Avatar billede dar Nybegynder
06. januar 2000 - 16:15 Der er 30 kommentarer og
7 løsninger

Støjdæmpning!

En artikel i et eller andet blad gav mig den gode ide at støjdæmpe den støjsender nogen påstår er en PC. Til sagen; er der nogen der har erfaringer med at støjdæmpe PCere? Kom gerne med nogle link.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2000 - 17:48 #1
Hvis du skal støjdæmpe din PC, så skal du bruge noget sandpapir.

Du skal simpelthen pudse indersiden af kabinettet.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2000 - 17:49 #2
for det første hvis du er en af dem der gerne ville have et ton af blæser i din computer, så hjælper det altså ikke vildt meget om du har 2 eller 3 blæser i din pc. så en af dem kan du jo tage ud. Men hvis du har "overclocket" din pc ville jeg nok fra råde dig at gøre det ! ellers er det ikke sådan rigtig noget du kan gøre. Dog vil jeg lige sige at hvis de blæser du har i pc'en var der for starten skal du nok ikke pille dem ud, da der nok er en hensigt med det. men hvis der er en du selv har puttet i, skulle der ikke ske noget ved også selv at pille den ud.

hvis du har en gammel pc. kan det jo også være derfor.

mvh mainfram
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2000 - 17:50 #3
christian >> er det rigtigt ? fedt nok, det kunne være man skulle prøve det !
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2000 - 18:00 #4
Tjaa, jeg har det hørt om en computer-forretning der gør det!

- og det skader jo ikke at prøve!
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2000 - 18:01 #5
Det har vist noget at gøre med strøm udstråling...
Avatar billede zelebris Nybegynder
06. januar 2000 - 18:06 #6
Du kan også hænge din HD op i et par elestikker!
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
06. januar 2000 - 18:42 #7
Hvus du virkelig vil have din maskine lydløs er svaret http://www.atcomputing.dk
De forhandler Noise controll.
Det med sandpapir lyder interesant, noget andet jeg har hørt er at beklæder man sin maskine med kork så skulle det tage MEGET af støjen. Men det med sandpapir lyder sku meget interesant må jeg sige!
Avatar billede cldu Nybegynder
06. januar 2000 - 18:47 #8
ntmaniac & alle:

at computing sælger DE VILDESTE fede kabinetter. Jeg ejer selv et, og jeg kan kun skrive under på de ting sitet lover. :-)))))

forresten kan det materiale der bruges til dæmpningen købes i løse "plader" der selv klæber til kabinettet.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
06. januar 2000 - 19:24 #9
hehe der er vist 4 drev + 2 cpu kølere + en strømforsyning + grafik-køleren der kører i min comp.
det er 8 ting men den larmer ikke ret meget
Avatar billede benny.dk Nybegynder
07. januar 2000 - 08:43 #10
Alt efter hvormet plads der er i dit kabinet kan du i en biltilbehørsforretning købe nogle selvklæbende plader beregnet på at dæmpe støjen fra motorrummet, disse hjælper også GEVALDIGT.
Avatar billede gnarf Nybegynder
07. januar 2000 - 09:08 #11
Det med at man kan slibe kabinettet med sandpapir, det er altså til dæmpning af en noget anden støj end den man kan høre. Som christian-t selv siger så er det strøm udstråling, og tricket hjælper derfor kun hvis ens computer forstyrrer andre elektroniske enheder med elektrisk støj. F.eks hvis ens radio skratter hver gang harddisken kører osv....

Med hensyn til lyddæmpning af kabinettet, så mener jeg at kvaliteten og størrelsen af de blæsere man har i sin computer er ret afgørende. Har du en lille kabinetblæser som kører med høje omdrejninger kunne du overveje at købe en større blæser med samme blæsekapacitet.
En større blæser kan nemt flytte den samme luft som en lille blæser, men ved en lavere omdrejningshastighed.
Avatar billede benny.dk Nybegynder
07. januar 2000 - 09:11 #12
Ellers er den nok bedste butik på nettet med støjdæmpning http://www.morgen.dk/
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2000 - 09:23 #13
Sorry!
Jeg har misforstået spørgsmålet!
Avatar billede gnarf Nybegynder
07. januar 2000 - 09:35 #14
For nogle højkvalitets blæsere/kølere er det iøvrigt værd at checke ACDC's løsninger. http://www.acdc.dk
De har endda Kryotech lignende systemer til ret fordelagtige priser hvis man er til voldsom køling :)
Avatar billede dar Nybegynder
07. januar 2000 - 17:24 #15
chrisian-t>>SANDPAPIR?!?!? Jeg tror altså ikke på at kabinetet skærmer bedrer af at man sliber det.

