Avatar billede hijklm Juniormester
04. april 2011 - 08:26 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Synology vs. routeropsætning kikser

Jeg håber I (som altid) kan hjælpe mig lidt. Har kæmpet i mange timer med at få min Synology NAS til at gå online.

Kan godt få den til at virke på hjemme-netværket, men kan slet ikke tilgå den andre steder fra.

Jeg har åbnet alle portene der skal bruges, i min Linksys WRT54G-router som den er koblet til. Har tjekket at portene er åbne.

Inde i Synology-menuen "Router konfiguration" siger den også, at forbindelsen til HTTP mislykkedes.

Er der en hjælpsom person der kan guide mig hen til fejlen?
Avatar billede chalde Seniormester
04. april 2011 - 09:12 #1
Routerkonfiguration i synology er lavet til at du overtager portkonfiguratioen gennem din NAS. Dvs. enten skal du konfigurere portopsætning gennem routeren eller gennem NASen (NASen overskriver konfiguratioen i routeren hvis du bruger den).

Personligt foretager jeg konfigurationen gennem routeren, på den måde risikerer jeg ikke at miste mine portopsætninger ved et uheld hvis jeg piller ved det i NASen.

Det værende sagt. Hvad ønsker du at tilgå af services? Synology giver dig jo mange muligheder for at tilgå den. Herunder administration, musik, foto, webservices m.m.
Jeg anbefaler at du kun åbner for det du skal bruge for at højne sikkerheden.

Dertil: Har du sørget for at give NASen fast IP?

Hvordan ser resten af dit netværk ud? Har du f.eks. 2 routere, din egen samt udbyders, eller har du modem fra din udbyder?
Avatar billede hijklm Juniormester
04. april 2011 - 09:40 #2
Jeg ønsker at tilgå Musik og Filstation og har derfor åbnet de porte der har med dét at gøre i min router. Og som sagt, porten er åben når jeg tjekker med portchecker.

Mit netværk ser således ud:

Jeg har et Zyxel-modem fra Telenor som kører til min Linksys WRT54G-trådløse router.
NAS`en siger at den har en fast ekstern IP (77.xxxxxx) og en fast intern (192.168xxxxx).

På hjemmenetværket kan jeg dog ikke tilgå den i min browser ved at taste 77.xxxx, men kan kun hvis jeg enten taster Diskstation:5000 eller 192.168-adressen.

Jeg kan se Diskstationen i mit hjemmenetværk når jeg kigger i Stifinder og kan både skrive og læse fra den for de brugere jeg har tilføjet.
Avatar billede chalde Seniormester
04. april 2011 - 09:55 #3
Telenor plejer at levere routere til deres forbindelser (skriv evt. hele Zyxelproduktnummeret her).
I så fald er du ude i en omgang dobbelt-NAT, hvilket er noget rod (men ikke umuligt).
Men inden vi går videre, så lad os lige få afklaret hvorvidt det er en router eller ej.
Avatar billede hijklm Juniormester
04. april 2011 - 10:01 #4
Det er denne Zyxel 660´er jeg har: http://www.telenor.dk/privat/kundeservice/kundeservice/bredbaand/opsaetning/router/prestige-660r-d1/index.aspx

Den er sat op til at åbne de samme porte som min Linksys og dét virker fint når jeg tjekker i portchecker.
Avatar billede chalde Seniormester
04. april 2011 - 10:07 #5
660eren er en router.

Portcheckere kan kun se at "noget" svarer på den anden side, men ikke hvad. Du kan derfor ikke være sikker på at det er den service du ønsker at benytte som svarer.
Et hurtigt tjek kunne f.eks. være at enable ftp i synology'en, åbne port 21, tjekke at der er hul med portchecker, og derefter forsøge at forbinde til den eksterne IP med ftp.
Lykkes dette ikke, så er der problemer med portene (dobbelt-NAT).

Såfremt det er tilfældet, vil jeg anbefale dig at degradere din WRT54g til et accesspunkt, således at din Zyxel håndterer DHCP, routing og NAT. Se evt: http://www.wikihow.com/Convert-Linksys-WRT54G-to-Be-an-Access-Point
Avatar billede hijklm Juniormester
04. april 2011 - 10:16 #6
Ok, det tjekker jeg senere idag når jeg kommer hjem.
Frygter dog allerede din løsning lidt, da WRT54g har det dårligt med at blive degraderet så vidt jeg ved.
Men lige nu lever den dog fint med at både min Zyxel og min Linksys kører som routere, selvom den ene rent faktisk vel burde være Bridge.
Avatar billede hijklm Juniormester
04. april 2011 - 17:25 #7
Jeg har prøvet at åbne ftp-serveren og via min browser åbne ftp://77.xxxxxx men uden held.

