Avatar billede kulu Nybegynder
26. marts 2011 - 14:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

problem omkring encoding, tror det er sat til utf-8

Har været ved at opdatere noget tekst til forsiden på spisdigglad.dk. Men nu siden slet ikke vise æ ø og å. Har prøvet at re-open i min texteditor som UTF8 og uploade filen igen..

Jeg har tilføjet filen med bodyteksten

Håber I kan hjælpe....

<!--#include file="inc/start.asp"-->
        <div id="rightcontainer">
            <div class="rightcontent">
                <div class="top"></div>
                <div class="mid">
                    <h2>Take-away i det centrale Aarhus</h2>
                    <p>
                        På Frederiks Alle findes et spisested, som adskiller sig fra andre take-away spisesteder.
                        Take-away behøver ikke at gå på kompromis med kvalitet eller sundhed. Det er Ideen bag GLAD!
                    </p>
                    <p>
                        Vi tilbyder et stort udvalg af morgenmad, frokost og aftensmad. Vi har både tilbud til den meget sultne, den lidt sultne og den lækkersultne.
                    </p>

                    <p>    Maden bliver lavet fra bunden og for det meste af økologiske råvarer. Vi bager selv vores brød af økologisk mel. Vi har salater med sunde og fedtfattige dressinger.Maden bliver lavet fra bunden og for det meste af økologiske råvarer. Vi bager selv vores brød af økologisk mel. Vi har salater med sunde og fedtfattige dressinger.
                    </p>

                    <p>Til den søde tand har vi altid flere forskellige slags hjemmebagte kager. Vi glæder os til at se dig hos GLAD!
                    </p>
                    <p>
                        Glad vil gerne opfordre sine kunder til at dele deres oplevelse af GLAD enten på <a href="http://www.facebook.com/pages/Caf%C3%A9-GLAD/193894600631246">facebook</a> eller på <a href="http://www.mangospot.dk/aarhus/takeaway/glad!-cafe-50.aspx">mangospot</a>
                    </p>
                </div>
                <div class="bot"></div>
            </div>
<!--#include file="inc/boxes.asp"-->
<!--#include file="inc/end.asp"-->
Avatar billede zips Juniormester
26. marts 2011 - 14:38 #1
Du her gemt det som UTF8 men siden er iso-8859-1
Avatar billede claes57 Ekspert
26. marts 2011 - 14:41 #2
på dit site er der
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" ?>
i starten, så du skal bruge det format - hvis du åbner din fil i notebook (win7 i hvert fald), så kan du vælge kodning ved 'gem som' og du skal bruge ANSI.
Avatar billede kulu Nybegynder
26. marts 2011 - 15:31 #3
Det hjalp... fik sat den til iso 8859 latin kunne også vælge windows. Men det fungere nu..Og Claes...hvis du kommer forbi cafe Glad så er der en kop kaffe og et stykke kage med dit navn på...

så svar accepteret
Avatar billede kulu Nybegynder
26. marts 2011 - 15:33 #4
så ikke zips også havde svaret..
Avatar billede claes57 Ekspert
26. marts 2011 - 15:38 #5
jeg holder til i København - har kun været i Århus én gang (for ca 20 år siden)
Avatar billede kulu Nybegynder
26. marts 2011 - 15:43 #6
ok så må zips komme forbi til en kop kaffe...Men tak for hjælpen..
Avatar billede olebole Juniormester
26. marts 2011 - 16:50 #7
<ole>

Slet linjen:
  <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" ?>

Den linje giver kun mening, hvis siden skal parses som XML, men da du jo skriver ren HTML, har den ikke noget at gøre i det dokument.

Brug i stedet en meta til at angive dit tegnsæt. Vær i den forbindelse opmærksom på, at iso-8859-1 de facto har været deprecated i årevis. Stort set hele WWW bruger Unicode og teknikker som f.eks. Ajax giver ikke mening med iso-8859-1.

Det kan være noget af et arbejde at skifte til utf-8, men arbejdet bliver bare større og større, jo længere du venter. Og da nutiden og fremtiden tilhører Unicode, vil du med garanti være nødt til at skifte på et tidspunkt  =)

/mvh
</bole>