mainframe>>puteren er temmelig ny og der er kun strømforsynings- og cpublæser - dem har jeg hele tiden tænkt mig at skifte men ny køber jeg et nyt kabinet så...

zelebris>>den med elastikkerne er nok fra noisecontrol, de sælger nemlig nogle tæmmelig specielle hd-ophæng.

ntmaniac>>http://www.webconsult.dk importerer og sælger noise control(men mon ikke der er nogle tættere på helsingør?). Foresten så er det ikke kork(men det ligner) det er noget der minder om blygummi.

cldu>>jeg kan ikke lide deres kabinetter - tilgengæld er jeg meget varm på AOpen's hx45.

esben>>sikkert...

benny.dk>>JEG holder mig nu til det der blygummi...

gnarf>>det med blæserne kan vi godt blive enige om.

SIG NOGET JEG IKKE VED...:-)
Avatar billede dar Nybegynder
07. januar 2000 - 20:54 #16
Øøøøøøøøhhhhhhhh... jeg fandt prisen på det der blygummi så det kan egentlig godt være man skulle prøve med det der til biler...
Avatar billede melvis Nybegynder
07. januar 2000 - 22:03 #17
Jeg har et HX45. og den siger næsten ikk en skid.. jeg ved godt det kommer an på hvad man har i putteren og der har jeg en cpu køler, en kabinet køler, 2 harddiske, 50x cdrom, 8x bænder, DVD brænder. OG som sagt den kan næsten ikk høres.

/melvis
Avatar billede dar Nybegynder
07. januar 2000 - 22:57 #18
melvis>>så har jeg da noget at glæde mig til.
Meeeeeen emnet støjdæmpning interresere mig nu stadigvæk...
Avatar billede dar Nybegynder
07. januar 2000 - 23:01 #19
Forresten zelebris, kunne du ikke uddybe det med elastikkerne?(jeg har også set prisen på nc's elastikshow, så jeg trækker lidt i land...).
Avatar billede dar Nybegynder
07. januar 2000 - 23:05 #20
Hvad mere er så - som nogen sikkert har gættet - har jeg NÆRMEST ingen penge sååå...det må gerne være lidt billigt(men jeg har nogle point, så de kan godt blive hævet lidt).
Avatar billede dar Nybegynder
09. januar 2000 - 15:55 #21
Så er der flere point...
Avatar billede razmataz Nybegynder
10. januar 2000 - 13:34 #22
Hvis man skal støjdæmpe pc'en og det kommer fra hd'en, så er der faktisk en ret så billig metode at støjdæmpe det på, hvis hd'en ikke bliver for varm, så kan man med held bruge en gammel musemåtte, af skum altså ( pris ca. 20 kr i bilka ). Man skal bare skære nogle små aflange stykker ud af det, ca ½cm bred og 2 cm lang. man kan så klemme hd'en fast med disse stykker, UDEN at bruge skruer, dette reduserer støjen fra hd'en betydeligt. Hvis man har flere hd kan man bukke ophængene i rammem, så de kan stables oven på hinanden, man kan så afskærme med skumplader i bunden og mellem hver hd, så man laver en slags sandwich, men sørg for at kunne sætte dem i spænd, så de ikke falder ud ved transport eller stød. Det skal til sidst lige bemærkes at en musemåtte "kun" kan tåle ca 60 graders varme før den smelter, så man kan putte staniol om den da det isolerer for varmen, men så skal man jo også tænke på at hd'en ikke kan tåle for meget varme heller.....
God fornøjelse.