Kan se at min Linksys enten kan være Gateway eller Router og lige nu står den på Gateway.
Avatar billede hijklm Juniormester
04. april 2011 - 19:09 #8
Hvis min Synology er sat korrekt op, så burde jeg vel kunne pille Linsys´en fra og sætte Synology direkte til Zyxel´en?

Så kan jeg godt nok ikke komme trådløst på netværket, men burde vel kunne tjekke fra en anden pc om min 77.xxxx-forbindelse virkede?
Avatar billede hijklm Juniormester
04. april 2011 - 19:24 #9
Har lige prøvet at sætte Synology´en direkte til min Zyxel. Tjekkede den med en pc udenfor netværket, men den kunne ikke finde nogle af mine adresser.
Avatar billede hijklm Juniormester
05. april 2011 - 21:06 #10
Ok, jeg er ved at give lidt op.

Har prøvet at gøre min Linksys til acces point og det fungerede fint - altså internetforbindelsen. Problemet var så blot, at når den var dét, så blev NAS´en ikke registreret selvom den var tilsluttet Linksys´en. Meget mystisk.

Så jeg ved ikke hvad jeg ellers skal gøre?
Avatar billede chalde Seniormester
05. april 2011 - 21:56 #11
Så din opsætning er:
Zyxel (router) -> linksys (AP/switch) -> resten af dit udstyr?

I så fald, hvilke ip'er har dit dine enheder?
Hhv zyxel (intern ip), linksys og computere? Evt. giv din NAS fast IP i samme range som resten af dit interne udstyr.
Avatar billede hijklm Juniormester
06. april 2011 - 08:30 #12
Ja, min opsætning er:
Zyxel (router -> Linksys (AP/switch)-> Synology NAS

Men når jeg gør dét, så kan jeg som sagt ikke se eller tilgå min NAS længere.

Zyxel-ip: 10.0.0.1
Linksys: 192.168.1.1
Computer: tja, den eksterne ip er noget med 77.xxxxx
Avatar billede chalde Seniormester
06. april 2011 - 10:03 #13
Så ligger din zyxel og linksys i forskellige scopes, dvs. der routes stadig mellem enheder. Idéen er at det kun er den ene af enheder der skal route.

Se evt: http://www.dslreports.com/faq/11233
Avatar billede hijklm Juniormester
06. april 2011 - 11:04 #14
Jeg skal lige være sikker på jeg forstår det korrekt.

Når jeg har sat Linksys til at være AP, så skal jeg ændre dens ip til at være i slutningen af Zyxel´en, således at den f.eks. får 10.0.0.54? Istedet for 192.168.1.1.

For jeg har jo gjort de andre ting der nævnes i linket, for at få den til at opføre sig som access point.
Avatar billede chalde Seniormester
06. april 2011 - 17:53 #15
Ja, den skal være i samme scope som resten af dit interne netværk.
Avatar billede hijklm Juniormester
07. april 2011 - 19:18 #16
Efter jeg ændrede Linksys til 10.0.0.2 og stoppede den portforwarding Linksys var sat op til, så kom der hul igennem til min NAS.

Så opskriften til andre er:

Lav din Linksys om til Access point ved at slå DHCP fra, fjerne portforwarding og sætte dens ip til Zyxels ip-rækkefølge samtidig med at du flytter netstikket fra Internet over til Lan-portene.

Derefter er det Zyxel der styrer det hele. Sæt din NAS til en ip i Zyxels ip-rækkefølge og lav portforwarding af port 80-5000 til denne ip.

Og så kan du tilgå din NAS uden for netværket.

Jeg takker for hjælpen - send svar for point.
Avatar billede chalde Seniormester
07. april 2011 - 20:33 #17
Np :) bare behold point.
Btw, slå også lige UPNP fra hvis det er aktiveret i din Linksys.
Avatar billede hijklm Juniormester
11. maj 2011 - 12:55 #18
Lukker - Upnp har aldrig været slået til.
Avatar billede jakabov Praktikant
13. maj 2011 - 22:04 #19
Rart at høre du har fået det til at virke, har præsis det samme setup(zyxel->linksys->synology) og har rodet med samme problemer og var ved at  køre surt i  at rode med at få det til at virke, nu har jeg lidt mod på det igen:)