Avatar billede mikkelhansen1974 Nybegynder
15. marts 2011 - 10:09 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

PC vil ikke starte,så hvordan kører jeg chkdsk ?

Hej har en hp bærbar med vista som ikke vil starte vil gerne kører en chkdsk på den men hvordan, har ingen disk til den, så hvad gør jeg?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. marts 2011 - 10:12 #1
start fra dvd'en med vista - i reparationskonsollen kan du køre chkdsk
Avatar billede killer_bee Nybegynder
15. marts 2011 - 10:14 #2
åbn mycompyter
højreklik på system drev - typisk C
vælg properties/egenskaber
på tools tabet klik på den knap under ErrorChecking (Check now)

så vil den sige at den vil køre checkdisk ved næste startup ..
du siger bare ok
og restarter comp
Avatar billede haverslev Novice
15. marts 2011 - 10:16 #3
Du kan sikkert lave en Start repair via  Fejlsikret tilstand - Tryk på F8 under opstart for at få valgmulighedene frem.

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Startup-Repair-frequently-asked-questions
Avatar billede mikkelhansen1974 Nybegynder
15. marts 2011 - 10:21 #4
#1 og #2 Læs mit problem før i svare!

#3 tak for svaret, jeg har lavet en repair, hvor den har stået og kørt hele nattet uden at komme videre...
Avatar billede haverslev Novice
15. marts 2011 - 10:25 #5
Prøv lige at fjerne evt. alle enheder der er tilkoblet via USB.
Gå derefter i BIOS og lav en "load default settings" eller kan hedde "Load optimized settings" - HUSK at gemme ændringene

Start op i fejlsikret tilstand igen op prøv om ikke den kan køre den Start repair nu :-)
Avatar billede mikkelhansen1974 Nybegynder
15. marts 2011 - 10:26 #6
#5 Det vil jeg prøve med det samme.
Avatar billede mikkelhansen1974 Nybegynder
15. marts 2011 - 10:26 #7
hvorlang tid må det tage at kører denne repair?
Avatar billede haverslev Novice
15. marts 2011 - 10:30 #8
Det kan tage alt fra 15min. til 1½ time :-)

Har du evt. prøvet at køre en systemgendannelse fra samme menu ?
http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/What-are-the-system-recovery-options-in-Windows-Vista
Avatar billede mikkelhansen1974 Nybegynder
15. marts 2011 - 14:49 #9
Så har jeg kørt en repair, uden held og en chkdsk uden held, hvad gør man så ?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. marts 2011 - 15:07 #10
så er det på tide at trække dine data ud på usbstick, så du kan redde det nu. Måske kan du køre 'windows let overførsel' fra fejlsikret tilstand - den tager det meste med.
Husk ekstra kopi af mapper med mails og andet, du ikke vil miste.
Jeg ville herefter gendanne maskinen til original, og starte forfra, og derefter indlæse data igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2011 - 16:12 #11
Man kunne prøve at lave sådan en for at reparere styresystem:
http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download/
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2011 - 16:13 #12
Er i øvrigt enig i #10 før man prøver #11
Avatar billede haverslev Novice
15. marts 2011 - 18:08 #13
Hvilken chkdsk har du udført ?
(via menu Command promt i samme menu som tidligere nævnt)

chkdsk c: /r /f

Eller

chkdsk c: /p /r
Avatar billede mikkelhansen1974 Nybegynder
18. marts 2011 - 15:07 #14
lukker ingen kunne hjælpe
Avatar billede haverslev Novice
19. marts 2011 - 08:03 #15
Hmm, du kunne jo have skrevet, tilbage om de ting vi spurgte om efter din kommentar i #9 ?

"lukker ingen kunne hjælpe" - det bliver man jo ikke klogere af