Avatar billede Mortimer12 Nybegynder
11. marts 2011 - 11:05 Der er 1 løsning

Lidt "ingeniørarbejde" (tandhjul)

Jeg ved ikke lige, om dette spørgsmål passer nogen steder ind. Jeg synes ikke lige umiddelbart jeg kan finde en kategori med CAD eller lign, hvor den nok ville passe bedre. Anyway:

Jeg leger med at lave et i XNA, baseret på et af mine favoritspil til Amigaen, Clik Clak (Gear Works). I dette puzzlespil sætter man tandhjul i tre forskellige størrelser sammen.

Mit problem er billeder af tandhjulene. Der skal være tandhjul i tre størrelser og disse kan kun sættes ind på bestemte positioner (forestil dig et koordinatsystem med altså fast afstand mellem fastgøringspunk­terne.

Et billede af Click Clak findes her: http://www.moby­games.com/...s/­gameShotId,1851­14/

Som det fremgår er det "regler" for hvordan tandhjulstørrel­serne passer sammen:
1: Det lille tandhjul passer sammen med det mellemste, når de sidder lige for. (1,1 - 2,1)
2: Det lille tandhjul passer sammen med det store, når de sidder skråt for. (1,1 - 2,2)
3: Det mellemste passer sammen med et andet mellemtandhjul skråt for. (1,1 - 2,2)
4: Det store tandhjul passer sammen med et andet stort tandhjul lige for, hvor man springer én over (1,1 - 3,1)

Disse "regler" er udgangspunktet for forholdet mellem tandhjulene.

I Clik Clak har tandhjulene henholdvis 6, 8 og 12 tænder, men det kan vist ikke fungere, hvis det skal se helt ordentligt ud og stadig passe til "reglerne". Men antallet af tænder er jeg ligeglad med, men tænderne skal jo være lige store, uanset tandhjulet. Så det er cirklens størrelse og antal tænder, der kan pilles ved.

Jeg tænker om der er en venlig sjæl, der har lyst til at regne ud, hvor store tandhjulene skal være (i forhold til hinanden) for at reglerne kan opfyldes. Jeg tror det er ret ligetil for en ingeniør eller lign. Vi har Inventor til rådighed, men vi kan ikke få tingene til at passe.
Avatar billede Mortimer12 Nybegynder
23. marts 2012 - 21:19 #1
Ingen løsning