Avatar billede ExcelNovice Juniormester
12. marts 2011 - 12:42 Der er 2 kommentarer

Kan man lægge en beregningsfunktion i kode istedet for i celler?

Jeg har et større dataark hvor brugere skal kunne taste data ind i nogle kolonner og andre kolonner skal - udfra indtastet data - foretage en beregning (simple beregninger hvor 2-3 tal skal lægges sammen og evt. ganges med en fast faktor). Problemet opstår fordi brugerne også skal kunne lægge rækker ind forskellige steder i arket. Jeg vil gerne undgå at de når de lægger rækker ind, også skal huske at kopiere koden med. Så: kan jeg lægge koden for udregningen i en specifik kolonne i kode, så den gælder for hele kolonnen med undtagelse af øverste celle som er overskriften?  Og i så fald hvordan?
Avatar billede natkatten Mester
13. marts 2011 - 07:18 #1
Som jeg forstår dit spørgsmål, så er det et klassisk problem, som Excel desværre ikke har en "out-of-the-box" løsning på. Dvs. at så skal der tænkes i VBA. Dette er gjort f.eks. her:

http://www.mvps.org/dmcritchie/excel/insrtrow.htm
Avatar billede ExcelNovice Juniormester
13. marts 2011 - 14:41 #2
Dvs. at det ikke kan gøres uden at brugeren skal huske at trykke på en ekstra knap for at køre VBA koden?  Er det korrekt forstået?