Avatar billede torbenhawk Praktikant
29. marts 2011 - 19:51 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvordan finder man og midler et array omkring en max værdi?

Hej experter.
Jeg sidder og roder med noget excel.
Jeg har en kolonne med data (1440 rækker) som jeg gerne vil finde max og min af, det er i sig selv let nok, men det er måledata med lidt støj på. Så for ikke kun at fange den højeste/laveste støjpuls på det højeste/laveste sted på kurven, vil jeg gerne midle ca. 6 samples på hver side af mine ekstremaer. Jeg har fundet ud af at bruge =MAX og derefter =MATCH til at finde den række med de fuldende ekstremaer, men derfra og så til at finde et 13 samples array med MAX eller MIN i midten og derefter midle ved jeg ik hvordan man gør.

Hvis det ikke fremgård af spørgsmålet vil jeg lige nævne at jeg ikke er nogen excel-haj, så jeg håber problemet kan løses uden Visual Basic.

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2011 - 09:25 #1
For mig er det uklart, hvad du mener. Skal det forstås sådan, at hvis for eksempel minimumsværdien står i celle A7, så vil du have midellværdien af A1:A13. Hvis JA, hvad så hvis minimumsværdien står for eksempel i A3 eller i A1438?

Rent bortset fra det, kunne du så ikke prøve at skrive almindelig dansk i stedet for det der rædselsfulde Danglish?

Hans
Avatar billede excelent Ekspert
30. marts 2011 - 15:32 #2
Middelværdien af de 6 mindste tal :
=MIDDEL(MINDSTE(A1:A1400;{1;2;3;4;5;6}))

Middelværdien af de 6 største tal :
=MIDDEL(STØRSTE(A1:A1400;{1;2;3;4;5;6}))

Begge formler afsluttes med ctrl+shift+enter (matrixformler)
Avatar billede torbenhawk Praktikant
03. januar 2012 - 10:32 #3
Tak for indlægene. Jeg fandt selv en anden løsning hvor jeg brugte add. på cellerne.