Avatar billede loukas Mester
10. marts 2011 - 23:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvilket styresystem er bedst til mySQL

Hej,
Jeg leger lidt her hjemme med nogle gamle maskiner som jeg har sat op til webserver.
Jeg har en windows 2003 webserver med en del hjemmesider som bruger MySQL database.

Nu har jeg fået en gammel pc som jeg overvejer at bruge til MySQL database og ikke noget andet. Men for at give MySQL så mange ressourcer som muligt, hvilket styresystem bør jeg så vælge.
Avatar billede phoenix93 Nybegynder
10. marts 2011 - 23:45 #1
Jeg ville forslå Apatch PHPMyAdmin på en Linux.
Køre jeg selv med som localhost og på mine webdomains.
Hjaltetan.dk og knowledgeiditos.net
Jeg har inu ikk haf problemer med dem og har lavet hjemmeside i lang tid.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. marts 2011 - 23:46 #2
Vælg en Linux server distro.

Installer kun det du skal bruge.
Avatar billede phoenix93 Nybegynder
11. marts 2011 - 00:57 #3
I agreed!
Avatar billede loukas Mester
11. marts 2011 - 08:31 #4
OK,
Jeg har aldrig arbejdet med linux.
Men det eneste jeg skal bruge er mySql.
Kan i hjælpe mig videre?
Eller kræver det at jeg går i gang med et længere studie af linux
og hvilken version eller distibution har jeg hørt noget om :-)
Avatar billede kentora Nybegynder
11. marts 2011 - 09:26 #5
Mange mener at ubuntu, er en af de nemmeste distro'er at komme i gang med (de reklamerer også selv med det, i form af deres slogan: Linux for humans).

Hvis du vælger en server distro, så er det godt nok terminal baseret, men du KAN installere en grafisk brugerflade hvis du vil. Du slipper dog ikke for terminalen, så det er ikke rigtig til megen hjælp, men måske lidt. Men som arne siger, så installer kun det du skal bruge.

Det kræver ikke ret meget at komme i gang med linux. Du kan google dig til alt, det eneste du, måske, skal lære, er at bruge en terminal til stort set alt. Også selvom du vælger at installere en grafisk brugerflade.
Avatar billede magic-mouse Novice
11. marts 2011 - 10:10 #6
Jeg sad selv med samme problem sidste sommer. Skulle bruge en linux maskine til Magento (virker ikke korrekt på en XAMPP).

Det tog ca 2 timer fra 0 to finish, uden nogen kendskab til linux til en kørende LAMP miljø.

Der findes tusinde guides på nettet til præcist dit problem. Søg på google, kig igennem nogle guides (ikke bare den første), da de er forskellige sværhedsgrader.

Men ellers indstemmer jeg om Arne_V's forslag.

Alternativ hvis det ikke findes, er det vel en opfordjava script: void(0);ring til at skrive en guide på Eksperten.
Avatar billede showsource Seniormester
11. marts 2011 - 15:23 #7
Hvis det er til hjemmebrug alene, vil det nemmeste være at installere på en win som er barberet ned så meget som muligt.
Nu du ikke har rodet med unix tidligere ..........

Her vil det sværeste faktisk være at få fjernet så meget win software som muligt, inden du installerer mysql.

Ubuntu ville jeg nok ikke anbefale, da det jo også er unix "gjort klar" til så meget andet som ikke skal bruges.
Så hellere win.

Men ok, hvis du gerne vil køre apache, php, mysql m.m. på samme maskine, vil ubuntu server være langt at foretrække.
Kræver lidt tilvænning, men de har nu også en udemærket docs side om hvordan m.m.

Og ellers, så måske en freebsd ?

www.freebsd.org
Avatar billede arne_v Ekspert
11. marts 2011 - 16:53 #8
Download en Linux distro som CentOS eller Debian.

Start installation og vælg kun det du absolut skal bruge plus MySQL.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2011 - 01:58 #9
loukas?
Avatar billede loukas Mester
15. april 2011 - 11:08 #10
Hej,
Jeg er helt grøn med Linux, så hvad vil du anbefale til en nybegynder at starte med?
Jeg har kun brug for adgang til mySql'en fra Lokalt netværk, hvis det skulle have nogen betydning for valg af OS.

Tak for hjælpen ....
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2011 - 17:08 #11
Hvis du er helt ny til Linux, saa var Ubuntu nok bedst.
Avatar billede loukas Mester
20. marts 2013 - 16:05 #12
sorry