Avatar billede svinget Praktikant
28. marts 2011 - 08:37 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Valg af EDB kabel til nyt hus

Hej

Vi er ved at få bygget hus, og i den forbindelse vil jeg trække EDB kabel med rundt.

Det er primært et netværk der skal benyttes af vores stationære computere, men man aner jo ikke hvad der kommer af gadgets i fremtiden.

Jeg kan se at det både er Cat. 5 og Cat.6, samt skærmet og uskærmet kabler.

Jeg er nu lidt i tvivl om hvad jeg skal vælger. Jeg ser ingen grund til at tage skræmet cat.6 bare fordi man kan :)

Er det standard at køre uskærmet ca. 5 kabler rundt i parcel huse, og skærmede kabler udelukkende er til industri, så ser jeg ingen grund til at ændre på det.

Jeg vil derfor høre om nogen har kendskab til det. Edb kablerne vil selvfølgelig blive trukket rund i vægge, lofter osv.

Link til kabler:
http://www.greenline.dk/Produkter/124/Netvaerkskabel
Avatar billede jjam Juniormester
28. marts 2011 - 10:04 #1
Vælg Cat.6.
Eller overvej om trådløs teknologi kan benyttes i fremtiden.
http://www.broadbandutopia.com/caandcaco.html
Avatar billede dhede Nybegynder
29. marts 2011 - 15:23 #2
Jeg ville sige Cat.6 lige som jjam.

Men hvis du vælger Cat.5 som overvej grundigt hvor du skal trække det. Krydser det eller er tæt på strømkilder, kan det skabe støj når det ikke er skærmet korrekt af.

Men hvis du gerne vil køre 1 Gigabit, så er cat.6 det eneste rigtige. Men prisen er noget højere.
Avatar billede sadolin1978 Novice
29. april 2012 - 10:31 #3
hvis denne tråd stadig er arktuel ville jeg vælge cat. 6 som de andre 2, men jeg ville nok vælge skærmet for at minimere evt. støj både indefra og udefra.

Det er en lidt dyre løsning at montere, men nok billigere end at evt. skulle skifte det engang i fremtiden.