RaZ.
Avatar billede dar Nybegynder
10. januar 2000 - 19:07 #23
JEG tænker også lidt på det med varmen...
Point om 2-3 BRUGBARE svar...:-)
Avatar billede dar Nybegynder
10. januar 2000 - 19:08 #24
*hehe* digital bestikkelse...
Avatar billede dar Nybegynder
10. januar 2000 - 21:17 #25
Har der ikke været andre spm om emnet gennem tiderne, eller er jeg den første?
Avatar billede cldu Nybegynder
11. januar 2000 - 09:21 #26
DAR: jeg vil HELT klart anbefale dig at investere i en HD-ramme fra noisecontrol. Jeg har selv to, og ganske rigtigt er prisen ikke helt rigtig for dem, men det fedeste er sq at de VIRKER - og bliver ved med det.

Jeg ejer pt. to IBM diske som bliver MEGET varme, selv uden det helt stor pres. Med rammerne på er der ca. 2½ cm luft mellem hver disk mod den sædvanlige ½ cm. Det giver, som du nok kan regne ud, en STOR fordel for os med ekstra blæsere / kølere i kabinettet.

Jeg vil stadig anbefale dig at investere i den/de rammer, og det vil jeg blive ved med. :-)

Det ER et fedt produkt, og en holdbar idé. At det så virker LANGT over forventning er bare lidt ekstra godt i lommen. :-)))

/cldu
Avatar billede dar Nybegynder
11. januar 2000 - 17:48 #27
OK, så kommer listen til at se således ud:
________________________________________
|1x IDE ramme.......................219|
|1x overclockers friend*............349|
|1x blygummi........................349|
|4x en eller anden gummifod..........20|
|TOTAL..............................937|
|______________________________________|

Hmmm...den er LIDT peberet...

*)Det er en blæser...
Avatar billede dar Nybegynder
11. januar 2000 - 17:49 #28
Øvøvøvøvøv!!! så kikser den åndede liste...
Avatar billede dar Nybegynder
11. januar 2000 - 20:25 #29
Liste Version 1,1:
________________________________________
|1x IDE ramme.........................................219|
|1x overclockers friend*............................349|
|1x blygummi...........................................349|
|4x en eller anden gummifod.......................20|
|TOTAL...................................................937|
|______________________________________|

hehe...men stadivæk peberet...nogen der kan gøre noget ved det?

Avatar billede dar Nybegynder
11. januar 2000 - 20:27 #30
Hvad f... er det for en lorteskrifttype eksperten bruger aaarghhh...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
11. januar 2000 - 20:31 #31
ej forhelvede man skal da ikke lave ASCII drawings i en proportional font...

det skal laves i Courier eller fixedsys eller lucida console
Avatar billede dar Nybegynder
12. januar 2000 - 11:30 #32
ok, esben, men vidste du noget om støj, udover at din pc ikke larmer?
Avatar billede no2es Nybegynder
16. januar 2000 - 23:49 #33
davs med jer jeg har et sjovt forslag.
det der somregelt larmer er strømforsyningsblæseren de dæmpede jeg ved neddrosle hastigheden med et 12volts relæspole til en bil (bosch)den har kørt upåklageligt i snart 1,5 år totalt lydløs. Sæt spolen i serie med
et af kablerne til blæseren og viola en lydløs computer(billig utraditionel løsning cgf. p2350 +banshee  :-) hej
Avatar billede dar Nybegynder
18. januar 2000 - 13:27 #34
Det er hok det dårligste forslag jeg har hørt endnu:
for det første: hvis strømforsyningens elektrolytkondensatorer bliver for varme eksploderer de, og så er der syre ud over det hele
for det andet: hvorfor ikke bare bruge en 1W modstand
for det tredje: det er livsfarligt at åbne en schwitchmode-strømforsyning selv om der ikke er strøm på.
Avatar billede cldu Nybegynder
18. januar 2000 - 20:55 #35
no2es: erhhhmmm... go' hygge...

AAARGH!!! Det er sq da en computer du har med at gøre, ikke en Ford Mondeo... :-((((((((
Avatar billede dar Nybegynder
19. januar 2000 - 14:21 #36
*lol*
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
19. januar 2000 - 14:40 #37
Hvorfor køber du ikke bare et høreværn?