Avatar billede mortendenbedste Nybegynder
21. marts 2011 - 09:17 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til valg af sprog

Hej alle sammen.
Jeg har efter at have rodet lidt med html og php, besluttet mig for at starte på endnu et sprog, men jeg ved desværre ikke hvad et sprog jeg leder efter hedder.
Jeg skal bruge et sprog som kan skrive til f.eks cmd.
Altså hvis du f.eks ser et kontrolpanel til nogle der hoster en counter strike server, så kan du klikke på et ikon og så lukker den serveren, eller du kan klikke på et andet og den vil så udskrive en kommando til kør som henter serveren. Alt dette foregår jo på en hjemmeside, men hvor den udfører kommandoen på en computer.

Håber i kan hjælpe mig

Morten
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
21. marts 2011 - 09:22 #1
Det er nok noget omkring CGI scripts. Det er dog ikke alle servere der understøtter noget sådan. Har ingen erfaring med hvordan det virker, men mener at det er en EXE fil der er sat op til at blive kørt med bestemte parameter.
Avatar billede mortendenbedste Nybegynder
21. marts 2011 - 09:32 #2
Hmm okay, men kan de køres fra en hjemmeside? hvis de vel og mærke understøttes af serveren
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
21. marts 2011 - 09:34 #3
Ja det er netop det der er specielt ved CGI.

Det er dog ikke ét sprog, men en protocol der kan understøttes af flere sprog:
http://en.wikipedia.org/wiki/Common_Gateway_Interface

Men som sagt kræver det at serveren er sat op til at understøtte CGI. Er det din egen server er der ikke noget problem i at lave et setup af PHP+CGI
Avatar billede mortendenbedste Nybegynder
21. marts 2011 - 09:42 #4
Ok Jeg lader lige tråden stå lidt endnu eller for at se om der er andre forslag, ellers så får du de 10 point
Avatar billede arne_v Ekspert
21. marts 2011 - 14:26 #5
Hvis du vil lave et web interface til en server app er der mange tilgange:

----(HTTP)----PHP/ASP.NET/servlet----(socket)----managemente API server

----(HTTP)----PHP/ASP.NET/servlet----(run shell command)----management utility----(en netvaerks protokol)----server

----(HTTP)----shell script run as CGI----(run)----management utility----(en netvaerks protokol)----server

----(HTTP)----native executable run as CGI----(library kald)----management library----(en netvaerks protokol)----server
Avatar billede arne_v Ekspert
21. marts 2011 - 14:27 #6
CGI er super simpelt uanset om det er Perl, C, C# eller et shell script.

Performance er ikke super god, men det betyder jo ikke noget for operationer som ikke skal laves saa mange gange.

CGI kan enables baade i Apache og IIS.
Avatar billede mortendenbedste Nybegynder
22. marts 2011 - 12:29 #7
jeg har hørt at man kan bruge den side af php som hedder popen?
Er det noget i kender noget til?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2011 - 14:35 #8
popen kan bruges til at koere et program og sende input og modtage output fra det.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2011 - 01:49 #9
Tid at faa afsluttet her.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2011 - 01:49 #10
?
Avatar billede mortendenbedste Nybegynder
21. april 2011 - 00:44 #11
jeps Arne... poster du lige et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. april 2011 - 00:48 #12
svar
Avatar billede mortendenbedste Nybegynder
21. april 2011 - 00:50 #13
Sådan :D tak for hjælpen og undskyld fosinkelsen :D
Avatar billede mortendenbedste Nybegynder
21. april 2011 - 00:51 #14
Forsinkelsen*