Avatar billede superanden Nybegynder
04. april 2011 - 21:44 Der er 15 kommentarer

GetDataBack kan ikke finde beskadigt drev fra T61

Hej Eksperten

Jeg har tidligere brugt GetDataBack for NTFS med success på en beskadigt harddisk, men i dag hvor jeg prøver at fejlfinde en anden harddisk så kan systemet ikke finde den.

Det er en disk som har kørt Windows XP (NTFS) og Ubuntu (ext/fat?) i dual boot. Men pludselig ville computeren ikke starte op i Windows og ved brug af Linux hakkede det enormt meget. Gennem bios lavede jeg en harddisk tjek (lenovo T61) som sagde at disken var defekt.

Jeg har så prøvet at smide den i en SATA->USB converter og sætte den til min bærbare PC. Windows finder disken og efter 10min søgen af filer på disken, viser windows også drevet som en partition E.

Men når jeg starter GetDataBack for NFTS (har også prøvet FAT) så får jeg kun den primære harddisk frem på den fungerende PC, og ikke den eksterne harddisk.

Hvad kan dette skyldes og hvordan løser jeg det?
Tænker det kan have noget med der er flere fil systemer eller at der er et eller andet ekstra lenovo/ibm sikkerhed på disken?
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2011 - 21:56 #1
Prøv i stedet med PHOTOREC http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec
Avatar billede superanden Nybegynder
04. april 2011 - 22:23 #2
Tak men den kan desværre heller ikke finde drevet.

Er det bedre at gøre det den anden vej og beholde den defekte disk i dens maskine og prøve at boote op på en live-cd som BartPE og kører gendannelsen den vej over på en ekstern (velfungerende) harddisk.

Vh Anders
Avatar billede superanden Nybegynder
04. april 2011 - 23:38 #3
Jeg prøvede med G4L boot cd, samme opsætning (defekt i usb), den kunne godt finde drevet, og de forskellige partitioner på drevet (ntfs / linux / linuxswap), men så snart jeg valgte f.eks. min ntfs partition kom den med en masse io fejl og skrev:
Error: Inappropriate ioctl for device
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2011 - 09:01 #4
Jeg kender ikke G4L boot cd er du sikker på at den overhovedet kan læse NTFS system
Avatar billede superanden Nybegynder
05. april 2011 - 09:09 #5
Ja, G4L virker med NTFS.

Det er bare den eneste som har kunne detekterer harddisken af dem jeg har prøvet og rent faktisk starte en kopiering.
Avatar billede superanden Nybegynder
05. april 2011 - 09:12 #6
Ved at gøre det den anden vej "Defekt harddisk som primær" boote op i g4l og have den raske harddisk på med sata->usb kunne jeg få startet en kloning, men efter den har kørt 3gb af 120gb over så kommer der en bunke fejl og kopieringen standser:

Den skriver
ata1.00: irq_stat 0x40000008
ata1.00: failed command: READ FPDMA QUEUED
ATA1.00: cmd 60/08:++:7f:61:5f/00:00:00...
        res 41/40...
...
En helt masse gange i træk hvor efter den standser og går ud i kopieringsmenuen igen.
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2011 - 09:34 #7
Jeg er nu ret sikker på at hvis du kører PHOTOREC fra en live-cd f.eks. Knoppix så vil den finde og gendanne de data der er intakte
Avatar billede superanden Nybegynder
05. april 2011 - 15:16 #8
Jeg kører Photorec fra en ubuntu live cd nu. (rask disk main, og syg disk i usb)

Er spændt på resultatet, men tvivler på det er godt, den skriver hele tiden: Error reading sector xxxxx og et ny nummer hvert sekund. Samtidigt kunne jeg kun vælge hele disken og ikke de enkelte partitioner på disken.
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2011 - 15:39 #9
Det kunne måske ha været en fordel at slette partitionen /partitionerne med gparted -> herefter opret et antal mindre partitioner og kør PHOTOREC fra hver af disse partitioner
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2011 - 15:33 #10
Hej helgec!
Nej det er ikke spørger som endelig reagerer. Men jeg så spørgsmålet da det blev stillet, og blev meget interesseret i #9. Jeg har så ventet på hvad der videre ville ske, men der sker åbenbart ikke mere.
Derfor tillader jeg mig selv at spørge til #9.
Er det sådan, at hvis man har f.eks. en partition på 500GB med data, så kan man slette partitionen og oprette 2 nye uden at miste de data som ligger der?
M.v.h. j39a
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2011 - 19:17 #11
Nej, det er lidt skævt sat op, hvis man sletter partitionen så bliver dine data ikke tilgængelige, men de kan udmærket gendannes med et recovery program.
Hvid det du taler om er en fejlfri partition så må du starte med at krympe partitionen maximalt og herefter oprette en ny partition på det frigjorte område
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2011 - 19:49 #12
Nå sådan. Tak for svaret:)
Avatar billede superanden Nybegynder
11. april 2011 - 09:49 #13
Hej j39a

Jeg synes følgende er en upassende kommentar:
Nej det er ikke spørger som endelig reagerer.

Jeg har skrevet i tråden at jeg arbejder med de ting der er blevet sagt, og hvis du nogen sinde selv har prøvet at lave recovery så er det ikke noget der tager et par timer. Jeg har sat computeren til at køre ddrescue fra G4L som ignorerer de sektorer som er fejlbehæftet, ud fra status ser det ud til at køre rigtig godt og programmet kører i ring og prøver fejlbehæftede sektorer flere gange.

Jeg satte computeren til at køre på arbejdet og 4 dage efter da jeg kom igen var den stadigvæk ikke færdig (nok fordi harddisken er i usb tilslutning), derfor har jeg ikke meldt noget tilbage fordi jeg har ingen anelse om det er gået godt eller skidt. Det kan jeg først vide i morgen, og derfor er det da ligegyldigt at bombarderer tråden med kommentarer som "rescue kører stadigvæk" hver dag, så holder interesserede da helt sikkert op med at kigge i den.
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2011 - 13:06 #14
Det er vi så ikke enig i. Når nogen forsøger at hjælpe en, så bør man, efter min mening, holde dem orienteret om hvordan det går.
Så jeg finder, at det er godt du nu skriver om det og held og lykke med projectet:)
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
11. april 2011 - 21:51 #15
@superanden
Se det ikke som en kommentar der fortæller du gør noget forkert eller bare er for langsom. Se det derimod som en måde at fortælle at det IKKE er spørger der stille det spørgsmål, men i stedet er en 3. part.

Jeg har tidligere deltaget i en tråd med et spørgsmål og der blev det set som spørger der kom med spørgsmålet hvilket drejede tråden den forkerte vej. Så jeg synes det er rigtigt at j39a skriver det ikke er spørger. At man måske kan tolke det som at du er for langsom (hvilket jeg ikke synes du er, alle kan være optaget i noget tid) så synes jeg du skal ignore det.