Avatar billede leifleif Nybegynder
14. marts 2011 - 11:52 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Automatisk installering

I forbindelse med undervisning for seniorer, bruger jeg et program der installerer sig selv og efterlader en ikon på skrivebordet. Så langt så godt. For at det kan blive dansksproget skal eleven selv flytte en lille sprogfil ned i den mappe, som programmet instalerede sig i. Det kniber gevaldig for mange, da brugen af Stifinder ofte er et ukendt problem for dem.
Det program jeg efterlyser skal altså i forbindelse med installeringen selv kunne flytte omtalte sprogfil til den rigtige mappe.
Findes det mon? Omtalte program er PhotoFiltre. Det ligger på www.photofiltre.com hvor også sprogfilen kan hentes.
Er der mon en anden løsning, så der ikke skal spildes så meget tid på dette lille problem, der ikke er mindre når eleven kommer hjem og skal installere på egne computere.
Mvh/Leif B.
Avatar billede pstidsen Novice
14. marts 2011 - 12:00 #1
Du kunne downloade programmet på din pc, flytte filen og uploade det på f.eks. dit eget webhotel hvis du har et. Ellers kan du uploade på www.gupl.dk. På gupl.dk skal du bare komprimere mappen til en ZIP fil.
Avatar billede leifleif Nybegynder
14. marts 2011 - 12:19 #2
Undskyld jeg ikke har udtrykt mit klart nok. Eleverne får udleveret en DVD med programmet plus masser af vejledninger.
På kurset lærer de først at flytte en mappe til skrivebordet. I mappen ligger programmet og dk-sprogfilen, samt alle de billeder der skal bruges på kurset. De kan normalt finde ud af at åbne mappen, klikke på installationsfilen og derved installere programmet. Problemet opstår når de skal flytte sprogfilen ned i programmappen. Mange kan simpelthen ikke finde den rigtige mappe. Problemet er ikke blevet mindre med Win7, hvor der jo er 2 programmapper. Husk på de alle er seniorer og C: drevet er ukendt for mange.
Det kunne være smart med et program, hvor jeg kunne samle alle de nødvendige filer, og som så kunne installere sig selv de rigtige steder.
Avatar billede jakobdo Ekspert
14. marts 2011 - 12:38 #3
Hvis du får fingre i programmer til at lave pakker, kan disse bestemt klare problemet.
Men måske noget simpelt ala winrar kan hjælpe:

http://www.technospot.net/blogs/how-to-create-professional-installer-using-winrar/
Avatar billede leifleif Nybegynder
14. marts 2011 - 14:03 #4
Du kender vel ikke lige et navn eller to på de programmer. jeg har prøvet WINRAR for et par år siden uden resultat, men måske er det forbedret siden.
Tak for interessen.
Mvh Leif B.
Avatar billede jakobdo Ekspert
14. marts 2011 - 14:17 #5
Wise var den jeg tænkte på.
Og da jeg søgte lidt, kom jeg forbi denne side:

http://www.windowsnetworking.com/articles_tutorials/MSI-Packaging-Tools.html
14. marts 2011 - 17:47 #6
*SUK* - lige præcist det 'bakser' jeg også med, når jeg kører undervisning... netop også PhotoFiltre ...

Jeg bruger denne som guide -> www.pensionistedb.dk/pdf3/TranslationDA.pdf

www.pensionistedb.dk/photofiltre_intro.htm
Avatar billede leifleif Nybegynder
15. marts 2011 - 09:53 #7
Hej jacobdo

Det ser ud til at du har bragt mig på rette spor. Det virker lidt langhåret, men jeg må prøve at få de små grå sat op i omdrejninger. Tnx anyway.
Mvh. Leif B.

Til karise_larry.

Jeg har prøvet dem alle - og skrevet et par stykker selv. Problemet er der stadig. Jeg har overvejet et krav om et llle Stifinder kursus inden adgang til billedbehandlingskurset, men det vil være at træde på dem, som har lært sig det.
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. marts 2011 - 09:56 #8
Du får et svar.
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. marts 2011 - 10:00 #9
Takker for point.
Avatar billede sonnic Juniormester
05. juli 2017 - 21:47 #10
Undskyld det sene respon.
Jeg undervise selv med netop dette program i ældresagen, og min erfaring er følgende:
1: En kort intro i stifinder med mappestrukture og pladsering af PhotoFiltre
2: Installation af programmet.
3: Nedtagning af den danske sprogfil.
4: Placering i lokal mappe.

Venlig Hilsen
Villy S. Slangerup Ældre Sag.