Avatar billede RasWol Nybegynder
08. marts 2011 - 15:09 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjemmeside tegn problemer

Hey!

Jeg er i krig med at lave en dynamisk info hjemmeside (lavet i php)

Jeg har en pt en menu som ved tryk ændre en id parameter på siden som så render den information som svare til en "if" sætning med det tilsvarende id. . .

Problemet er så bare at når jeg har trykket rundt på sitet et par gange, sker det at æ ø og å karakter begynder at se underlig ud
(æ = æ ø = ø å = Ã¥)

Teksten står statisk på sitet, det er først senere at jeg kobler det på fra en database.

sitet er http://koele-fryseskabe.dk (Det er stadig under udvikling) prøv at klikke rundt på menu linksne og se hvad der sker. . . Det mærkelig er at kildekoden ikke ændre sig selv om den viste tekst er screwed up.
Avatar billede RasWol Nybegynder
08. marts 2011 - 15:11 #1
PS jeg bruger firefox, men det burde stadig virke. . .
Avatar billede audiotribe Nybegynder
08. marts 2011 - 15:24 #2
Hej RasWol,

Jeg havde det samme problem - det viste sig at jeg manglede at installere den danske sprog pakke (language pack - danish) i windows update!

Jeg kører Windows 7

Håber det hjalp / Thomas
Avatar billede RasWol Nybegynder
08. marts 2011 - 15:34 #3
Hey Thomas. Jeg går ud fra jeg har den danske pakke når alt står på danske som standard (Møg med fulgte software pakke)

Men jeg problemet er at mit firefox er sygt, ser det ud til. Andre med FF kan godt få siden til at virker fejl frit, så tror jeg skal lave en cleaner på puteren.

Ellers mange tak for det!
Avatar billede claes57 Ekspert
08. marts 2011 - 15:56 #4
jeg fik også fejl efter at have bladret rundt nogle gang - så tjek lige, at du er helt konsekvent med tegnsæt. Startsiden er
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css" media="screen" />
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

xml er encoding="iso-8859-1, og senere meta charset=utf-8
det må du altså ikke - database og alle sider skal have samme tegnsæt.
Avatar billede RasWol Nybegynder
09. marts 2011 - 09:02 #5
Så hvis jeg sætter <?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
så skulle det kunne ordne problemet?
Avatar billede claes57 Ekspert
09. marts 2011 - 12:17 #6
det ville være mit gæt på, hvad der går galt. Så er det bare om dine data også ligger i det format.
Avatar billede RasWol Nybegynder
09. marts 2011 - 13:27 #7
Det ser dælme ud til at virke, smid et svar så jeg kan få afleveret nogle pts!
Avatar billede claes57 Ekspert
09. marts 2011 - 15:03 #8
bare luk selv...
Avatar billede RasWol Nybegynder
10. marts 2011 - 09:32 #9
Fair nok, jeg siger mange tak for hjælpen!