være en tredie forklaring, ved ikke jeg.

Men mange tak for hjælpen samsonjens og double-g. Vil I have point, så smid lige et svar.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2011 - 09:54 #13
Erfaring har gjort mig ganske klog. Igen fik jeg ret:

Juhuu: double-g på banen langt om længe.
Man  skal skal bare gøre som han siger, så plejer det at ende godt :-)

Vi skal bare have lært ham, at komme hurtigere op af sofaen:-)
Avatar billede chrishunter Nybegynder
10. maj 2011 - 10:48 #14
Nej, jeg var for hurtig. Eller også er Desktop Effects bare i drillehumør.

I hvert fald er jeg netop kommet hjem, og så gjorde den det kr... e... igen! :-(
Avatar billede double-g Juniormester
11. maj 2011 - 19:25 #15
Men når du slår desktop effects fra, så fryser den aldrig ?

Så vil det formodentligt i den sidste ende være meget hurtigere at nulstille KDE og sætte den op med de ønskede indstillinger igen, i stedet for at bruge oceaner af tid på at rode rundt på må og få, og måske aldrig finde den rigtige indstilling.

Enten ved at nulstille skrivebordet som samsonjens foreslår længere oppe, eller den helt radikale løsning ved at logge ind som root og omdøbe mapperne .kde og .kde4 i dit homedir til noget andet.
Bemærk : sidstnævnte mulighed nulstiller også alle indstillinger for samtligt KDE programmer. Incl alle mails i Kmail hvis du bruger den.
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2011 - 00:11 #16
Hvodan endte den historie egentlig ?
Avatar billede double-g Juniormester
07. juni 2011 - 10:48 #17
> Og de levede allesammen lykkeligt indtil dagen endte < ???

:-)
Avatar billede chrishunter Nybegynder
10. juni 2011 - 07:26 #18
Den er ikke endt endnu. Men jeg har været en måned i udlandet (hvilket man ikke anoncerer på forkant på et offentligt site - heller ikke man i princippet er anonym) og har derfor ikke kunnet gøre mig mine erfaringer.

Jeg er nu kommet dertil, at alle effekter er slået fra. Mens Desktop Effects som sådan er slået til stadigt. Det vil vise sig, hvordan den så kører.

I'll be back ...
Avatar billede chrishunter Nybegynder
26. juni 2011 - 08:19 #19
Jeg har vist nok nu fået indskrænket problemet til at være inden for fire af Desktop Effects'ne.

Jeg vender tilbare, når jeg ved noget mere præcist.
Avatar billede chrishunter Nybegynder
09. juli 2011 - 21:38 #20
Okay, jeg er nu ved at være overbevist om, at problemet er i forbindelse med Taskbar Thumbnails. Så langt så godt.

Og selvfølgelig kan jeg bare slå denne effekt fra. Men det ville nu være rart at finde den præcise fejl og få den rettet.
Avatar billede chrishunter Nybegynder
28. august 2011 - 16:08 #21
double-g og samsonjens, vil I deles om de 200 point her? Og kan I finde en passende fordeling? ;-)

Vi kommer nok ikke nærmere en løsning. Men I har været engagerede, så I fortjener pointene.

Tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2011 - 16:49 #22
Dette gik over min forstand, så jeg springer over :-)
Avatar billede chrishunter Nybegynder
20. september 2011 - 06:18 #23
afsluttet